Fabryka Bieżnikowania Opon Wolbrom S.A. posiada ponad 40-letnie doświadczenie w przemyśle gumowym. Obecnie firma jest w czołówce największych przedsiębiorstw tego typu w Polsce. Firma specjalizuje się w bieżnikowaniu opon w technologii „na zimno”, gdzie temperatura wulkanizacji osiąga maksymalnie 110°C. Uruchamiana jest również linia bieżnikowania opon ciężarowych „na gorąco” (LLKW/LKW). Proces ten będzie odbywał się przy użyciu nowoczesnych maszyn z linii ECO LINE firmy CIMA, ponieważ FBO Wolbrom S.A. stawia na ekologię, bezpieczeństwo i nowoczesność. Zautomatyzowany park maszynowy pozwala na dostarczenie klientom wyrobów najwyższej jakości. Na dzisiaj firma ma cztery autoklawy i oczekuje na kolejny, co spowoduje wzrost możliwości produkcyjnych.
Podstawowym surowcem stosowanym w toku produkcji jest opona używana. FBO Wolbrom S.A. pozyskuje je w dwojaki sposób. Firma nabywa hurtowo takie opony i po poddaniu ich procesowi regeneracji oferuje do sprzedaży. Możliwe też jest pozyskiwanie opon używanych bezpośrednio od klienta, które po wykonaniu przez FBO Wolbrom S.A. usługi bieżnikowania wracają do niego jako gotowy produkt. Zasięg pozyskiwania opon używanych sięga nie tylko całej Polski, ale też i znacznej części Europy. Wykwalifikowani pracownicy firmy FBO Wolbrom S.A. weryfikują jakość i stan techniczny opon używanych bezpośrednio u dostawców. Wstępnie zakwalifikowany do bieżnikowania surowiec sprowadzany jest do Wolbromia. Dopiero tutaj rozpoczyna się wieloetapowy cykl regeneracji zwany bieżnikowaniem opon.
W pierwszej fazie opony używane poddawane są kontroli wstępnej na rozwieraczu i ciśnieniówce. Firma stosuje najlepsze, nie powodujące uszkodzeń metody badania, umożliwiające ustalenie potencjalnych problemów i pomocne w zapobieganiu przyszłym awariom na drodze. Do przeprowadzenia superdokładnej kontroli FBO Wolbrom S.A. udało się zaadaptować technikę stosowaną w kosmonautyce i lotnictwie, jaką jest cyfrowe tworzenie obrazu poprzecznego - Sherography, potocznie zwanego „szerografem”, który w takiej konfiguracji ma tylko FBO Wolbrom S.A.
Cała zintegrowana linia kontroli w przeciągu krótkiego, łatwegodo wykonania cyklu pozwala na zeskanowanie opony używanej od stopki do stopki. Dzięki temu możliwe jest wykrycie niewidocznych, wewnętrznych wad opony. Na monitorze komputera w kilku rzutach można zobaczyć cyfrowy zapis kluczowych wycinków opony używanej oraz skalę ewentualnych uszkodzeń wewnętrznych. Może to być rozerwanie osnowy, rozwarstwienie warstw lub wybrzuszenie. Urządzenie sporządza dokumentację cyfrową, która jest archiwizowana, co pozwala na identyfikację wsteczną opony. Jednocześnie wszelkie uwagi i uszkodzenia odnotowywane są na specjalnej karcie produkcyjnej, która towarzyszy oponie przez cały cykl produkcyjny od momentu kontroli wstępnej, aż do przyjęcia jej na magazyn wyrobów gotowych. Każde z działań pracowników potwierdzone jest jego podpisem. Zapobiega to pomyłkom oraz stanowi doku-mentację procesu. Cały proces kontroli wstępnej jest zinformatyzowany.
Tylko wolne od uszkodzeń i wad wewnętrznych opony mogą być poddane procesowi bieżnikowania. Po kontroli następuje proces szorstkowania, czyli starcia starej warstwy bieżnika i przygotowania jej na nałożenie nowego pasa na urządzeniu zwanym szorstkownicą. Naprawialne uszkodzenia od razu są reperowane. Po takiej obróbce opona pokrywana jest specjalnie przygotowanym roztworem zabezpieczającym, to niezbędny zabieg przed nałożeniem bieżnika.
FBO Wolbrom S.A. ma dwa Extrudery – nowoczesne i zaawansowane technologicznie urządzenia pozwalające na automatyczne nałożenie mieszanki gumowej oraz pasa bieżnika, a następnie poprzez zastosowanie odpowiedniego docisku połączenie ich ze sobą. Dzięki temu proces produkcyjny jest znacznie szybszy i zapewnia wysoką jakość produktowi końcowemu. Tak przygotowana opona delikatnie pakowana jest w specjalną gumową powłokę próżniową, tzw. opończę, a następnie tak „ubrana” trafia do autoklawu. Proces wulkanizacji następuje we wcześniej wspomnianym autoklawie w temperaturze 110°C i trwa około 5 godzin. Po zakończeniu wulkanizacji opona przechodzi przez ostatni etap, kontrolę końcową. Tu weryfikowana jest zgodność z kartą opony, oceniana jest poprawność wykonywania, jakość i walory estetyczne. Po zakończeniu procesu produkcyjnego opona trafia na magazyn, a następnie do klienta.
FBO Wolbrom S.A. ogromny nacisk kładzie na inwestycje w nowoczesny park maszynowy, jak i zastosowanie od-powiednich komponentów, a wszystko po to, by uzyskać wyrób najwyższej jakości. Dla zapewnienia bezpieczeństwa, we wszystkich procesach produkcji obowiązują procedury zgodności produkcji. Gwarantem tego są uzyskane przez FBO Wolbrom S.A. certyfikat jakości ISO 9001:2008 oraz Homologacja ECE109.
Kluczową kwestią jest dbanie o ogumienie w pojeździe. Często jazda na obniżonym ciśnieniu i przeładowane auta prowadzą do deformacji lub w skrajnych przypadkach do wystrzału opony. Aby zapobiec ewentualnym reklamacjom i roszczeniom, zakład prowadzi surową selekcję opon, mając na względzie bezpieczeństwo klientów. Dlatego też FBO Wolbrom S.A. zaleca bieżnikowanie opon klasy premium, co wyraźnie wydłuża czas eksploatacji opony bieżnikowanej. FBO Wolbrom S.A. udziela 12-miesięcznej gwarancji na swoje produkty, a czas wykonania usługi wynosi do 14 dni.
Nie bez znaczenia jest też aspekt ekologiczny. Bieżnikowanie opon używanych wydłuża znacząco ich życie, co naturalnie zmniejsza problem zagospodarowania tego surowca.
Zmiany koniunktury w przemyśle motoryzacyjnym wywołują odpowiednie zachowania dostosowawcze na rynku opon. W zakresie opon ciężarowych i autobusów najważniejsze wymagania to: długi czas eksploatacji w różnych warunkach drogowych, duża odporność na zużycie i mały opór toczenia (wpływający na zmniejszenie zużycia paliwa) oraz wysoki komfort jazdy. Dlatego też rozwój produktu oraz wprowadzenie nowych typów bieżnika i rozmiarów opon zgodnie z zapotrzebowaniem rynku stanowi jeden z podstawowych elementów działań Fabryki Bieżnikowania Opon Wolbrom S.A.
Komentarze (0)