Honda Civic
Nowy Civic, kontynuując styl swojej poprzedniczki, otrzymał awangardową formę bazowego nadwozia typu hatch-back. Atrakcyjne kształty udało się połączyć z bardzo dobrymi własnościami aerodynamicznymi. Współczynnik czołowego oporu powietrza Cx zredukowano z wartości 0,30 (w ósmej generacji) do 0,27. Nadwozie zostało nieznacznie wydłużone (do 4300 mm) i poszerzone (do 1770 mm). Charakterystycznym szczegółem stały się tylne światła, które zostały zintegrowane ze spojlerem. Zmodyfikowano deskę rozdzielczą i poprawiono jakość materiałów. Gama jednostek napędowych składa się narazie z trzech silników. Są to znane z poprzednika silniki benzynowe o pojemności 1,4 i 1,8 dm3 oraz turbodiesel 2,2 dm3, ale zmodernizowane pod kątem redukcji zużycia paliwa. Wszystkie jednostki standardowo wyposażono w system start-stop. Najbardziej ekonomiczna jest wersja z turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 110 kW (150 KM), zużywająca w cyklu mieszanym 4,4 dm3 oleju napędowego na 100 km.
Hyundai i30
Samochody i30 mają europejski rodowód, a ich produkcja seryjna odbywa się w Czechach. Pojazdy te oferowano od 2007 roku z pięciodrzwiowym nadwoziem hatch-back oraz kombi. Nowe nadwozie typu hatch-back powstało na zmodyfikowanej płycie podłogowej o rozstawie osi 2700 mm. Dwubryłowa bryła nadwozia otrzymała bardziej wyrazistą i dynamiczną formę. Zarys wlotu powietrza nawiązuje do nowszych modeli tej marki, a tylna ściana jest znacznie bardziej pochylona niż poprzednio. Tylne lampy zespolone mają teraz odmienny poziomy układ. Na bokach pojawiło się charakterystyczne przetłoczenie. Poza powiększonym wnętrzem udało się także zwiększyć o 10% pojemność bagażnika. W planach jest także nadwozie typu kombi, a być może także trzydrzwiowa wersja hatch-back. W gamie silników benzynowych i wysokoprężnych znajdą się jednostki napędowe o pojemności skokowej 1,4 i 1,6 dm3. Nowym silnikiem w tej rodzinie pojazdów będzie 1.6 GDI, wyposażony w bezpośredni wtrysk benzyny i osiągający moc około 99 kW (135 KM). Pojawią się także nowe skrzynie przekładniowe o sześciu biegach. Do salonów sprzedaży pojazdy drugiej generacji trafią w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Mercedes klasy B
Pełnokrwistym europejczykiem jest oczywiście druga generacja samochodu Mercedes-Benz klasy B. Utrzymano dotychczasową ogólną koncepcję pojazdu, ale nowe dwubryłowe nadwozie zostało wydłużone do 4,36 m, co oznacza przyrost o niecałe 9 cm w stosunku do poprzednika. Wysokość zmniejszono o około 5 cm, co poza efektem estetycznym przyczyniło się do redukcji oporu powietrza. Jednocześnie zdecydowano się na nietypowy ruch, a mianowicie zmniejszono rozstaw osi o prawie 8 cm (do 2700 mm). Poprawione proporcje oraz wygładzone powierzchnie nadwozia przyczyniły się do istotnego zmniejszenia wartości współczynnika oporu Cx do wartości 0,26. To najlepszy wynik w segmencie kompaktów. Na uwagę zasługują nowe zespoły napędowe. Do wyboru będą początkowo silniki benzynowe o pojemności 1,6 dm3 (w dwóch wersjach) oraz turbodoładowane silniki Diesla o pojemności 1,8 dm3 (także w dwóch wersjach). Wszystkie jednostki napędowe wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa oraz system start-stop. Moc maksymalna silników benzynowych wynosi 90 lub 115 kW (122 lub 156 KM), silników Diesla odpowiednio 80 lub 100 kW (109 lub 136 KM). Przekazywanie napędu na przednie koła pojazdu może odbywać się za pośrednictwem nowych skrzyń biegów; sześciobiegowej manualnej lub skrzyni dwusprzęgłowej o siedmiu przełożeniach. Zrezygnowano z dalszego stosowania skrzyni typu CVT. Sprzedaż nowych kompaktowych Mercedesów rozpocznie się w listopadzie bieżącego roku.
Fiat Panda
Równie interesujące nowości pojawią się wkrótce wśród najmniejszych samochodów tworzących segment rynkowy A. Podczas tego Salonu odbyły się premiery trzeciej generacji Fiata Pandy oraz całkowicie nowego modelu Volkswagena o nazwie Up. Pięciodrzwiowe nadwozie nowej Pandy zostało znacznie powiększone w zakresie długości oraz szerokości i swobodnie mieści pięć osób oraz jeden z największych bagażników w tym segmencie. Długość całkowita wzrosła aż o 11 cm i wynosi 365 cm, szerokość została powiększona do 164 cm, a wysokość do 155 cm. Sylwetka pojazdu, w porównaniu z poprzednią generacją, została bardziej zaokrąglona. Nowo zaprojektowane lampy przednie wyposażono dodatkowo w światła do jazdy dziennej. Wyraźniej zaznaczono linie nadkoli, co dodaje pojazdowi bardziej „uterenowionego” wyglądu i stanowi nawiązanie do kształtów pierwszej generacji tego modelu. Wnętrze konsekwentnie nawiązuje do zewnętrznych elementów stylistycznych nadwozia. Zarówno w zestawie wskaźników, jak i na piaście kierownicy pojawia się motyw kwadratu o zaokrąglonych narożnikach. Tablica rozdzielcza otoczona jest ciekawą kolorystycznie „ramką”. Kanapę tylną można składać i przesuwać, a oparcie przedniego fotela pasażera składa się tworząc praktyczny stolik. Nowa Panda będzie oferowana z czterema różnymi jednostkami napędowymi. Nowością w tej rodzinie są dwucylindrowe silniki benzynowe typu TwinAir o pojemności skokowej 0,9 dm3 (wolno ssący oraz turbodoładowany) o mocy wynoszącej odpowiednio 48 kW i 62 kW (65 i 85 KM). Obie jednostki wyposażone będą w system Start&Stop, co pozwoli jeszcze bardziej zredukować zużycie paliwa. Gamę benzynowych jednostek napędowych uzupełnia zmodernizowana wersja znanego już silnika 1.2 FIRE o mocy 51 kW (69 KM). W ofercie będzie także turbodoładowany silnik Diesla 1.3 Multijet w zmodernizowanej wersji o mocy 55 kW (75 KM), który także standardowo wyposażono w system Start&Stop. Nieco później dołączą do gamy silniki zasilane dwoma rodzajami paliwa TwinAir Turbo Natural Power o mocy 59 kW (80 KM) (benzyna/CNG) oraz 1.2 EasyPower (benzyna/LPG) osiągający moc 51 kW (69 KM). Produkcja nowej Pandy ruszy w ostatnim kwartale tego roku we Włoszech, w miejscowości Pomigliano d’Arco koło Neapolu.
VW Up
Ten model jest całkowicie nową konstrukcją, w której zdecydowano się na stosunkowo duży (w segmencie A) rozstaw osi wynoszący aż 242 cm. Długość całkowita dzięki krótkim zwisom została jednak ograniczona do 354 cm, natomiast szerokość jest niemal taka sama jak nowej Pandy. Wysokość modelu Up jest wyraźnie mniejsza i wynosi 148 cm. Dwubryłowe zwarte nadwozie ma układ trzydrzwiowy. Mimo niewielkich gabarytów pojazdu udało się uzyskać dobre własności aerodynamiczne, gdyż współczynnik oporu powietrza Cx wynosi tylko 0,32. Przednia część nadwozia ma sympatyczny, uśmiechnięty „wyraz twarzy”, co wynika z formy wlotu powietrza umieszczonego w zderzaku. Część boczna charakteryzuje się szerokim słupkiem C oraz uniesioną dolną krawędzią tylnych okien bocznych. Drzwi tylne mają poszycie zewnętrzne z przyciemnianego szkła, co nadaje pojazdowi specyficznego wyglądu. Wnętrze zostało przewidziane dla czterech pasażerów, a podstawowa pojemność bagażnika wynosi 251 dm3. Na potrzeby tego modelu opracowano nową generację silników benzynowych o trzech cylindrach i pojemności 1,0 dm3, zaopatrzonych w głowice z 12 zaworami. Oferowane będą początkowo dwie wersje rozwijające moc maksymalną 44 kW lub 55 kW (60 lub 75 KM). Przewidziano również wersję EcoFuel zasilaną CNG, która osiąga moc 50 kW (68 KM). Do współpracy z tymi silnikami przeznaczono także nowe pięciobiegowe skrzynie przekładniowe w wersji manualnej i zautomatyzowanej. Konstruktorzy pojazdu starali się maksymalnie redukować masę każdego elementu i w efekcie uzyskano 13% oszczędności w stosunku do aktualnie oferowanego modelu Fox.
Citroën DS5
Wśród większych samochodów także było sporo nowości, ale największe zainteresowanie wzbudzał trzeci model Citroëna z prestiżowej serii DS, oznaczony jako DS5. Pojazd jest rozwinięciem samochodu studialnego C-SportLounge prezentowanego w 2005 roku. Dwubryłowe, pięciodrzwiowe nadwozie otrzymało nietypową, ale atrakcyjną wizualnie sylwetkę. Smukły zarys boku i niewielkie pochylenie tylnej ściany wskazuje na nadwozie kombi, natomiast krótki zwis tylny i opadająca linia dachu sugeruje nadwozie typu hatch-back o sportowym charakterze. Model DS5 jest więc przykładem pogodzenia ognia z wodą. Pod względem technicznym korzysta z najnowszych rozwiązań grupy PSA. Przy rozstawie osi 2,73 m długość całkowita wynosi 4,53 m, a szerokość 1,85 m. Samochód jest krótszy od modelu C5 i od Peugeota 508, ale wnętrze jest obszerne i bardzo dobrze wyposażone. Do jego napędu wybrano kilka mocnych i ekonomicznych turbodoładowanych silników. Jednostki benzynowe mają pojemność 1,6 dm3 i rozwijają moc 115 lub 147 kW (156 lub 200 KM), natomiast silniki Diesla (HDI) o pojemności 1,6 i 2,0 dm3 dysponują mocą 82 i 120 kW (112 i 163 KM). Przewidziano także wersję z napędem hybrydowym, która oprócz silnika 2,0 HDI umieszczonego z przodu, ma dodatkowy silnik elektryczny o mocy 27 kW napędzający koła tylne. Kierowca może wybrać jeden z czterech trybów jazdy, w tym tryb elektryczny lub 4x4. Sprzedaż samochodów DS5 rozpocznie się wiosną przyszłego roku.
Andrzej Zieliński
– samochody seryjne. Wrześniowy Salon Samochodowy we Frankfurcie nad Menem (IAA 2011) był okazją do poznania szeregu nowych modeli, które niebawem pojawią się w sprzedaży. W tej grupie pojazdów reprezentowane były wszystkie segmenty rynkowe, poczynając od maluchów segmentu A. Drugą grupą były samochody studialne, które mają świadczyć o możliwościach technicznych poszczególnych producentów. Zastosowane w nich rozwiązania zwykle nie są jeszcze gotowe do szybkiego wprowadzenia do produkcji seryjnej. Pierwszą część relacji poświęcimy pojazdom, które wkrótce trafią do sprzedaży. Na rynku europejskim najbardziej popularne są samochody segmentu C. Najciekawszymi premierami w tej grupie były nowe generacje Hondy Civic, Hyundaia i30 oraz Mercedesa klasy B.
Komentarze (0)