Firmy prowadzące dystrybucję samochodowych części zamiennych ze względu na ogrom asortymentu objętego ofertą posiadają znaczne powierzchnie magazynowe. Najczęściej miejsce składowania, czyli właściwy magazyn od miejsca umieszczania towaru na skrzynie ładunkowe samochodów dostarczających i odbierających towar dzieli spora odległość.
Magazyn. Centrum Logistyczne Foty SA w Łodzi
Dlatego też obecnie przy prowadzeniu tego typu działalności niezbędne są różnego rodzaju środki transportu wewnętrznego umożliwiające sprawne, szybkie, a zarazem również i bezpieczne transportowanie posiadanych w ofercie części zamiennych i podzespołów samochodowych na terenie magazynu oraz umieszczanie ich na skrzyniach ładunkowych samochodów.
W aktualnej ofercie rynkowej jest cała gama urządzeń służących do tego celu. Należy je jednak dobierać z głową, zgodnie z potrzebami odpowiadającymi naszym aktualnym potrzebom.
Najprostsze i najtańsze są ręczne jednoosiowe (dwukołowe) wózki. Są one stosowane zwłaszcza tam, gdzie bardzo ograniczona jest przestrzeń manewrowa, czyli wewnątrz magazynu między blisko siebie ustawionymi regałami. Nieco wygodniejsze w użyciu i posiadające większą powierzchnię załadunkową są ręczne wózki dwuosiowe (czterokołowe). Wymagają one jednak większej powierzchni manewrowej. Oba rodzaje wózków służą do transportu pojemników i kartonów o różnych niestandardowych wymiarach.
Obecne tendencje w branży logistycznej (transportowo-magazynowej) wymuszają konieczność posiadania środka transportu wewnętrznego przystosowanego do przemieszczania ładunków umieszczanych na ujednoliconych paletach. W tym zakresie jest do wyboru cała gama tzw. wózków paletowych. Najprostsze z nich to wózki, których ramiona wsuwane pod paletę unoszone są ręcznie z wykorzystaniem mechanizmu hydraulicznego wyposażone dodatkowo w dyszel do prowadzenia. Mają one możliwość uniesienia towaru o masie do 2 ton na palecie na wysokość kilkunastu centymetrów i przemieszczenia po płaskiej powierzchni w dowolne miejsce. Ich zwarta budowa oraz małe rozmiary umożliwiają sprawne manewrowanie nimi nawet na ograniczonej powierzchni. Umożliwiają one jednak tylko przemieszczanie towaru na paletach z miejsca na miejsce tylko na poziomie powierzchni, na której się znajdują. Nie mają możliwości rozładunku i załadunku towaru np. ze skrzyni ładunkowej samochodu.
Do tego celu przeznaczone są wersje bardziej zaawansowane technicznie, jednak już znacznie droższe. Umożliwiają one podniesienie ramion wsuwanych pod paletę w zależności od wersji na wysokość od około 0,5 do 1,5 metra. Tego typu konstrukcje są wystarczająco skuteczne przy sporadycznym korzystaniu, ponieważ unoszenie ramion na żądaną wysokość za pomocą ręcznej dźwigni mechanizmu hydraulicznego jest zbyt czasochłonne i przy stosowaniu ciągłym nieekonomiczne.
Bardzo popularne ostatnio przy pracy ciągłej i stosunkowo dużych odległościach przeładunkowych (oczywiście jak na warunki magazynowe) są wózki widłowe. Mogą być przeznaczone do transportowania ładunków o masie w zakresie od kilku do kilkunastu ton. Najbardziej uniwersalne a w związku z tym cieszące się największym powodzeniem są wózki widłowe z udźwigiem od 1,5 do 2,5 tony. Konstrukcja typowego wózka widłowego wyposażona jest w cztery koła przednie napędzane a tylne kierowane. Jednostką napędową może być silnik elektryczny (przy pracy w zamkniętych obiektach magazynowych), lub znaczne częściej spalinowy (benzynowy, wysokoprężny lub zasilany paliwem gazowym). Masa unoszonych za pomocą wideł (ramion) towarów umieszczonych z przodu wózka równoważona jest balastem umiejscowionym w tylnej jego części. Widły z towarem unoszone są z wykorzystaniem układu hydraulicznego. Mechanizm unoszenia składa się najczęściej z kilku wysuwanych segmentów. Obecne rozwiązania konstrukcyjne przewidują zarówno równoległe jak i prostopadłe ustawienie wideł do kierunku jazdy wózka. Ponadto bardziej skomplikowane modele umożliwiają swobodną pracę w pomieszczeniach o ograniczonej wysokości. Jest to możliwe dzięki specjalnie stworzonemu systemowi unoszenia wideł nie zwiększającemu całkowitej wysokości wózka.
Najdroższe i zarazem najbardziej skomplikowane rozwiązania umożliwiają poruszanie się wózka we wszystkich kierunkach. Dzięki takiemu rozwiązaniu napędu wózek taki spełnia doskonale swe funkcje między ciasno ustawionymi regałami. Dodatkową bardzo przydatną funkcją tych bardziej skomplikowanych rozwiązań konstrukcyjnych wózków jest zastosowanie wideł wysuwanych zwiększających swoją długość. Wówczas załadunek czy rozładunek samochodu lub przyczepy można znacznie przyspieszyć a powierzchnię niezbędną do manewrowania wokół pojazdu ogranicza się do minimum. Nie ma bowiem konieczności otwierania wszystkich burt samochodu i objeżdżania pojazdu ponieważ widły sięgają w takim przypadku do przeciwległej ściany bocznej nadwozia.
Wózek widłowy jest obecnie najbardziej uniwersalnym urządzeniem w technice transportowo-magazynowej. Jednak ogromna różnorodność ładunków z jakimi mamy do czynienia w dystrybucji w branży motoryzacyjnej powoduje, że wykorzystanie go z tradycyjnym osprzętem w postaci wideł nie jest do końca wystarczające. Dopóki towar znajduje się na palecie czynności przeładunkowe nie stwarzają specjalnych problemów. Jednak wszystkie inne ładunki pozbawione podstawy w postaci palety stwarzać mogą sporo problemów. Chodzi tu przede wszystkim o możliwość uszkodzenia ładunku ale również o sprawy związane z bezpieczeństwem pracy. W przypadku niekontrolowanego zsunięcia się towaru z wideł wózka ładunek może spowodować wypadek z uczestnictwem osób trzecich a w konsekwencji ich utratę zdrowia a nawet i życia.
Dlatego coraz większego znaczenia zaczynają nabierać konstrukcje samych wideł oraz dodatkowego ich wyposażenia. Podstawą dzisiejszych wózków jest możliwość regulacji rozstawu wideł. Wszystkie problemy związane z pracami przeładunkowymi nietypowych towarów np. beczek z olejem, smarem itp. rozwiązują specjalistyczne nakładki na widły wózka. Są one proste w użyciu. Ich zastosowanie ogranicza się do nałożenia na widły i zabezpieczenia metalowymi sworzniami. W przypadku nakładek przeznaczonych do transportowania ładunków o owalnych, cylindrycznych kształtach np. beczek, nakładki mają charakter zakrzywionych półokrągło szczęk. Wykonane z tworzywa sztucznego lub gumy nasadki na wewnętrzne powierzchnie szczęk zabezpieczają towar przed uszkodzeniem lub nie kontrolowanym wysunięciem.
W przypadku wózków widłowych wyposażonych w funkcję hydraulicznej zmiany rozstawu wideł bardzo przydatne są nakładki, które po zamontowaniu tworzą podłużne szczęki umiejscowione po wewnętrznych stronach wideł. Wyposażone w listwy wykonane z tworzywa sztucznego stanowiące elastyczny docisk do ładunku umożliwiają jego bezpieczne uchwycenie i przetransportowanie w inne miejsce.
Wózki widłowe są więc najbardziej uniwersalnym urządzeniem do transportu wewnętrznego w magazynach jak i nieodzownym środkiem przy pracach przeładunkowych. Stosowanie dodatkowego ich wyposażenia umożliwia szybki i bezpieczne transportowanie niemalże każdego ładunku. Zakup wózka widłowego wiąże się ze sporymi kosztami lecz biorąc pod uwagę wydajność pracy przy jego użyciu ma to z pewnością ekonomiczne uzasadnienie.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (1)