Wiele osób, które rozważają zamontowanie instalacji gazowej w samochodzie, poza niekwestionowaną oszczędnością, zastanawia się również, czy instalacja gazowa będzie w stanie "zaprzyjaźnić się" z ich autem. Niestety, główną bazą wiedzy na ten temat w dalszym ciągu pozostają fora internetowe oraz informacje zasłyszane od osób, których wiedza opiera się na stwierdzeniach zasłyszanych od osób, które korzystały jeszcze z instalacji LPG pierwszej, bądź drugiej generacji lub z jazdą na gazie nie mają wspólnego kompletnie nic. Jednak branża autogazu rozwinęła się przez ostatnich kilkanaście lat tak samo mocno, jak i rozwiązania w samochodach, które opuszczały salony dealerskie w końcówce lat 90. i dziś. Warto poświęcić chwilę czasu i uaktualnić swoją bazę wiedzy o tym jakże popularnym sposobie zasilania auta.
- MIT 1: Jazda na LPG powoduje spadek mocy auta.
O spadku mocy możemy mówić w przypadku starszych instalacji, to jest I i II generacji, w których nie było możliwe precyzyjne ustawienie mieszanki w zależności od zapotrzebowania silnika, stąd można było odczuć inne zachowanie jednostki napędowej w porównaniu do zasilania benzyną.
Z tego powodu firmy produkujące instalacje gazowe postawiły na stworzenie systemu wtrysku gazu bliźniaczego do rozwiązań stosowanych przez producentów układów wtryskowych benzyny. W taki sposób powstały systemy III i IV generacji, w których wyróżnia się reduktor ciśnienia, wtryskiwacze gazu sterowane komputerem wyliczającym dawkę paliwa w zależności od warunków pracy silnika. Dzięki temu ilość paliwa dostarczanego do komory spalania jest dokładnie taka, jakiej potrzebuje silnik, co gwarantuje prawidłową pracą jednostki napędowej bez utraty sprawności. W przypadku zastosowania najnowszych rozwiązań w połączeniu z dostosowaniem zapłonu w aucie pod paliwo gazowe jesteśmy w stanie uzyskać moc i moment obrotowy wyższe niż na benzynie.
- MIT 2: W autach z LPG na ogół zwiększa się liczba problemów z jednostką napędową.
Takie przekonanie wzięło się również z czasów, kiedy auta były konwertowane za pomocą starszych systemów niezapewniających dobrego składu mieszanki w każdych warunkach pracy silnika, a co za tym idzie, silniki narażone były na ubogą mieszankę. W takich warunkach rośnie temperatura spalania, a to może spowodować uszkodzenie wielu elementów wewnątrz silnika prowadzące do unieruchomienia jednostki napędowej. Przy obecnych rozwiązaniach komputer gazowy jest zależny od sterownika benzynowego i zapewnia odpowiednie dawkowanie paliwa, a w razie awarii kierowca informowany jest lampką awarii układu sterowania silnikiem. Procedura montażu systemu IV generacji wiąże się z demontażem kolektora ssącego i wierceniem w nim otworów pod wtryskiwacze. W tym procesie należy wykazać się fachowością, zaniedbania mogą grozić niepoprawną pracą na benzynie oraz gazie.
- MIT 3: Jazda na gazie doprowadza do przyspieszonego wypalenia uszczelki pod głowicą.
Wypalanie ma miejsce, kiedy w cylindrze panuje zbyt wysoka temperatura. Przy prawidłowej regulacji mieszanki pod obciążeniem, temperatura gazów wylotowych na gazie nie przewyższa temperatury podczas pracy na benzynie.
- MIT 4: Podatność zaworów i gniazd zaworowych głowicy silnika na przedwczesne zużycie w wyniku zasilania paliwem LPG okazuje się jedną z najpoważniejszych przeszkód do montażu instalacji gazowej.
W przypadku aut, w których zastosowano zawory oraz ich gniazda mniej odporne na zużywanie, należy skorzystać z zestawów lubryfikacji. Podczas pracy na gazie do kolektora ssącego aplikowany jest płyn ochronny, który oddziałuje na pracujące elementy głowicy. Obecny na rynku duży wybór urządzeń zapewnia możliwość konwersji praktycznie każdego auta na zasilanie LPG.
- MIT 5: Duża część aut po prostu nie nadaje się do zagazowania.
W praktyce nie ma aut „lubiących” bądź „nielubiących” gazu. Każdy silnik z wtryskiem pośrednim paliwa da się zaadaptować do pracy na gazie. Aby prawidłowo tego dokonać, należy starannie dobrać wydajne wtryskiwacze oraz reduktor zapewniający odpowiednią ilość odparowanego gazu. Bardzo ważną rolę pełni też sterownik autogazu, w którym zaszyte są specjalne algorytmy sterowania wtryskiem gazu również w autach, gdzie producent zastosował specyficzne strategie sterowania. Dobra kompletacja elementów składowych instalacji zapewnia bezproblemową pracę auta na LPG.
- MIT 6: Jazda na gazie to wstyd. „Jeśli ktoś kupił drogi samochód z dużym silnikiem, to powinno być go stać, żeby jeździć na benzynie”.
Kolejny mit, który warto obalić. Chyba każdy wolałby jeździć autem z mocniejszym silnikiem, ponosząc przy tym koszt przejechania stu kilometrów taki sam jak w przypadku małolitrażowego diesla. Na potwierdzenie można podać przykład naszych zachodnich sąsiadów. Często za Odrą spotyka się prawie nowe auta wysokiej klasy tankujące LPG. Przypadek? Wstyd? Nie. Rozsądek. Dbanie o środowisko i o domowy budżet, wszak zwykło się mówić: „Bogaty jest dlatego bogaty, że umie oszczędzać”.
- MIT 7: Zbiornik z gazem jest niebezpieczny – może wybuchnąć, gaz może się ulatniać.
Każdy zbiornik przechowujący łatwopalne paliwo może wydawać się potencjalnie niebezpieczny, jednak każdy element instalacji gazowej podlega homologacji w specjalistycznych ośrodkach badawczych, które poddają je szeregowi testów, aby do użytku dostały się tylko podzespoły bezpieczne. Poza tym osprzęt zbiornika posiada kilka zabezpieczeń przed wybuchem, przegrzaniem czy chociażby niekontrolowanym wypływem po uszkodzeniu rurki transportującej gaz do komory silnika. W efekcie zbiornik gazowy zdecydowanie przewyższa poziomem bezpieczeństwa zbiorniki benzynowe.
- MIT 8: Kable i świece.
Kolejną cechą paliwa gazowego, która powoduje nieoczekiwane problemy, jest wyższa oporność mieszanki powietrzno-gazowej niż powietrzno-benzynowej. Do jej zapłonu potrzebne jest wyższe napięcie na elektrodach świecy.
Faktem jest, że mieszanka powietrzno-gazowa wymaga większej energii zapłonu, jednak nie chodzi tutaj o modyfikacje układu zapłonowego do zasilania gazowego, a utrzymywanie go w dobrym stanie. Nowoczesne systemy zapłonowe, szczególnie z cewkami typu COP (Coil On Plug) w połączeniu z dobrymi świecami zapłonowymi zapewniają wystarczającą energię iskry. Warto pamiętać, aby nie przekraczać zalecanych okresów między przeglądami, a na pewno nie doświadczymy problemów związanych z niedomaganiem układu zapłonowego podczas pracy na gazie.
LPGTECH Sp. z o.o.
Komentarze (0)