Układ hamulcowy

ponad rok temu  26.01.2020, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Układ hamulcowy - najważniejszy w pojeździe? [TEMAT MIESIĄCA]

Według policyjnych statystyk, w ubiegłym roku na polskich drogach doszło do 144 wypadków drogowych, spowodowanych bezpośrednio złym stanem technicznym samochodu. Teoretycznie (i w stosunku do pełnej liczby zdarzeń) niewiele, ale w rzeczywistości takich zdarzeń mogło być dużo więcej.

- Policjanci nie zawsze są w stanie określić przyczyną i dokładne okoliczności wypadków. Szczególnie przy zdarzeniach śmiertelnych, gdzie sprawę przejmuje od razu prokuratura i biegli sądowi. Warto też pamiętać, że część zdarzeń drogowych, nawet niezakwalifikowanych bezpośrednio jako spowodowanych stanem technicznym auta, w rzeczywistości mogłby nie mieć miejsca, gdyby samochód ten był w stu procentach sprawny - opowiadają policjanci z sekcji ruchu drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi.

O jakich zaniedbaniach kierowców mówimy? Dane Komendy Głównej Policji dotyczące złego stanu technicznego pojazdów pokazują, że najczęstszymi zaniechaniami kierowców są:

- braki w oświetleniu - 52,7%
- nieprawidłowe ogumienie - 21,8%
- niesprawny układ hamulcowy - 18,2%
- usterki układu kierowniczego - 3,6%

Niemal co piąty wypadek to skutek zaniedbanego układu hamulcowego. Jednocześnie układ ten to stosunkowo duży element naszej codziennej pracy w warsztatach. Wymiana klocków hamulcowych, tarczy, przewodów, płynu, etc..

Dlatego to właśnie na układzie hamulcowym skupimy się w portalu warsztat.pl w styczniu. To nasz TEMAT MIESIĄCA.

- Dla mnie układ hamulcowy jest najważnejszym elementem całego auta. Silnik jest na drugim miejscu. Chchiałbym zwrócić uwagę kierowcom i mechanikom, żeby regularnie sprawdzać klocki hamulcowe, tarcze i płyn - mówił w wywiadzie dla warsztat.pl Michał Kościuszko, polski kierowca rajdowy.
Cały wywiad filmowy
TUTAJ.

Przez cały styczeń przyjrzymy się bliżej wszystkim aspektom pracy z układem hamulcowym w warsztatach samochodowych. Będziemy rozmawiać z ekspertami, zaprezentujemy nowe urządzenia i produkty, obalimy parę mitów i potwierdzimy kilka faktów. Wymiana klocków hamulcowych (jak często, dlaczego tak często, jakie produkty warto proponować klientom, a czego unikać), wymiana tarcz, awarie układu ABS (niezwykle rzadkie, najczęściej wynikające z zanieczyszczenia czujników prędkości), usterki pompy.

Oczywiście, układ hamulcowy to przede wszystkim bezpieczeństwo podróżnych. Ale to także ważny element pracy warsztatów samochodowych, na którym można zwiększyć przychody swojej firmy. Kierowcom często brakuje wiedzy i tu rodzi się ważna rola warsztatów samochodowych.

- Robiliśmy badania świadomości kierowców i mechaników samochodowych. Pytaliśmy o rolę płynu hamulcowego, sprawdzaliśmy, czy wiedzą, że płyn trzeba wymieniać. Wyniki były bardzo zaskakujące. Okazało się, że tylko 10% kierowców i 20% mechaników wie i pamięta o wymianie płynu hamulcowego. Brak świadomości jest potężny - mówi nam Sylwester Szymalak, prezes firmy Organika, producent chemii motoryzacyjnej. 
- Świadomość jest bardzo niska. Kierowcy dbają o klocki, tarcze czy bębny hamulcowe natomiast nie zdają sobie sprawy z tego, że wyżej wymienione elementy nie zadziałają, jeżeli przewody hamulcowe nie będą sprawne - dodaje Rafał Lanczyk z Przedsiębiorstwa WP, firmy zajmującej się m.in. produkcją przewodów hamulcowych. - Dlatego polecam, aby dokładnie sprawdzić stan przewodów hamulcowych podczas najbliższego przeglądu samochodu. Z ciekawostek dodam, że (na szczęście) najczęściej do awarii (pęknięcia) przewodu dochodzi podczas przeprowadzania obowiązkowych badań na stacjach diagnostycznych. 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony