Chłodnice samochodowe dla wielkich prędkości
Na rynku samochodowych części zamiennych duński koncern Nissens A/S znany jest przede wszystkim jako specjalista w dziedzinie samochodowych układów termicznych na rynek aftermarket. Jednak Nissens to nie tylko doskonałe chłodnice i ich wysoka jakość, stosowane w pojazdach codziennego użytku. Od pewnego czasu Nissens uczestniczy również w opracowaniach kompleksowych rozwiązań chłodzenia dla zwycięskich teamów, w najważniejszych wyścigach na całym świecie.
Zazwyczaj bywa tak, że rozwój technologiczny oraz innowacje w produktach są właśnie wynikiem testów i prób, między innymi podczas wyścigów oraz ekstremalnych zastosowań. W przypadku Nissensa jest nieco inaczej. To specjalista rynku aftermarket dostarcza technologię, know-how oraz kompleksowe, najwyższej jakości rozwiązania OEM dla pojazdów wyścigowych.
Wszystko zaczęło się w roku 2003, kiedy to Nissens wraz z jedną z włoskich firm opracował system chłodnic O.E. dla pojazdu Lamborghini Gallardo. Warto dodać, że model ten stał się prawdziwym hitem rynkowym koncernu Lamborghini. Modele te są wyposażane w dwie aluminiowe chłodnice produkcji Nissensa. Ten krok stał się początkiem Nissensa w niszy rynkowej dla rozwiązań chłodzenia w samochodowych sportach ekstremalnych.
Aston Martin
W czerwcu 2005 roku angielska filia Nissens nawiązała kontakt handlowy z brytyjską firmą NAR-Group. Koncern zainteresowany był rozwiązaniem kwestii chłodzenia, zestawem ultrawydajnych chłodnic o powiększonej pojemności dla pojazdów Aston Martin. Pierwszy test został wykonany poprzez zastosowanie rdzenia chłodnicy Nissens przeznaczonego dla ciężarówki Scania. Wypadł pomyślnie już za pierwszym razem. Od sierpnia tego samego roku około 200 egzemplarzy Astona Martina, model Vanquish S, zostało wyposażonych w chłodnice produkcji Nissens/NAR-Group. Aston Martin Vanquish posiada 12-cylindrowy silnik o pojemności 5,9 litra i charakteryzuje się potężną mocą 460 koni mechanicznych.
Auto było testowane w Nürburgring. Testy wypadły na tyle pomyślnie, iż podjęto decyzję kolejnego testu w Dubaju, którego tory uważane są za najlepsze środowisko testowe dla pojazdów o największych prędkościach. Próba odbyła się przy temperaturze powietrza 42°C. Wzięły w niej udział dwa auta Aston Martin Vanquish S, z których jeden wyposażono w chłodnicę Nissens/NAR-Group, drugi w chłodnicę innego dostawcy. Wyniki testów wykazały ponad 30 proc. lepszą wydajność chłodnicy Nissens, co spowodowało, że konstruktorzy z Aston Martin zdecydowali się zastosować te właśnie produkty w autach sportowych. W ten sposób Aston Martin DBR9, biorący udział w amerykańskim wyścigu GP1, wyposażony został w bardzo wydajną chłodnicę Nissens. Wkrótce później kolejne chłodnice Nissensa zostały użyte w autach ścigających się w American NASCAR Series oraz europejskim Le Mans, gdzie Aston Martin uplasował się na drugiej pozycji w swojej klasie. W amerykańskich wyścigach natomiast odnotował kilka pierwszych pozycji, np. na Donnington Indianapolis, Daytona, Martinsville Speedway oraz w Petit Le Mans. Jednym z najważniejszych powodów zwycięstw Astona Martina w legendarnym wyścigu Le Mans jest fakt, że auta wyposażane w chłodnice Nissensa mogą jeździć przez cały czas wyścigu maksymalnymi prędkościami. Inne grupy wyścigowe zmuszone są do ich redukcji, w obawie przez uszkodzeniem jednostki napędowej, szczególnie w 3-4 ostatnich godzinach pojedynku. Chłodnice produkcji Nissensa posiadają podwójnie zaginane żaluzje odprowadzające ciepło. Wpływa to na ich znaczną wydajność oraz trwałość, szczególnie kiedy narażane są na zewnętrze uszkodzenia resztkami opon czy kamieni znajdujących się na torze. Jeśli chodzi o amerykańskie wyścigi serii NASCAR, chłodnice Nissensa były jedynymi, które w pełni wykorzystano podczas wszystkich sześciu zwycięskich etapów. Po trzech wyścigach chłodnice zostały wyczyszczone i ponownie zamontowane na kolejne trzy etapy. Chłodnice pojazdów innych stajni musiały zostać całkowicie wymieniane pomiędzy wszystkimi następującymi wyścigami.
Sukcesy produktów Nissens/NAR-Group powodują, że spotykają się one z coraz szerszym zainteresowaniem ze strony innych stajni dla różnych wyścigów oraz producentów. Obecnie używane są lub testowane w kilku modelach aut oraz wyścigach, spośród których można wymienić:
- Aston Martin Vanquish, OEM (dostępny na rynku od 2007)
- Aston Martin DBR9, wyścigi Le Mans oraz NASCAR
- Lamborghini Gallardo, OEM
- Jaguar XKR, GT3 class USA (2 x intercooler + chłodnica cieczy)
- Honda, IndyCar/F1 USA
- Lexus/Toyota, GP2 class USA
- Lexus, Daytona 24-godzinny (zwycięzca)
- Pontiac, Daytona-24 godzinny
- Porsche , Daytona-24 godzinny
- Ford, Daytona 24-godzinny
Na rynku samochodowych części zamiennych duński koncern Nissens A/S znany jest przede wszystkim jako specjalista w dziedzinie samochodowych układów termicznych na rynek aftermarket. Jednak Nissens to nie tylko doskonałe chłodnice i ich wysoka jakość, stosowane w pojazdach codziennego użytku. Od pewnego czasu Nissens uczestniczy również w opracowaniach kompleksowych rozwiązań chłodzenia dla zwycięskich teamów, w najważniejszych wyścigach na całym świecie.
Zazwyczaj bywa tak, że rozwój technologiczny oraz innowacje w produktach są właśnie wynikiem testów i prób, między innymi podczas wyścigów oraz ekstremalnych zastosowań. W przypadku Nissensa jest nieco inaczej. To specjalista rynku aftermarket dostarcza technologię, know-how oraz kompleksowe, najwyższej jakości rozwiązania OEM dla pojazdów wyścigowych.
Wszystko zaczęło się w roku 2003, kiedy to Nissens wraz z jedną z włoskich firm opracował system chłodnic O.E. dla pojazdu Lamborghini Gallardo. Warto dodać, że model ten stał się prawdziwym hitem rynkowym koncernu Lamborghini. Modele te są wyposażane w dwie aluminiowe chłodnice produkcji Nissensa. Ten krok stał się początkiem Nissensa w niszy rynkowej dla rozwiązań chłodzenia w samochodowych sportach ekstremalnych.
Aston Martin
W czerwcu 2005 roku angielska filia Nissens nawiązała kontakt handlowy z brytyjską firmą NAR-Group. Koncern zainteresowany był rozwiązaniem kwestii chłodzenia, zestawem ultrawydajnych chłodnic o powiększonej pojemności dla pojazdów Aston Martin. Pierwszy test został wykonany poprzez zastosowanie rdzenia chłodnicy Nissens przeznaczonego dla ciężarówki Scania. Wypadł pomyślnie już za pierwszym razem. Od sierpnia tego samego roku około 200 egzemplarzy Astona Martina, model Vanquish S, zostało wyposażonych w chłodnice produkcji Nissens/NAR-Group. Aston Martin Vanquish posiada 12-cylindrowy silnik o pojemności 5,9 litra i charakteryzuje się potężną mocą 460 koni mechanicznych.
Auto było testowane w Nürburgring. Testy wypadły na tyle pomyślnie, iż podjęto decyzję kolejnego testu w Dubaju, którego tory uważane są za najlepsze środowisko testowe dla pojazdów o największych prędkościach. Próba odbyła się przy temperaturze powietrza 42°C. Wzięły w niej udział dwa auta Aston Martin Vanquish S, z których jeden wyposażono w chłodnicę Nissens/NAR-Group, drugi w chłodnicę innego dostawcy. Wyniki testów wykazały ponad 30 proc. lepszą wydajność chłodnicy Nissens, co spowodowało, że konstruktorzy z Aston Martin zdecydowali się zastosować te właśnie produkty w autach sportowych. W ten sposób Aston Martin DBR9, biorący udział w amerykańskim wyścigu GP1, wyposażony został w bardzo wydajną chłodnicę Nissens. Wkrótce później kolejne chłodnice Nissensa zostały użyte w autach ścigających się w American NASCAR Series oraz europejskim Le Mans, gdzie Aston Martin uplasował się na drugiej pozycji w swojej klasie. W amerykańskich wyścigach natomiast odnotował kilka pierwszych pozycji, np. na Donnington Indianapolis, Daytona, Martinsville Speedway oraz w Petit Le Mans. Jednym z najważniejszych powodów zwycięstw Astona Martina w legendarnym wyścigu Le Mans jest fakt, że auta wyposażane w chłodnice Nissensa mogą jeździć przez cały czas wyścigu maksymalnymi prędkościami. Inne grupy wyścigowe zmuszone są do ich redukcji, w obawie przez uszkodzeniem jednostki napędowej, szczególnie w 3-4 ostatnich godzinach pojedynku. Chłodnice produkcji Nissensa posiadają podwójnie zaginane żaluzje odprowadzające ciepło. Wpływa to na ich znaczną wydajność oraz trwałość, szczególnie kiedy narażane są na zewnętrze uszkodzenia resztkami opon czy kamieni znajdujących się na torze. Jeśli chodzi o amerykańskie wyścigi serii NASCAR, chłodnice Nissensa były jedynymi, które w pełni wykorzystano podczas wszystkich sześciu zwycięskich etapów. Po trzech wyścigach chłodnice zostały wyczyszczone i ponownie zamontowane na kolejne trzy etapy. Chłodnice pojazdów innych stajni musiały zostać całkowicie wymieniane pomiędzy wszystkimi następującymi wyścigami.
Sukcesy produktów Nissens/NAR-Group powodują, że spotykają się one z coraz szerszym zainteresowaniem ze strony innych stajni dla różnych wyścigów oraz producentów. Obecnie używane są lub testowane w kilku modelach aut oraz wyścigach, spośród których można wymienić:
- Aston Martin Vanquish, OEM (dostępny na rynku od 2007)
- Aston Martin DBR9, wyścigi Le Mans oraz NASCAR
- Lamborghini Gallardo, OEM
- Jaguar XKR, GT3 class USA (2 x intercooler + chłodnica cieczy)
- Honda, IndyCar/F1 USA
- Lexus/Toyota, GP2 class USA
- Lexus, Daytona 24-godzinny (zwycięzca)
- Pontiac, Daytona-24 godzinny
- Porsche , Daytona-24 godzinny
- Ford, Daytona 24-godzinny
Komentarze (0)