Oświetlenie drogi przed poruszającym się pojazdem jest bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Widoczność na odpowiednim poziomie docenimy szczególnie w sytuacji, gdy zmuszeni jesteśmy poruszać się w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych (deszcz, mgła, padający śnieg). Problem zapewnienia odpowiedniego oświetlenia jezdni byłby łatwy do rozwiązania, gdyby nie istniało ryzyko oślepienia pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka. Wiele osób zapewne widziało w telewizji relację z nocnego rajdu samochodowego. Samochody biorące udział w takiej imprezie mają zamontowane na masce potężne zestawy reflektorów z żarówkami o mocy rzędu 100-120 W. Ze względu na wspomniane wcześniej ryzyko oślepiania innych użytkowników stosowanie takich żarówek w normalnym ruchu jest niedozwolone, mimo że można je kupić w większości sklepów motoryzacyjnych. Aby pogodzić dwa sprzeczne ze sobą cele, czyli jak najlepsze oświetlenie drogi przy równoczesnym braku oślepiania innych uczestników ruchu, producenci oświetlenia wciąż prowadzą intensywne prace rozwojowe. Dotyczą one takich parametrów, jak odpowiednie ukształtowanie strumienia świetlnego, jego moc czy temperatura barwowa. Widocznym efektem tych badań było wprowadzenie oświetlenia przy pomocy lamp wyładowczych, popularnie nazywanych ksenonowymi. Jednak w dalszym ciągu znaczna część samochodów posiada klasyczne reflektory halogenowe. Czy ich użytkownicy mają szansę na poprawę widoczności w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych?
Odpowiedzią na to pytanie jest bogata oferta rynkowa żarówek dających więcej światła. Na ich opakowaniach można znaleźć napisy o treści +60%, a nawet +100% więcej światła. Zwiększanie strumienia świetlnego poprzez zastosowanie żarówek o większej mocy jest niedozwolone. W przypadku żarówek halogenowych górną, dopuszczoną przez przepisy granicą jest 60 W. Jak zatem osiągnięto zwiększenie strumienia świetlnego? Zastosowano pewne, dopuszczone przez przepisy zmiany konstrukcyjne. Pierwszą, najbardziej istotną, jest ciaśniejsze zwinięcie skrętki wolframowej żarnika. Kolejne to zmiana składu gazu wewnątrz bańki i zastosowanie selektywnych filtrów w materiale samej bańki. W efekcie daje to lepsze własności świetlne przy jednoczesnej zgodności z przepisami. Przykładem takich produktów są znajdujące się w ofercie Philips żarówki z linii Vision, VisionPlus i XtremeVision. Linia produktowa Vision to żarówki dające 30% więcej światła. Zapewniają one połączenie doskonałego strumienia świetlnego z atrakcyjną ceną i trwałością. Druga linia to żarówki VisionPlus. Te produkty dają już 60% więcej światła. Trzecia linia to produkty XtremeVision dające aż 100% więcej światła. Są to obecnie najjaśniejsze homologowane żarówki dostępne na rynku, świetne dla osób poszukujących ekstremalnie dobrego oświetlenia drogi. Wszystkie produkty Philips posiadają wymagane na rynku homologacje i ich stosowanie jest zgodne z przepisami. To o tyle istotne, gdyż wielu producentów żarówek dających więcej światła osiąga ten efekt poprzez zwiększenie mocy – nawet jeśli na opakowaniu deklarują 55/60 W. Poza niezgodnością z przepisami rozwiązanie to niesie za sobą dodatkowe niebezpieczeństwa, takie jak nadmierne nagrzewanie reflektorów i przegrzewanie się instalacji elektrycznej, nieprzystosowanej do przenoszenia zbyt dużych prądów. Przegrzane złącza elektryczne stawiają duży opór i w rezultacie zamiast polepszenia oświetlenia otrzymamy jego pogorszenie.
Poza całkowitą wartością strumienia świetlnego ważny jest również jego rozkład. Tylko markowe produkty dają ładny, szeroki rozsył światła zapewniający doskonałą widoczność drogi i obiektów znajdujących się w jej bezpośrednim sąsiedztwie. Osiągnięto to m.in. poprzez precyzyjne wykonanie żarnika i właściwe osadzenie go w bańce.
Stosując żarówki o zwiększonej sile światła, nie należy zapominać o innych czynnikach mających wpływ na oświetlenie drogi. W szczególności są to: odpowiednie ustawienie reflektorów, stan ich odbłyśników i szkieł oraz czystość połączeń elektrycznych. Należy też mieć na uwadze, że każda żarówka zużywa się w czasie eksploatacji. Zużycie to oznacza emitowanie przez nią coraz mniejszego strumienia świetlnego. Okres, kiedy więcej jeździmy po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych, to dobra pora, aby zadbać o dobre oświetlenie drogi, a tym samym zmniejszyć ryzyko wypadku.
Komentarze (0)