Inne

2 miesiące temu  07.10.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 6 minut

Tylko 5 ton CO2 w całym cyklu życia
Strona 1 z 2

Renault Embleme zostało stworzone z myślą o maksymalnej dekarbonizacji całego cyklu życia. Ten rodzinny samochód ma emitować o 90% mniej CO2 niż równoważny model oferowany obecnie – i dotyczy to całego cyklu życia modelu „od kołyski aż po grób”, czyli od projektowania po utylizację.

Analiza cyklu życia (LCA) jest naukowym narzędziem umożliwiającym ilościowe określenie wpływu na środowisko, jaki wywiera samochód w całym cyklu życia („od kołyski aż po grób”) – od pozyskiwania surowców, poprzez produkcję komponentów, transport, eksploatację i utrzymanie gotowego samochodu, aż po jego utylizację. Jest to wielokryterialna analiza ustandaryzowana na poziomie międzynarodowym i stosowana przez Grupę Renault. Umożliwia w szczególności obliczenie potencjalnego wpływu na globalne ocieplenie związanego z emisją gazów cieplarnianych przypadającą na każdy sprzedany samochód, mierzoną w ekwiwalencie CO2 (CO2e).

Warto zaznaczyć, że Grupa Renault jako podstawę swoich obliczeń przyjęła rzeczywiste zużycie paliwa przez swoje samochody na dystansie 200 tys. km. Ponadto Grupa Renault i Ampere popierają również propozycję francuskiego przemysłu motoryzacyjnego, by wpływ na globalne ocieplenie mierzyć w całym cyklu życia samochodu. Z analizy wynika, że emisja CO2e przez Renault Megane E Tech 100% electric w całym cyklu życia wynosi 24 tony. Ta liczba, prawie o połowę niższa niż w przypadku równoważnego modelu zasilanego paliwami kopalnymi (50 ton w przypadku benzynowego Renault Captur) dowodzi, że w kontekście emisji CO2e w pełni elektryczna mobilność jest bardziej przyjazna dla środowiska. W oparciu o te dane w projekcie Embleme założono osiągnięcie poziomu zaledwie 5 ton emisji CO2e w całym cyklu życia. Co oznacza redukcję aż o 90%!

Renault Embleme

Ten koncept będzie prezentowane na stoisku marki podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego 2024 w Paryżu. Wkrótce Ampere przedstawi więcej informacji na temat zaawansowanych technologii, które umożliwiają tak wysoki poziom dekarbonizacji.

Dekarbonizacja mobilności jako istotna część walki ze zmianami klimatycznymi wymaga od producentów samochodów stawienia czoła wielu wyzwaniom przemysłowym, energetycznym, technologicznym, związanym z zaopatrzeniem, szybkością itp. Aby osiągnąć cel, jakim jest zerowa emisja netto do 2040 roku w Europie i do 2050 roku na świecie, Grupa Renault musi zrewolucjonizować swoje podejście do projektowania i produkcji samochodów.

Przykładem takiej zmiany jest Renault Embleme, które będzie prezentowane na stoisku marki podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu w dniach 14–20 października 2024 roku. To wizja rodzinnego samochodu Renault Embleme, swoiste laboratorium innowacji Renault, Ampere i ich partnerów, których celem jest spełnienie wymogów związanych z odejściem od paliw kopalnych.

Największym wyzwaniem w ramach tego projektu był niespotykany dotąd poziom dekarbonizacji samochodu w całym cyklu życia samochodu (from cradle to grave, czyli „od kołyski aż po grób”). Renault Embleme wpisuje się w przedsięwzięcie rozpoczęte wraz z koncepcją Scenic Vision H2 Tech z 2022 roku, ale idzie o krok dalej – emituje o 90% mniej gazów cieplarnianych (ekwiwalentu CO2 lub CO2e) w porównaniu z równoważnym samochodem produkowanym obecnie. Tym samym wytwarza tylko 5 ton CO2e w całym cyklu życia (patrz metodologia opisana na końcu komunikatu).

Aby to osiągnąć, przeanalizowano wiele różnych inteligentnych, niezawodnych i możliwych do wdrożenia kombinacji elementów, takich jak: surowce z recyklingu o niskim śladzie węglowym lub pochodzenia naturalnego, produkcja w 100% z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, szerokie zastosowanie idei drugiego życia i obiegu zamkniętego itp. Dotyczy to również wielu rozwiązań technicznych, w tym silnika.

Efektywność u podstaw nowego kanonu stylistycznego Renault

Renault Embleme uosabia zmianę podejścia w projektowaniu samochodu w kierunku spojrzenia holistycznego. Zewnętrzny wygląd samochodu łączy w sobie sportowy charakter, elegancję i emocje zamknięte w zmysłowych, wyrazistych liniach nadwozia sugerujących jednocześnie zaawansowanie technologiczne modelu. To wszystko czyni Renault Embleme prawdziwym przedmiotem pożądania. Stylistyka nadwozia jest również efektem drobiazgowej optymalizacji aerodynamiki w celu zapewnienia maksymalnej wydajności w duchu zrównoważonego rozwoju bez uszczerbku dla estetyki. Renault Embleme nie ma na przykład lusterka wstecznego ani lusterek bocznych, które zostały zastąpione dwiema kamerami wbudowanymi w nadkola, przednie wycieraczki zostały schowane pod maską, a klamki drzwiowe reagujące na dotyk („e latch”) są zlicowane z karoserią. Dwa deflektory na masce i dwa wloty powietrza w zderzaku kierują strumienie powietrza odpowiednio w kierunku szyby przedniej i za koła. Same koła są wyposażone w pełne obręcze, które wspomagają przepływ powietrza wzdłuż samochodu. Płaska podłoga inspirowana rozwiązaniami ze świata Formuły 1 jest wyposażona w aktywny dyfuzor odchylany w dół i do tyłu, który równoważy strumienie powietrza i minimalizuje opór aerodynamiczny.

Design samochodu został starannie dopracowany dzięki technologii cyfrowego bliźniaka i zaawansowanym narzędziom do symulacji cyfrowej udostępnionym przez stajnię BWT Alpine F1 Team w ramach owocnej współpracy z zespołami Renault i Ampere. Wymiana fachowej wiedzy i doświadczeń umożliwiła optymalizację biernych i czynnych właściwości aerodynamicznych oraz uzyskanie wydajnej cyrkulacji powietrza wokół samochodu. Renault Embleme wykazuje się bardzo dobrym współczynnikiem Cx wynoszącym 0,25.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony