Szkolenia w motoryzacji

ponad rok temu  09.12.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 6 minut

W temacie kompetencji – bez ustawicznego kształcenia ani rusz

Z punktu widzenia dostawców części szkolenia to doskonałe uzupełnienie relacji biznesowych

Przewaga konkurencyjna naszych warsztatów nie jest dana raz na zawsze. Skoro przemysł motoryzacyjny w Europie podlega nieuchronnym zmianom i nic pewniejszego niż zmiana się nie wydarzy, to oczkiem w głowie właścicieli i menedżerów firm na rynku posprzedażowym są rozpoznawanie kluczowych trendów i przekuwanie ich w biznes.

Wydajność i rentowność to dziś pytanie o kompetencje i umiejętność ocenienia słabych stron naszej załogi. Biznes na aftermarkecie? Na pewno wymaga zwiększenia prestiżu kształcenia zawodowego. Oczywiście również zaangażowania przemysłu, nauki i administracji. Nie jest przecież tajemnicą, że wyuczone za młodu profesje czy umiejętności po prostu nie wystarczą, skoro wymogi pracodawców co do kwalifikacji technicznych pracowników zmieniają się wraz z postępem technologicznym. Z każdym debiutem najnowszej propozycji koncernów motoryzacyjnych powinno więc pojawić się pytanie: co mogę zrobić, by możliwie najlepiej przygotowywać swą firmę na działania związane z rynkiem posprzedażowym?
Kto nadaje tempo i kogo słuchać? Eksperci są zgodni: większy nacisk należy położyć m.in. na umiejętność pracy w zespole, rozwój kompetencji miękkich i zdolności kreatywnego myślenia. Może jest i tak, że europejski rynek, jako obszar naszej działalności (np. warsztatu samochodowego), powinien uznać za swoją… chińską sentencję: „Jeśli planujesz na rok – posadź ryż, jeśli planujesz na 10 lat – posadź drzewo, jeśli planujesz życie – szkól”. Musimy oswoić się z myślą, że edukacja ustawiczna to jedyny pewnik pracy w naszej branży. I nic pewniejszego niż zmiana się nie wydarzy. Umieć z odpowiednim wyprzedzeniem odnotować potrzeby rynku, to zainwestować w umiejętności gwarantujące wyróżnienie się wśród konkurencji.

