Paliwa i oleje

9 godzin temu  26.06.2025, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Udoskonalony silnik spalinowy na wodór

Toyota cały czas rozwija silniki spalinowe, które są przystosowane do zasilania paliwami alternatywnymi, a innowacyjne technologie sprawdza w najbardziej wymagających warunkach motorsportowej rywalizacji. Jedną z najważniejszych innowacji jest technologia przełączania trybu spalania wodorowego – w zależności od tego, czy priorytetem jest wysoka moc czy większa wydajność paliwowa. 

Toyota jako jedyna marka rozwija wszystkie technologie nisko- i bezemisyjnych napędów. Koncern cały czas pracuje także nad silnikami spalinowymi i przystosowuje je do zasilania paliwami nie emitującymi CO2 lub o niskiej emisyjności, a wszystkie rozwiązania sprawdzane są w rajdach i wyścigach. Rywalizacja na torze pozwala zebrać mnóstwo danych i przetestować technologie w ekstremalnych warunkach, dlatego opracowywane przez inżynierów prototypy regularnie biorą udział w japońskiej serii wyścigowej Super Taikyu, w tym wyścigach 24-godzinnych.

Od 2021 roku Toyota rozwija wodorowy silnik spalinowy, który trafił do prototypowej GR Corolli H2 Concept. Początkowo motor, który w benzynowym wariancie napędza modele GR Yaris i GR Corolla, zasilany był wodorem w stanie gazowym. W 2023 roku zaprezentowano pierwszy na świecie prototyp na ciekły wodór jako paliwo. W pierwszej fazie rozwoju Toyota koncentrowała się na zwiększaniu trwałości pomp ciekłego wodoru oraz opracowywaniu technologii, jak chociażby owalne zbiorniki wydłużające zasięg. W zeszłorocznym 24-godzinnym wyścigu na torze Fuji samochód zdołał pokonać 30 okrążeń na jednym tankowaniu wodoru.


W 2025 roku GR Corolla H2 Concept, której jednym z kierowców był Akio Toyoda, startujący pod pseudonimem Morizo, przejechała 468 okrążeń w ciągu 24-godzinnej rywalizacji, co było możliwe dzięki wprowadzeniu kolejnych ulepszeń do zasilanego wodorem napędu. Jedną z najważniejszych innowacji jest technologia przełączania trybu spalania wodorowego, dzięki której silnik automatyczne przełącza się między spalaniem stechiometrycznym (wysoka moc), a spalaniem ubogim (większa wydajność paliwowa), w zależności od nacisku na pedał gazu. Do tej pory Toyota skupiała się na udoskonaleniu spalania stechiometrycznego, by moc wodorowej jednostki była podobna do silników zasilanych benzyną. Teraz testowano technologię umożliwiającą płynne przejście na spalanie ubogie, co może mieć zastosowanie w przyszłych modelach produkcyjnych. 

W aucie zastosowano także nowy zawór tankowania, zapewniający szybsze i bezpieczniejsze uzupełnianie wodoru. Konstrukcja zaworu została zmieniona, ponieważ dotychczasowe otwieranie i zamykanie go odbywało się za pomocą zewnętrznego siłownika, co ograniczało przepływ i utrudniało zapewnienie szczelności w temperaturze -253 stopni Celsjusza. Nowa konstrukcja z tłokiem wewnętrznym zwiększyła przekrój przepływu i skróciła czas tankowania o około 30%. Rezygnacja z siłownika zewnętrznego zmniejszyła też masę auta o 2 kg, poprawiając przy tym szczelność i wpływając na bezpieczeństwo.

Kolejne kilogramy udało się zredukować dzięki wykorzystaniu aluminiowych wiązek elektrycznych. Część z nich wykonano z aluminium zamiast miedzi, by wyeliminować problem korozji, ograniczyć koszty i zmniejszyć masę o 18% w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami.

Na torze Fuji Toyota przetestowała także model GR86 Future FR Concept, który zasilany był niskoemisyjną benzyną E20 produkowaną przez ENEOS. Niskoemisyjna benzyna (E20) to paliwo, w którym około 20% stanowi bioetanol produkowany w wyniku fermentacji glukozy i innych składników pochodzących z roślin, takich jak kukurydza i trzcina cukrowa. Rośliny te pochłaniają CO2 w trakcie wzrostu, dzięki czemu bioetanol jest paliwem o niższej emisji w porównaniu do paliw kopalnych. 

GR86 Future FR Concept w 24-godzinnym wyścigu pokonała 523 okrążenia, udowadniając, że silnik spalinowy doskonale poradził sobie z paliwem o obniżonej emisyjności podczas niemal nieprzerwanej pracy. Toyota uważa, że przyspieszenie wdrażania niskoemisyjnych paliw ciekłych, zaczynając od niskoemisyjnej benzyny, będzie kluczowe do osiągnięcia neutralności węglowej także w przypadku istniejących pojazdów.

Fot. Toyota

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony