na amerykańskim rynku motoryzacyjnym – alternatywne napędy i paliwa
Ameryka przykłada coraz większą wagę do oszczędzania energii. Istnieje kilka przyczyn takiej sytuacji:
- Od początku lat 90. ceny benzyny i oleju napędowego wzrosły ponad dwukrotnie. Dlatego też, konsumenci coraz bardziej martwią się zwiększonymi kosztami paliwa.
- Rząd jest całkowicie świadom tego, jak bardzo Ameryka uzależniona jest od importowanej ropy – szczególnie teraz, gdy wydobycie ropy naftowej przez USA nie jest wystarczająco duże, by zaspokoić popyt. Stąd też obecnie oszczędzanie energii stało się kwestią bezpieczeństwa narodowego.
- Poza tym, różne organizacje usiłują poszerzyć wiedzę społeczeństwa na temat ekologii i problemów takich, jak globalne ocieplenie wynikające z emisji gazów cieplarnianych.
Christopher J. Qualters Dyrektor Działu Sprzedaży i Marketingu, Bosch Diesel Systems, Ameryka Północna
Prawdopodobnie najbardziej uderzającym przykładem nowej świadomości środowiskowej jest ogłoszony przez prezydenta Busha plan “20 w 1”, który ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa o 20 proc. w ciągu najbliższych 10 lat. Jest to ambitny cel, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt uwielbienia Amerykanów dla samochodów klasy SUV i innych dużych pojazdów z silnikami V8. Obecnie w USA zarejestrowanych jest ponad 230 mln pojazdów, w tym ponad 95 mln lżejszych pojazdów ciężarowych. Gdyby USA udało się osiągnąć cel, może to doprowadzić do zmniejszenia importu ropy ze Środkowego Wschodu o 75 proc.
Wsparcie rządu dla bardziej efektywnych koncepcji silnikowych
Plan prezydenta Busha skupia się na bardziej wydajnych silnikach dla samochodów osobowych i lżejszych pojazdów ciężarowych oraz szerszym stosowaniu paliw alternatywnych. Fakty są oczywiste: najszybszy i najbardziej efektywny sposób osiągnięcia znaczących oszczędności paliwa leży w optymalizacji silników spalinowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub w promowaniu czystych silników Diesla.
Pod koniec 2006 roku ok. 42 proc. stacji paliw na terenie USA oferowało olej napędowy o obniżonej zawartości siarki.
Uprzedzając pytania Czytelników powiem, że możliwości wprowadzenia pojazdów z napędem hybrydowym są nadal ograniczone. W zeszłym roku sprzedano w USA około 16,5 mln samochodów osobowych i lżejszych pojazdów ciężarowych, spośród których około 240 tys. stanowiły samochody z napędem hybrydowym. To zaledwie 1,5 proc. wszystkich nowych samochodów rejestrowanych w Stanach Zjednoczonych. Szacuje się, że do roku 2010 globalna produkcja samochodów z napędem hybrydowym wzrośnie do 1 mln sztuk. Ale stanowić to będzie zaledwie 6 proc. popytu na rynku amerykańskim i około 2 proc. globalnego popytu na nowe pojazdy. Bezpośredni wtrysk benzyny może przynieść natychmiastowe obniżenie zużycia paliwa, szczególnie w połączeniu ze zmniejszeniem pojemności silników. Turbodoładowany 6-cylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa wykorzystuje od 10 do 15 proc. paliwa mniej niż większy 8-cylindrowy silnik, oferując przy tym taką samą moc. Z tego powodu w USA notuje się już te same trendy zmniejszania pojemności silników (Downsizing), które obserwujemy w Europie. Szacujemy, że w roku 2015 ponad 14 proc. samochodów i lekkich pojazdów ciężarowych wyprodukowanych w USA będzie posiadać silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Bosch przewiduje gwałtowny wzrost udziału modeli z silnikami Diesla w ogólnej liczbie samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych: z obecnych 6 proc. do 15 proc. w 2015 roku.
Oczekujemy również znacznego wzrostu sprzedaży czystych silników Diesla, które zmieniają swój wizerunek w USA. W październiku 2006 roku wprowadzono czyste paliwo do silników Diesla, o zawartości siarki wynoszącym zaledwie 15 ppm. Paliwo takie, o ultraniskiej zawartości siarki, dostępne jest obecnie w USA, w 42 proc. spośród 76 tys. amerykańskich stacji benzynowych. Minęły już czasy, kiedy samochody i lekkie ciężarówki z silnikami Diesla nie mogły być rejestrowane w niektórych stanach. Nowoczesne pojazdy Diesla są nie tylko równie wydajne i obdarzone odpowiednią mocą, ale również na tyle czyste, by spełniać najbardziej restrykcyjne amerykańskie limity emisji, jakie przewidziano właśnie dla silników Diesla. Ostatnią przeszkodę stanowiły emisje NOx, które udało się obecnie ograniczyć dzięki najnowszej technologii wtórnego oczyszczania spalin, stosowanej w układzie wydechowym, np. Bluetec. W Nowym Jorku, na początku kwietnia, pierwszy produkowany seryjnie samochód stosujący tę technologię, Mercedes E 320 BLUETEC z technologią wtrysku Bosch, został otrzymał wyróżnienie World Green Car (Ekologiczny Samochód Świata).
Projekty w technologii Diesla przeznaczone na rynek amerykański
Dzięki wszystkim tym informacjom czyste silniki Diesla stają się w USA gorącym tematem. Bosch współpracuje ze wszystkimi większymi amerykańskimi producentami pojazdów nad projektami dotyczącymi Diesla. Na rynku dostępne są już popularne pick-upy Chevrolet Silverado/Sierra oraz Dodge Ram z nowoczesnymi silnikami Diesla zasilanymi układami wtrysku firmy Bosch.
Od początku lat 90. cena benzyny i oleju napędowego w USA wzrosła ponad dwukrotnie.
Według badania przeprowadzonego niedawno przez firmę Harris Interactive, 31 proc. świadomie kupujących nowe pojazdy wybrałoby czysty silnik Diesla dla swojego następnego pojazdu, spośród wszystkich dostępnych napędów, łącznie z napędami hybrydowymi. Bosch wzmacnia pozytywne postrzeganie czystego Diesla poprzez opartą na faktach kampanię marketingową. Firma współpracuje blisko ze swoimi klientami w przemyśle samochodowym, rządami stanowymi i rządem federalnym, innymi dostawcami i wiodącymi organizacjami przemysłowymi. Bosch stworzył inicjatywę pod nazwą “Diesel Day” (“Dni Diesla”), imprezy odbywają się w Detroit i Kalifornii, firma posiada promocyjną flotę samochodów i SUV-ów z czystymi silnikami Diesla oraz wystawę tematyczną. Tylko w roku 2006 Bosch zaangażowany był w działania promocyjne i edukacyjne, w których wzięło udział ponad 2 miliony osób.
Liczba nowo zarejestrowanych samochodów z silnikami Diesla w USA wzrosła o 80 proc. od roku 2000, do prawie 560 tys. pojazdów w 2006 roku, co ponad dwukrotnie przewyższa liczbę samochodów hybrydowych. Biorąc to pod uwagę, realistycznie można oczekiwać znacznego wzrostu udziału silników Diesla na rynku amerykańskim. Zakładamy, że do 2015 roku odsetek nowo zarejestrowanych samochodów osobowych i lżejszych pojazdów ciężarowych w USA wzrośnie do 15 proc. To trzy razy więcej niż w chwili obecnej, gdy odsetek ten wynosi 5 proc.
Biopaliwa – rozwiązanie korzystne z wielu względów
Także Stany Zjednoczone inwestować będą coraz większe kwoty w produkcję energii odnawialnej. Jednym z najlepszych kandydatów jest etanol, ponieważ podstawowy surowiec – kukurydza – może być uprawiany w kraju. Amerykanie oczekują, że skorzystają na tym na wielu płaszczyznach. Krajowi rolnicy będą mieli gwarantowany rynek skupu, a jednocześnie zmniejszy się zależność od importu ropy z zagranicy. Z perspektywy USA poprawi to bezpieczeństwo kraju. Dzięki inicjatywom federalnym i stanowym etanol na stacji benzynowej jest nieco tańszy niż benzyna.
Również etanol znajduje obecnie w USA coraz większą popularność jako paliwo. Dzięki sterownikowi silnika Flex Fuel firmy Bosch silnik może być napędzany benzyną, etanolem lub mieszanką obu tych paliw o dowolnym składzie.
Jednak etanol posiada o 27 proc. mniej energii niż benzyna, co powoduje zwiększenie zużycia paliwa nawet o 21 proc., a to znosi korzystną różnicę w cenie samego paliwa. Należy również dodać, że w chwili obecnej USA nie mają ogólnokrajowego systemu dostaw paliwa: etanol jest obecnie dostępny na około 1 proc. stacji paliw w USA. Dlatego też niektóre stany, takie jak Kalifornia, pracują nad długofalowym sukcesem biodiesla, który nie wymaga żadnej dodatkowej infrastruktury. Istnieją ograniczenia dotyczące ilości surowców dostępnych dla alternatywnych paliw. Ilość produkowanego dziś biodiesla wystarczy do 5-proc. suplementacji (B5) konwencjonalnego Diesla mineralnego, co jest dalekie od ustanowionego przez USA celu 20 proc. zawartości (B20). Co więcej, aktualne standardy jakościowe dla biodiesla nie są właściwe i przedłużone przechowywanie może prowadzić do starzenia się produktu i uszkodzenia systemów paliwowych. Taka sytuacja nie jest dopuszczalna z punktu widzenia użytkowników. Konieczna jest właściwa legislacja, która ustanowi należyte standardy. Dopiero gdy wszystkie te trudności zostaną pokonane, paliwa alternatywne naprawdę będą mogły stanowić alternatywę na większą skalę. Oczekuje się również zwiększenia liczby pojazdów typu Flex Fuel, które mogą być napędzane różnymi kombinacjami paliw. Obecnie po drogach amerykańskich jeździ 6 mln takich pojazdów. Do 2010 roku tzw. Wielka Trójka amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego – koncerny General Motors, Ford i Chrysler – ma dwukrotnie zwiększyć produkcję takich pojazdów.
Centrym Aplikacyjne Boscha w Farmington Hills w USA - centrum rozwoju Diesla w USA.
Bardziej rygorystyczne limity emisji wymagają silników nowej konstrukcji
Bardziej rygorystyczne wymagania dotyczące paliwa, które mają być wprowadzone w 2009 roku, będą mieć ogromne znaczenie dla postępu w dziedzinie współczesnych technologii silnikowych i paliw alternatywnych wykorzystywanych w pojazdach produkowanych seryjnie. Napędy hybrydowe mają największe szanse w stanach z rygorystycznymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska, takich jak Kalifornia, oraz w obszarach miejskich. Udogodnienia podatkowe stanowiły dotychczas ważny element ich sukcesu. Bosch przewiduje, że pojazdy te do roku 2015 stanowić będą około 6 proc. całej amerykańskiej produkcji motoryzacyjnej. Powodem tak ostrożnych przewidywań jest stosunkowo powolny wzrost zdolności produkcyjnych, ale również niejasna wartość rezydualna pojazdów, która może mieć wpływ na ich odsprzedaż.
Podsumowując można stwierdzić, że w USA pojawia się możliwość stosowania różnych paliw alternatywnych, w tym etanolu i biodiesla. Równocześnie wzrasta różnorodność systemów napędowych. Największe szanse mają przy tym czysty Diesel, bezpośredni wtrysk benzyny i technologia hybrydowa. Technologia hybrydowa wymaga jednak czystego, wydajnego silnika spalinowego. Jednak zoptymalizowany silnik spalinowy również w dalszej perspektywie będzie umacniać swoją rolę jako wiodąca technologia na rynku amerykańskim.
Referat został wygłoszony podczas 58. Międzynarodowej Konferencji dla Prasy Motoryzacyjnej, Boberg, czerwiec 2007.
Komentarze (0)