Od teorii do praktyki
Jak tchnąć życie w samochód hybrydowy, już wkrótce będzie wiedzieć 9 tysięcy pracowników, którzy codziennie przechodzą przez bramy gruntownie zmodernizowanej w ubiegłym roku fabryki Škody w Kvasinach – komunikat z października br. jest wart uwagi, bo – jak czytamy – wszyscy pracownicy, nawet jeśli nie pracują bezpośrednio przy montażu samochodów hybrydowych, muszą przejść szkolenie w zakresie zasad bezpieczeństwa. Ostatni etap treningu to rzeczywiste „złożenie samochodu”, polegające na zainstalowaniu transformatora i modułu ładującego w korpusie testowym, a następnie zamontowanie okablowania. Gdy komponenty zostają połączone, pojazd zostaje uruchomiony.
Planujesz profilować swój punkt z myślą o pojazdach hybrydowych? Potrzebujesz wiedzy na temat diagnostyki, obsługi i naprawy takich pojazdów, bo tylko stosując odpowiednie procedury, możesz uczynić je bezpiecznymi i pracować… bez ryzyka. Doskonale wiedzą o tym firmy zaangażowane w dostarczanie niezbędnych dziś narzędzi, by wspomnieć propozycję z cyklu: S7C – Zasady działania i diagnostyki systemu hybrydowego Grupy Toyota. To akurat jedna z nowości w programie szkoleń sygnowanych przez firmę Texa, jak pewnie wiemy – mocno zakorzenionej na włoskim rynku.
– Dużym urozmaiceniem naszych szkoleń są wizyty specjalistów z Włoch, którzy w miarę możliwości wspomagają wiedzą szkoleniowców z naszego oddziału – zaznacza Mariusz Wierzbicki, specjalista ds. techniczno-handlowych w Texa Poland Sp. z o.o. – Przykładem takiej współpracy jest szkolenie z cyklu TexaTruckTour, podczas którego odwiedził nas specjalista od diagnostyki pojazdów ciężarowych Dawid Meneghetti, uatrakcyjniając swoją wiedzą szkolenie z zakresu zdalnej diagnostyki.
Z naszej sondy odnotujemy kolejne wybrane komunikaty, obok których nie może przejść obojętnie żaden nowoczesny warsztat.
Zacznijmy od przyszłorocznych planów szkoleniowych Delphi Technologies. Firmy, która w 2019 roku przeprowadziła 51 różnych sesji szkoleniowych dla ponad 800 osób, a w nadchodzącym spodziewa się większej liczby uczestników ze względu na wprowadzenie nowych modułów z zakresu diagnostyki.
– W 2020 roku planujemy połączyć siły szkoleniowe z ośrodkiem w Anglii – ujawnia Tomasz Hurt, technical manager w firmie Delphi Technologies. – Mechanicy z regionu centralnej i wschodniej Europy będą mogli uczestniczyć w szkoleniach oferowanych przez naszych angielskich kolegów. Ich tematyka jest trochę inna, związana z naprawami i regeneracją systemów common rail, dużo uwagi poświęcane jest również nowoczesnym technologiom, samochodom elektrycznym i hybrydowym.
Wspomnijmy, że ośrodek w Polsce z pewnością wprowadzi szkolenia z zakresu podstawowej obsługi samochodów elektrycznych, w tym obsługi systemów ADAS.
Nasz rozmówca potwierdza, że zakres szkoleń (r/r) zmienia się w zależności od zapotrzebowania rynku i rozwoju oferty, a związane jest to z rozwijającą się ofertą elektroniki pojazdowej i koniecznością poprawnej diagnostyki podzespołów.
– Obserwujemy rosnące zainteresowanie szkoleniami z zakresu systemów common rail, dotyczących właściwej diagnozy czy montażu poszczególnych elementów. W trakcie szkoleń poruszamy również tematy związane z problemami gwarancyjnymi, wyjaśniamy uczestnikom, jak należy właściwie przeprowadzić proces naprawy od wykrycia usterki do wymiany części. Nawet tak rutynowa, prosta z pozoru czynność, jak wymiana tarcz i klocków hamulcowych, zawiera mnóstwo pułapek, które skutkują w przyszłości np. problemami z wibracjami podczas hamowania. Dużym zainteresowaniem cieszą się szkolenia z zakresu systemu wtrysku GDI. Cieszy nas to tym bardziej, że produkcja podzespołów GDI odbywa się w naszej fabryce w Błoniu – dodaje Tomasz Hurt z Delphi Technologies.
Szkolenia powinny być postrzegane jako inwestycja w kapitał ludzki. Z naszej sondy wynika, że ich uczestnikami są mechanicy samochodowi, sprzedawcy i pracownicy wsparcia technicznego dystrybutorów, a także uczniowie i studenci kierunków samochodowych.

Profil uczestnika szkoleń
Rosnąca konkurencja na rynku sprzedażowym powoduje, że także handlowcy chcą być bliżej klientów, więc stale poszerzają swoją wiedzę. Prócz szkoleń dla kadry stanowiącej trzon pracowników w warsztatach mamy przecież także te z „miękkich” kompetencji, o czym dalej.
Podobnie jak w latach ubiegłych, także w tym roku, Inter Cars rozwijał ofertę szkoleniową skierowaną do mechaników. Pojawiło się kilka nowych tematów, inne zostały znacząco rozszerzone, tak aby jak najpełniejsza oferta spełniła zmieniające się wymogi rynku.
– W drugiej połowie roku nowością były szkolenia z budowania stron internetowych dla warsztatów samochodowych – z systemu AI, a także szkolenia ze skutecznego prowadzenia serwisu przeznaczone specjalnie dla członków sieci serwisowej 
Q-Service Castrol – informuje Marta Ciesielska, kierownik działu Sieci Serwisowych Inter Cars SA.
Jedną ze szkoleniowych premier Inter Cars w 2019 roku są szkolenia dla serwisów zrzeszonych w sieci Q-Service Castrol. Spotkania ta przeznaczone są dla właścicieli warsztatów i mają pomóc im w podniesieniu standardu zarządzania biznesem, tak aby gospodarowanie zasobami ludzkimi i technologicznymi w firmie było jak najwydajniejsze, a jednocześnie przełożyło się na pozyskanie nowych klientów. Uczestnicy szkoleń na przykładach przekonują się, co zmienić w funkcjonowaniu serwisu, żeby obsługę klienta wznieść na wyższy poziom, jak poprawić ekonomikę prowadzenia serwisu i jak wyeliminować błędy, które pojawiają się podczas prowadzenia biznesu i są wypadkową niewiedzy, braku czasu, ale i rutyny.

