Wydarzenia

ponad rok temu  08.10.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

W Błoniu powstał zakład elektroniki i elektryfikacji – nowy zakład Delphi Technologies w Polsce

Zakład Elektroniki i Elektryfikacji Delphi Technologies w Błoniu to ponad 34 600 metrów kwadratowych, z których 17 600 metrów zajmuje obiekt produkcyjny

– Nowa jednostka będzie rozwijała się tak szybko, jak szybko i mocno będą rozwijały się pojazdy elektryczne – mówił podczas uroczystego otwarcia Vivid Seghal wiceprezes i dyrektor finansowy Delphi Technologies. W pierwszej kolejności w podwarszawskim zakładzie produkowane będą jednostki sterujące silników (tych tradycyjnych). Z czasem ruszą linie produkcyjne komponentów do zasilania pojazdów elektrycznych. Uroczyste otwarcie zakładu, w którym braliśmy udział, odbyło się na początku września, kilka tygodni przed uruchomieniem linii produkcyjnych.

W Polsce od 20 lat
To nie pierwsza tak duża inwestycja Delphi Technologies w Polsce. W Błoniu, tuż obok jednostki produkującej komponenty elektroniki i elektryfikacji, działa już inny zakład. – W Polsce produkujemy układy wtrysku i części do układu napędowego – zaznacza Vivid Seghal. W Krakowie natomiast funkcjonuje Centrum Usług Biznesowych Delphi Technologies. Polska to ważny punkt na globalnej mapie tego koncernu. – Mamy tutaj wykwalifikowanych pracowników. Jesteśmy blisko europejskich klientów. Zatrudniamy prawie półtora tysiąca osób – podkreślał w rozmowie z „Nowoczesnym Warsztatem” Kevin Quinlan, wiceprezes firmy, dyrektor generalny ds. elektryfikacji i elektroniki. – Ta inwestycja potwierdza, że zarówno Błonie, jak i cały nasz kraj to przestrzeń nie tylko na magazyny i zaplecze dla dużych firm, ale także zaawansowane technologie – mówił dumny z inwestycji burmistrz Błonia Zenon Reszka.

Od aut elektrycznych nie ma odwrotu
– Z naszych informacji wynika, że w 2025 roku 40% pojazdów będzie zasilanych elektrycznie. To napędza nasz rozwój. Nie brakuje na tym rynku zamówień od producentów. Informowaliśmy już o potężnym zamówieniu dla naszej firmy na inwertery o wartości 2,7 miliarda dolarów. Spodziewamy się kolejnych dużych zleceń. Dlatego właśnie inwestujemy w elektronikę i elektryfikację – mówił Vivid Seghal. Polski zakład jest już piątą tego typu inwestycją na świecie. Pozostałe znajdują się w USA, Meksyku, Chinach i Singapurze. 
Kosztem dziesiątków milionów dolarów (koncern nie zdradza szczegółów) powstał w Błoniu zakład produkcyjny o powierzchni 34 600 metrów kwadratowych, z których 17 600 metrów to część produkcyjna. Dziś w zakładzie pracuje 170 osób. Warto wspomnieć o błyskawicznej budowie. Uroczyste wbicie pierwszej łopaty miało miejsce zaledwie rok temu.
– Tą inwestycją przyczyniamy się do rozwoju motoryzacji w Polsce – podsumowuje Kevin Quinlan.

Zwiedzamy zakład
Z zaklejonymi aparatami w telefonach i pozbawieni kamer zostaliśmy zaproszeni do obejrzenia części produkcyjnej. Prezentowane zdjęcia nie są naszego autorstwa. To fotografie dostarczone przez Delphi Technologies. To zrozumiałe, a chodzi tu nie tylko o zastrzeżenie opatentowanych technik produkcyjnych. Dostarczanie komponentów na pierwszy montaż wiąże się z istotnymi obostrzeniami i gwarantowaną umowami dyskrecją. Podpytywany przez dziennikarzy kilkukrotnie, nawet podchwytliwie, oprowadzający nas John Lipinski z Delphi Technologies nie zdradził, kto należy do odbiorców sterowników silnika produkowanych w Błoniu.
Mieliśmy okazję przyjrzeć się całemu procesowi produkcji modułów jednostek sterujących. Pierwszym jego etapem jest nakładanie i rozprowadzanie pasty na płytce drukowanej. Pastowana jest jej dolna część, a na górnej w sposób zautomatyzowany montowane są mniejsze elementy. Taka płytka trafia do pieca, gdzie w temperaturze 110°C pasta rozpływa się i łączy poszczególne elementy. Schłodzona płytka przechodzi następnie kontrolę trójwymiarową. Za pomocą stopów lutowniczych na tym komponencie montowane są większe elementy. Ostatni etap to złożenie modułu. Rocznie mają tu powstawać setki tysięcy tego typu urządzeń.
– Sterowniki silnika z polskiej fabryki trafiają do producentów z Europy, Azji, obu Ameryk – powtarzał John Lipinski, pytany o silniki, które będą pracować, z modułami stworzonymi w Polsce. Z oficjalnego komunikatu Delphi Technologies dowiadujemy się, że sterowniki te będą trafiały głównie do producentów aut z Europy.

Tekst: Piotr Łukaszewicz

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Moduły jednostek sterujących – od tego elementu zaczyna się produkcja w podwarszawskim zakładzie
Linie montażowe w zakładzie elektroniki i elektryfikacji Delphi Technologies
Wstęgę przecinają (od lewej) Vivid Sehgal, Kevin Quinlan i John Lipinski

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony