Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Układy klimatyzacji (6)

Niezbędny sprzęt do obsługi układów klimatyzacji

Wykrywacze nieszczelności
Głównymi przyczynami zbyt małej ilości czynnika w układzie są najczęściej uszkodzone uszczelki, przewody metalowe i elastyczne oraz luźne przyłącza. Na zlokalizowanie i wykrycie nieszczelności w układzie klimatyzacji jest wiele różnych sposobów. Najczęściej stosuje się w tym celu:
- spieniony roztwór,
- wykrywacz elektroniczny,
- barwnik,
- urządzenie do przeprowadzania prób ciśnieniowych czystym azotem. Użycie spienionego roztworu jest jednym z najtańszych sposobów lokalizacji nieszczelności w układzie. Spieniony roztwór (może być nim nawet woda z dodatkiem mydła) nakłada się w pobliżu miejsca ewentualnego wycieku. Wyciek czynnika z układu klimatyzacji spowoduje tworzenie się pęcherzyków. Znacznie lepszym sposobem, a przede wszystkim wygodniejszym jest użycie elektronicznego wykrywacza nieszczelności. Poszczególne dostępne na rynku detektory wycieków różnią się między sobą czułością i sposobem sygnalizowania wycieku (sygnał dźwiękowy lub świetlny). Wśród całej dostępnej na rynku gamy tego typu urządzeń najskuteczniejsze są wykrywacze z funkcją dokładnej lokalizacji wycieku. W urządzeniu tym czułość może być dowolnie zmniejszana, co umożliwia dokładne zlokalizowanie źródła wycieku. Po wykryciu wycieku, kiedy sygnał osiąga maksymalne natężenie, możliwe jest zmniejszenie jego czułości, co daje możliwość zbliżenia przyrządu do źródła wycieku zanim inna nieszczelność w układzie zostanie zasygnalizowana przez detektor.
Innym sposobem lokalizowania źródła ewentualnych wycieków z układu klimatyzacji jest dodawanie barwnika do czynnika podczas napełniania nim układu. Przy tym sposobie lokalizacji wycieków niezbędne jest jeszcze źródło światła nadfioletowego. Po oświetleniu miejsca wycieku specjalną lampą emitującą takie światło barwnik wydostający się poza układ wraz z czynnikiem będzie bardzo wyraźnie widoczny.

Dozownik ciekłego czynnika chłodniczego
Do napełniania układu klimatyzacji określoną ilością ciekłego czynnika służy specjalny dozownik. Podłącza się go do układu klimatyzacji poprzez zestaw manometrów. Dozowniki wyposażone są w okienko kontrolne, manometr i cylinder. Elementy te umożliwiają dokonywanie kompensacji wynikających z zależności objętości ciekłego czynnika chłodniczego od jego temperatury i ciśnienia. Zwykle podczas napełniania układu dozownik jest podgrzewany wbudowaną grzałką, w celu spowodowania przepływu czynnika z dozownika do układu.

Wagi
Do określenia ilości czynnika chłodniczego w pojemniku lub układzie klimatyzacji napełnianym gazowym czynnikiem niezbędne są w miarę dokładne wagi (najlepiej elektroniczne).

Urządzenie do przeprowadzania prób ciśnieniowych czystym azotem
Do sprawdzenia szczelności układu i wykrywania tym samym nieszczelności w układzie poprzez wykonanie próby ciśnieniowej z użyciem zabarwionego ciekłego azotu używa się specjalnie do tego celu skonstruowanego przyrządu. Azot jest nieszkodliwy dla atmosfery i znacznie tańszy od czynnika chłodniczego. Poza tym urządzenie doskonale nadaje się do przedmuchiwania układu klimatyzacji.

Urządzenie do odzysku czynnika chłodniczego
Urządzenie to jest niezbędne do usunięcia czynnika chłodniczego przeznaczonego do odzysku. Urządzenia do odzysku czynnika chłodniczego stanowią najczęściej część całości urządzenia do obsługi czynnika. Wówczas poza nim w skład całości urządzenia wchodzi pompa do odsysania czynnika, pompa próżniowa oraz dozownik czynnika.

Grzałka pojemnika z czynnikiem chłodniczym
Do przelewania czynnika chłodniczego z jednego pojemnika do drugiego lub do układu klimatyzacji bardzo często niezbędne jest pogrzanie pojemnika z czynnikiem. Najskuteczniejszym sposobem podgrzania jest użycie grzałki zasilanej prądem elektrycznym w formie pasa mocowanego na pojemniku z czynnikiem. Grzałka taka na ogół wyposażona jest w termostat utrzymujący jej temperaturę na stałym ustalonym poziomie.

Zestaw do płukania elementów układu klimatyzacji
W praktyce zdarza się, że niektóre elementy układu klimatyzacji (przewody, skraplacz, parownik) ulegają zanieczyszczeniu. Elementy te można przepłukać i usunąć z nich zanieczyszczenia. Do płukania układu klimatyzacji używa się specjalnego płynu, niepowodującego zanieczyszczenia układu lub czynnika chłodzącego. Ciśnienie niezbędne do przepłukania uzyskuje się przez czysty azot. Możliwe jest również użycie do tego celu powietrza, lecz wówczas konieczne jest dalsze osuszenie układu przy użyciu pompy próżniowej.

Dozownik oleju sprężarkowego
Podczas ponownego napełniania układu czynnikiem chłodniczym konieczne jest dodane do niego oleju sprężarkowego, przy użyciu odpowiedniego dozownika. Dozownik wraz z odmierzoną ilością oleju podłącza się do przewodu, którym podawany jest do układu klimatyzacji czynnik chłodniczy, pomiędzy zbiornik z czynnikiem i zestaw manometrów.

Elektroniczny analizator gazowego czynnika chłodniczego
Do szybkiego i pewnego zidentyfikowania czynnika chłodniczego przydatny jest elektroniczny analizator gazowy. Posiadanie tego typu urządzenia eliminuje konieczność stosowania do rozróżnienia rodzaju czynnika zestawu manometrów, termometru i suwaka. Do wykonania analizy potrzebna jest próbka pary czynnika.

Zestaw narzędzi do zdejmowania sprężynowych łączników przewodów
W niektórych typach pojazdów w celu rozłączenia sprężynowych łączników przewodów obwodu układu klimatyzacji konieczne jest użycie specjalnego zestawu narzędzi.

Przyrząd do wymiany dyszy dławiącej
Do wyjęcia dyszy dławiącej przewodu wlotowego parownika potrzebny jest specjalny przyrząd.


mgr Andrzej Kowalewski
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony