VWork Show ma na celu prezentację wspólnych dokonań koncernu i firm zabudowujących pojazdy. Spośród 5000 firm nadwoziowych w Europie koncern Volkswagen wybrał kilkaset, z którymi ściśle współpracuje. Zaliczające się do „rodziny Volkswagena” firmy przeszły przez gęste sito, gdyż celem jest oferowanie jakości zabudów równej jakości podwozi z logo VW. Liczne firmy nadwoziowe w Polsce są przykładem tego, że Polak potrafi, gdyż wiele z nich eksportuje swoje produkty na bardzo wymagające rynki zachodnioeuropejski lub do Skandynawii. Dla warsztatowców na VWork Show przygotowano kilka ciekawych propozycji będących kompilacją możliwości i pragnień użytkowników.
Zabudowy dla pick-upów
Firma MKT Car Technik Sp. z o.o. znajduje się w Ostródzie i zatrudnia obecnie ponad 160 osób na 4 wydziałach produkcyjnych. W ofercie produkcyjnej MKT Car Technik można znaleźć różnorodne wyposażenie dedykowane do wszystkich marek samochodów typu pick-up.
W Poznaniu firma wystawiła pojazdy na bazie VW Amarok Double Cab z zabudową Road Ranger RH03 S2 (zabudowa typu hardtop). Zabudowa z otwieranymi do góry klapami bocznymi dedykowana jest dla przemysłu oraz małych firm, wykorzystywana również do stworzenia auta serwisowego. Samochody typu pick-up są coraz popularniejszą grupą do zabudowy warsztatowej, ponieważ napęd na 4 koła, kabina załogowa i małe gabaryty są w cenie. Zwłaszcza mobilne serwisy maszyn rolniczych i budowlanych potrzebują tego typu samochodów. Na konferencji prasowej poinformowano także o uruchomieniu w Niemczech produkcji Amaroka z kabiną pojedynczą, która może pomieścić jeszcze więcej sprzętu do napraw. Nadbudówka na prezentowanych pick-upach to światowa liga. Poza wysokiej jakości tworzywami ma ona osobny pilot do zdalnego zamykania/otwierania 3 drzwi.
Mobilne warsztaty dla wielu branż
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe PRONAR istnieje od 1994 roku i aktualnie jest jednym z największych dostawców profesjonalnych maszyn i narzędzi dla przemysłu oraz firm handlowych w Polsce. Firma oferuje zabudowy pojazdów użytkowych na potrzeby służb energetycznych, gazowniczych, serwisów maszyn budowlanych, wózków widłowych oraz wielu innych branż, które wykorzystują je jako mobilne warsztaty w oparciu o meble Bott. Volkswagen Crafter z zabudową warsztatową tej firmy jest przykładem postępu polskich użytkowników. Do niedawna trudno było im sprecyzować wymagania dotyczące mebli warsztatowych w furgonie, dlatego często korzystano z doświadczeń zachodnich kolegów-mechaników. Powodem takiego stanu był brak doświadczenia ze strony użytkowników odnośnie eksploatacji zabudów warsztatowych. Często były to ich pierwsze mobilne serwisy. Obecnie, kiedy mają już dużo większe doświadczenie, łatwiej im sprecyzować specyfikację. Jednym z takich przykładów są szuflady w szafkach pod stołami roboczymi. Najnowszy trend to kierunek wysuwania szuflad w stronę drzwi bocznych, wzdłuż osi podłużnej pojazdu. Dzięki temu najdłuższe narzędzia, które wykorzystywane są poza pojazdem, można szybko i łatwo wyjąć z szuflady, bez potrzeby wchodzenia do wnętrza – można to zrobić nawet spoza pojazdu. Inną ciekawostką jest wzrastające zastosowanie oświetlenia LED w mobilnych warsztatach. Jedna lub dwie linie biegnące w suficie są nie tylko energooszczędne, ale wygodne w montażu oraz użytkowaniu. Praktycznie „nieśmiertelne LED-y” nie wystają z sufitu i są mniej narażone na uderzenia w czasie pracy. Łatwiej je zastosować w ciemnych zakamarkach zabudowy.
StoreVan dla warsztatów
Firma Modesto działa od kilku lat w branży motoryzacyjnej i narzędziowej. Jej sztandarowym produktem jest system zabudowy warsztatowej StoreVan. Modesto sprzedaje także profesjonalne narzędzia, wyposażenie warsztatów i odzież roboczą. W Poznaniu firma pokazała zabudowę dla serwisu maszyn budowlanych. Zdaniem sprzedawców tego typu klienci oczekują najmocniejszych zabudów, gdyż z uwagi na napięte terminy przeglądów i pilnych serwisów maszyn budowlanych oraz na środowisko pracy użytkownicy rzadko troszczą się o stan zabudowy. Także pracujące na zmiany obsady mechaników są powodem licznych uszkodzeń mebli. W przeciwieństwie do innych branż w serwisie maszyn zabudowa rzadko kiedy „przeżywa” 2-3 furgony. Często bywa, że „umiera” technicznie razem z samochodem dostawczym. W tej grupie odbiorców najważniejsza jest trwałość, mniej liczy się design czy masa własna zabudowy.
Zabudowa pojazdów pomocy drogowej
Gdy awaria wymaga odholowania pojazdu do warsztatu stacjonarnego, TEVOR SA Samochody Specjalne oferuje autolawety. Firma istnieje w branży motoryzacyjnej od 1989 r. i wykonuje różne zabudowy pojazdów pomocy drogowej. Volkswagen Crafter Pomoc Drogowa – ZP15-A1 – pokazany w Poznaniu to auto do lekkiej pracy. Jego ładowność pozwala jedynie na przewóz samochodów klasy AB/C, czyli Polo/Golfa. Priorytetem w tworzeniu tej lawety była zgodność z przepisami – do prawa jazdy kategorii B i masy całkowitej do 3,5 tony. Czy jest miejsce na tak lekkie lawety? Okazuje się, że tak. Niektóre sieci dealerskie zapewniające usługi assistance swoim klientom z góry wiedzą, z jakimi modelami samochodów osobowych laweta będzie miała do czynienia. Dlatego, gdy są to auta lekkie, nie ma potrzeby „przewymiarowania” holownika. Podobnie myślą też niezależne pomoce drogowe. W czasach, gdy paliwo jest coraz droższe, pojawiły się opłaty drogowe, a o pracy kierowcy decyduje tachograf, po prostu szkoda wysyłać lawetę o masie 12 ton do auta klasy Fiat Panda. Umiejący liczyć właściciele takich firm posiadają z reguły kilka pojazdów do różnych zadań.
Ciekawe rozwiązania
Mobilcar s.c. jest przedstawicielem niemieckiej firmy Sortimo. Firma zaprezentowała kilka ciekawych rozwiązań warsztatowych, w tym system transporterów. Doświadczenia klientów Sortimo wskazują na częste wożenie na zapas wielu zbędnych rzeczy. A taka masa to, jak wiadomo, przyczyna większego zużycia paliwa. Poza znanymi już szufladowymi transporterami Mobilcar oferuje także specjalne ich wersje do przewozu beczek z olejem. W chwili, gdy wyjazd nie będzie obejmował zalewania olejów, beczka na wózku opuszcza furgon po szynach i zostaje w warsztacie stacjonarnym. Pojawia się dzięki temu miejsce na inne narzędzia.
Konferencja, oprócz prezentacji możliwości producenta pojazdów dostawczych i firm zajmujących się zabudowami, pokazała, jak szybko branża warsztatowa dogania Europę i świat.
Łukasz Lubnau
Komentarze (2)