Z myślą o klientach aftermarketu specjaliści DENSO przygotowali poradnik, w którym omówione zostały symptomy, przyczyny i sposób postępowania w przypadku wystąpienia jednej z typowych usterek rozrusznika.
DENSO jest czołowym producentem urządzeń obrotowych przeznaczonych zarówno na pierwszy montaż, jak i na rynek wtórny. Wciąż rozwijany program rozruszników i alternatorów DENSO skierowany do klientów aftermarketu obejmuje obecnie 192 numery katalogowe alternatorów zapewniające 2546 zastosowań i 56 referencji rozruszników, które mają 1128 zastosowań. W skład programu wchodzą: rozrusznik z zaawansowanym zazębieniem (AE), rozrusznik z podwójną cewką (TS), stale zasprzęglony rozrusznik (PE) oraz rozrusznik start-stop z podwójną cewką.
1. Rozrusznik nie obraca się; wyłącznik elektromagnetyczny nie wydaje charakterystycznego, metalicznego stuku.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- nieprawidłowa gęstość i poziom elektrolitu akumulatora,
- słaby kontakt przyłącza elektrycznego z zaciskiem,
- wadliwa współpraca wyłącznika elektromagnetycznego z jego rdzeniem.
Co robić?
- Sprawdź akumulator.
- Wymień przewody lub wyłącznik rozrusznika.
- Wymień wyłącznik elektromagnetyczny.
- Wymień rozrusznik na nowy.
2. Rozrusznik się nie obraca; przełącznik elektromagnetyczny hałasuje podczas pracy.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- nieprawidłowa gęstość i poziom elektrolitu akumulatora,
- zły styk w obwodzie,
- zły styk na wyłączniku elektromagnetycznym,
- uszkodzenie wirnika (komutator, zużyte szczotki).
Co robić?
- Sprawdź akumulator.
- Napraw przewody.
- Wymień wyłącznik elektromagnetyczny.
- Napraw lub wymień wirnik.
- Wymień rozrusznik na nowy.
3. Rozrusznik powoli się obraca.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- zły styk na wyłączniku elektromagnetycznym,
- uszkodzenie wirnika (komutator, zużyte szczotki),
- uszkodzony silnik.
Co robić?
- Wymień przełącznik elektromagnetyczny.
- Napraw lub wymień wirnik.
- Wymień rozrusznik na nowy.
4. Obrót rozrusznika nie może dokonać rozruchu silnika.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- zębnik nie zazębia się z kołem zamachowym,
- ślizgające się sprzęgło,
- zablokowany silnik.
Co robić?
- Napraw lub wymień sprzęgło wraz z zabierakiem.
- Wymień sprzęgło.
- Wymień rozrusznik na nowy.
- Wymień silnik.
5. Rozrusznik nadmiernie hałasuje.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- nadmierne zużycie tulei mechanizmu sprzęgającego,
- wypracowane zęby zębnika,
- nieprawidłowe przesuwanie zębnika lub zazębienie z kołem zamachowym.
Co robić?
- Wymień tuleję.
- Wymień sprzęgło jednokierunkowe i koło zamachowe.
- Nasmaruj lub wymień sprzęgło jednokierunkowe z zębnikiem.
- Wymień rozrusznik na nowy.
6. Przeskakujący zębnik; uszkodzona cewka stojana; przepalona cewka wyłącznika elektromagnetycznego itp.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- nieprawidłowe cofanie się wyłącznika,
- nieprawidłowe cofanie zębnika spowodowane sklejaniem się styków wyłącznika magnetycznego.
Co robić?
- Wymień przełącznik rozrusznika.
- Wymień wyłącznik elektromagnetyczny.
- Wymień rozrusznik na nowy.
Im wyższa jakość części, tym mniejsza szansa, że ulegną one uszkodzeniu. Warto pamiętać o tej prostej zasadzie, zamawiając nowy rozrusznik. W przeciwieństwie do wielu innych marek każda część DENSO jest w 100% nowa i zapakowana w pudełko, dzięki czemu klienci mogą być pewni, że otrzymują produkt najwyższej jakości wykonany z oryginalnych części.
Więcej informacji na temat rozruszników i alternatorów DENSO można znaleźć w darmowym katalogu do pobrania ze strony www.denso-am.pl. Katalog 2013/14 zawiera nie tylko aktualne informacje na temat wszystkich referencji i ich zastosowań, ale też dodatkowe i zaktualizowane fotografie ułatwiające klientom identyfikację poszczególnych części.
Komentarze (0)