Wymiana sprzęgła to część standardowych prac wykonywanych w warsztacie samochodowym. Firma Schaeffler Automotive Aftermarket oferuje zestawy naprawcze LuK RepSet lub LuK RepSet Pro dla określonych modeli samochodów, pojazdów użytkowych i ciągników.
Tarcze, moduły oraz łożyska wyciskowe odgrywają ważną rolę przy profesjonalnej naprawie zużytego sprzęgła. Elementy te wchodzą w skład zestawu LuK RepSet i gwarantują bezpieczną pracę. Zestaw LuK RepSet Pro zawiera także koncentryczny siłownik, który jest połączeniem siłownika sprzęgła i łożyska wyciskowego. Należy wymieniać go po każdej wymianie sprzęgła, aby w przyszłości uniknąć awarii wiążącej się ze spędzeniem dodatkowego czasu w warsztacie. Jednakże nie zawsze nieprawidłowości związane z poprawnością działania układu wysprzęglania leżą po stronie sprzęgła.
Podczas analizy usterek w układzie sprzęgła, przy diagnozowaniu oraz usuwaniu uszkodzeń – w celu dokonania właściwej naprawy – powinny być zachowane odpowiednie kryteria, a także kolejność działań. Tylko w ten sposób można skutecznie i trwale wyeliminować nieprawidłowości.
Przede wszystkim istotna jest kolejność działań. Określenie objawów wadliwej pracy sprzęgła oraz zlokalizowanie usterki dadzą nam podstawę do prawidłowej diagnozy i możliwość eliminacji przyczyny awarii. Wzrokowa ocena zarówno jeszcze zamontowanej, jak i zdemontowanej części sprzęgła pozwala na właściwą analizę ewentualnych uszkodzeń i prowadzi w rezultacie do naprawy lub wymiany wadliwego elementu.
Określenie objawów wadliwej pracy sprzęgła
W celu naprawy powstałej usterki konieczne jest właściwe określenie objawów jego wadliwej pracy. Rozróżniamy pięć charakterystycznych punktów:
- sprzęgło nie rozłącza,
- sprzęgło ślizga się,
- sprzęgło szarpie,
- sprzęgło głośno pracuje,
- sprzęgło „ciężko pracuje”.
Zlokalizowanie usterki
W wyniku jednoznacznego określenia objawów wadliwej pracy sprzęgła miejsce występowania usterki zostaje zawężone do niewielkiego obszaru. Często jednak popełniany jest dość istotny błąd, polegający na natychmiastowym rozpoczęciu demontażu sprzęgła, co w większości przypadków pociąga za sobą spory nakład pracy. W wielu przypadkach – co nie jest szczególnie pracochłonne, a o czym się zwykle zapomina – warto skontrolować elementy współpracujące ze sprzęgłem z jego otoczenia i przeanalizować warunki eksploatacji. Przyczyny wadliwej pracy często nie leżą po stronie elementów składowych. Przy dokładnym badaniu może się okazać, że to wiele zewnętrznych czynników wpływa właśnie na funkcjonowanie niesprawnej części.
Jednym z nich jest nieodpowiednia regulacja układu zasilającego (pompa wtrysku) lub gaźnika, prowadząca do niepoprawnej pracy silnika na biegu jałowym. Z kolei podczas jazdy, w momencie wysprzęglania, może się to objawiać jako szarpanie sprzęgła. Kolejną przyczyną sugerującą usterkę po stronie układu sprzęgłowego może być błędnie ustawiony zapłon, który może również powodować objawy kojarzące się z szarpaniem podczas wysprzęglania. Efekt samozapłonu w chwili wyłączenia silnika prowadzić może do obciążenia w odwrotnym kierunku sprężyn stycznych tarczy dociskowej. Wygięte sprężyny styczne mogą być przyczyną problemów z wysprzęglaniem, a więc w efekcie ze zmianą biegów. Zbyt miękkie zawieszenie silnika prowadzi podczas wysprzęglania do jego wibracji. W następstwie tego powstają różnice pomiędzy statycznymi i dynamicznymi wartościami tarcia okładzin ciernych tarczy sprzęgła, co również objawia się szarpaniem sprzęgła.
Zwiększone tarcie linki gazu może być także przyczyną objawu szarpania. „Ciężko pracująca” linka gazu w połączeniu ze zbyt miękkim zawieszeniem silnika powoduje podczas ruszania tzw. efekt kangura. Zużyta linka sprzęgła prowadzi do problemów z wysprzęglaniem bądź z poślizgiem tarczy sprzęgła. W wyniku naprężeń w łożyskowaniu skrzyni biegów lub z braku tulejki prowadzącej wałka sprzęgłowego może dojść do przesunięcia współosiowego pomiędzy wałem korbowym silnika a wałkiem sprzęgłowym, w następstwie czego mogą wystąpić problemy podczas wysprzęglania bądź szarpanie sprzęgła. Powstały na skutek przesunięcia współosiowego zwichrowany ruch tarczy sprzęgła w chwili wysprzęglania może być przyczyną pęknięć w miejscach nitowania segmentów tarczy. Wybita tarcza Hardiego na wale napędowym powoduje zmienne kierunki momentów obrotowych, co może być przyczyną wygięcia sprężynek tangencjalnych w tarczy sprzęgła i prowadzić do szarpania bądź problemów z wysprzęglaniem.
Komentarze (0)