Paweł Mastalerek ekspert techniczny Castrol
Używanie niewłaściwego oleju silnikowego może mieć poważne konsekwencje. Nowoczesne silniki są budowane zgodnie z bardzo różnymi filozofiami projektowania i coraz bardziej zawężonymi tolerancjami.
Olej o specyfikacji innej niż wymagana może blokować filtry, zatruwać katalizatory, a nawet powodować niewłaściwe ciśnienie, które może przyczynić się do uszkodzenia silnika. Ważne jest, aby właściciel sprawdził instrukcję obsługi pojazdu i dobrał olej odpowiedni do danego samochodu.
Jeśli olej o niewłaściwej lepkości zostanie użyty w silniku, który nie był do tego zaprojektowany, może wzrosnąć zużycie silnika, a to może wywołać problemy z ciśnieniem. Mogą one w krótkim czasie doprowadzić do katastrofalnej w skutkach awarii.
Oleje gęste (wysokiej lepkości) w nowszych silnikach zmniejszą wydajność paliwową silnika, mogą także powodować problemy z dostarczaniem oleju. Stosowanie starszych olejów high SAPS (zawierających fosfor i siarkę oraz tworzących popioły podczas spalania), z wyższymi poziomami dodatków, może blokować filtry i zatruwać katalizatory oraz skrócić żywotność urządzeń do oczyszczania spalin, a nawet sprawić, że pojazd nie przejdzie badania poziomu emisji zanieczyszczeń lub badania technicznego dopuszczającego do ruchu drogowego.
Stosowanie olejów o standardowej częstotliwości wymiany w przypadku wydłużonych przebiegów lub pracy pod dużym obciążeniem może oznaczać, że okres eksploatacji oleju zakończy się przed terminem serwisowania pojazdu. Może to powodować powstawanie szlamu, osadów i nieodwracalne zużycie silnika. Filtry cząstek stałych do silników benzynowych (GPF) przedwcześnie się zatkają, jeśli zamiast olejów o prawidłowej specyfikacji zostaną zastosowane starsze oleje o wysokiej zawartości SAPS.
Jednak olej silnikowy to znacznie więcej niż tylko lepkość – różne specyfikacje będą wymagały różnych składów chemicznych, aby zapewnić wymagane osiągi. Niektóre silniki nagrzewają się bardziej niż inne, dlatego potrzebne są dodatkowe przeciwutleniacze i detergenty, aby zapobiec rozkładowi oleju i odkładaniu się osadów na tłokach. Inne wyposażone są w urządzenia do oczyszczania spalin w celu zmniejszenia emisji, a te będą wymagały niższej zawartości niektórych dodatków, aby zapobiec zatykaniu lub zatruciu tych urządzeń, dlatego ważne jest, aby właściciel wybrał olej o specyfikacji odpowiedniej dla jego pojazdu i warunków, w jakich pracuje. Kierowcy, którzy nie są pewni, jaki olej będzie najlepszy, mogą skorzystać z narzędzia Castrol Oil Selector na stronie internetowej Castrol, zapewniającego spersonalizowane rekomendacje produktów w oparciu o dane pojazdu.
Castrol oferuje gamę produktów, które łączą wiele kluczowych specyfikacji branżowych i OEM. W przypadku warsztatów o ograniczonej powierzchni magazynowej lub chcących utrzymać niski stan magazynowy może to pomóc w zmniejszeniu liczby potrzebnych olejów. Jeśli warsztaty mogą regularnie identyfikować kluczowe specyfikacje i klasy lepkości, na jakie jest największe zapotrzebowanie wśród klientów, mogą przechowywać większe beczki takich olejów w magazynie. Produkty o innych specyfikacjach lub spełniające specjalistyczne wymagania można zamówić u dystrybutora. Warsztaty mogą kontaktować się z obsługującym je zespołem Castrol w sprawie konkretnych wyzwań, a Castrol będzie współpracować z ich firmą, aby doprowadzić do pomyślnego załatwienia sprawy.
Castrol wprowadza nowe produkty i jednocześnie unowocześnia już istniejące, aby spełniały najnowsze specyfikacje. Taki sposób myślenia odnosi się również do starszych specyfikacji – nowe technologie wprowadzane są do olejów przeznaczonych do starszych pojazdów. Sprzyja temu fakt, że wielu producentów OEM uwzględnia w swoich specyfikacjach „zgodność wsteczną” – w tym przypadku nowa specyfikacja oleju nadaje się również do stosowania w starszych pojazdach.
Paweł Mastalerek
ekspert techniczny Castrol
Komentarze (0)