Sytuacja związana z pandemią przyniosła wiele ograniczeń w bezpośrednich kontaktach międzyludzkich. Znacząco zredukowane zostały wszelkie aktywności związane z prowadzeniem szkoleń. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniu mechaników, firma NTN-SNR postanowiła przygotować cykl szkoleń filmowych, które chociaż częściowo zniwelują powstałą w tej dziedzinie zapaść.
Filmy przygotowane zostały na podstawie zagadnień omawianych podczas standardowych szkoleń technicznych organizowanych przez NTN-SNR Polska na terenie całego kraju. Tematami załączonych odcinków są zagadnienia dotyczące układów rozrządu. Posługując się przykładami silników konstrukcji marek PSA, VAG, Subaru i Honda, zabieramy was w podróż szlakiem różnych technik napinania paska rozrządu. Omówimy procedury montażu i przedstawimy wiele ciekawostek dotyczących zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Mamy nadzieję, że nasze filmy szkoleniowe pomogą uniknąć błędów powodujących problemy w eksploatacji pojazdów. Zapraszamy do oglądania zarówno mechaników, jak i entuzjastów oraz pasjonatów motoryzacji, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę techniczną.
Napinanie: w prawo czy w lewo? Oto jest pytanie
We współczesnych konstrukcjach silników Diesla naprężenie paska rozrządu regulowane jest za pomocą napinaczy dynamicznych. Zasada ich działania zawiera w sobie zarówno kompensację luzu paska, jak i płynną redukcję drgań. Ze względu na zastosowanie wewnętrznej sprężyny oraz mechanizmu wstępnego napięcia opartego na mimośrodowej konstrukcji mocowania napinacza możliwa jest jego regulacja w obu kierunkach – zarówno w prawo, jak i w lewo. Na zdecydowanej większości napinaczy kierunek regulacji jest fabrycznie oznaczony strzałką. Jeżeli jej nie ma, należy to sprawdzić w instrukcji producenta. Jest to o tyle ważne, że regulując napinacz w kierunku odwrotnym, niż przewiduje instrukcja, naprężenie paska będzie nieprawidłowe (rolka znajdzie się w nieodpowiednim położeniu), nawet jeśli znaki odniesienia pokryją się. Złe położenie rolki napinacza skutkuje zmianą ułożenia paska, a co za tym idzie – wpływa na kąty opasania współpracujących z nim kół zębatych oraz rolek.
Pierwszy film instruktażowy oparty został na silniku HDI konstrukcji PSA. Jest on wyposażony, podobnie jak silniki TDI, w napinacz dynamiczny (w tym przypadku ref. SNR GT359.24). Podobnie wyglądający element, ale sposób regulacji napięcia paska – inny niż w silnikach TDI. Szczegóły w filmie pt. Wymiana rozrządu w silniku PSA HDI DV6.
Komentarze (0)