Z zajęć o cyfrowym aftermarkecie
Wśród nowych tegorocznych propozycji na pierwszy plan z pewnością wysuwają się te poświęcone budowie stron internetowych zintegrowanych z Facebookiem i Google Ads.
– Pierwsze z nich to cykl rewolucyjnych szkoleń, pozwalających warsztatom z przytupem wkroczyć w świat cyfryzacji. Uczestnicy spotkań na miejscu tworzyli responsywne, nowoczesne strony internetowe spełniające wszystkie najważniejsze wymogi Google, a także sprzężone z fanpage’em serwisu na Facebooku. Dzięki tym szkoleniom warsztaty mają możliwość uzyskania realnej przewagi nad konkurencją, zwiększają swoje szanse na pozyskanie nowych klientów oraz pozycjonują się w sieci jako profesjonalny, doskonale zarządzany biznes przyjazny klientowi i wychodzący frontem do niego. Seria szkoleń z budowania stron internetowych rozpoczęła się we wrześniu, jesienią obejmowała 12 lokalizacji w różnych częściach Polski – przybliża kulisy wydarzeń Marta Ciesielska z Inter Cars SA.
Szkoleń z budowania stron internetowych odbyło się już 12, a w każdym z nich brało udział od 10 do 25 osób – w sumie kilkaset uczestników. Z kolei szkolenia dla serwisów Q-Service Castrol były 3, a średnia liczba uczestników na każdym z nich wynosiła 12. Oba szkolenia będą kontynuowane również w roku 2020. Już wiemy, że z początkiem kolejnego roku oferta szkoleń z systemu AI będzie kontynuowana – ich daty i lokalizacje pojawią się na stronie firmy. Każde z takich prowadzone jest przez wysokiej klasy specjalistę Daniela Kędzierskiego, twórcę FastTony, narzędzia, które pomaga tworzyć skuteczne kampanie na Facebooku, optymalizować czas pracy, automatyzować procesy poprzez autorskie rozwiązania i liczne integracje z systemami zewnętrznymi. Uczestnicy szkoleń biorą w nich udział na preferencyjnych warunkach (koszt to 79/99 zł lub 129 zł dla niezrzeszonych). Każdy uczestnik poza certyfikatem i praktycznie gotową nowoczesną stroną internetową swojego warsztatu otrzymuje wsparcie techniczne w postaci infolinii, grupy na Facebooku, w której może zadawać pytania i wyrażać opinie, oraz dostępu do webinarów, podczas których omawiane są najważniejsze zmiany i nowe rozwiązania wprowadzane do systemu AI.
Zamiast konkluzji uwaga o niejakiej słabości rodzimego rynku. Gdzie jak gdzie, ale to właśnie w Polsce wciąż nie dostrzega się potencjału webinarów czy start-upów – inicjatyw o tyle innowacyjnych, że dopiero co poszukujących swego modelu biznesowego.

Rafał Dobrowolski
Fot. Inter Cars SA, 
Texa Poland Sp. z o.o.

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Czy przyszły rok to więcej szkoleń z planowania i oceny opłacalności przedsięwzięć inwestycyjnych w warsztatach? Organizatorzy dostrzegają już, że wśród zainteresowanych przewijają się humaniści, ludzie biznesu – generalnie właściciele (właścicielki!) firm, dla których cenne jest know-how z kompetencji miękkich
Zdobycie i pogłębienie wiedzy – w przypadku szkoleń technicznych, bo z diagnostyki (na zdjęciu w siedzibie firmy Texa), nie może obejść się bez ankiety, w której uczestnicy oceniają wydarzenie zarówno pod względem zakresu, tematyki, jak i… przygotowania osoby prowadzącej
Opcje Systemu AI – mowa o szkoleniach z budowania stron internetowych – uczestnicy takich zajęć uznali za ogromnie pomocne, bo dają możliwość pozycjonowania swych kompetencji w zasobach Google
Uczestnikami szkoleń dla serwisów zrzeszonych w Q-Service Castrol są przedstawiciele kadry zarządzającej warsztatami, najczęściej ich właściciele

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony