Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Właściwy montaż


Gdy świeca zapłonowa zawodzi, nie zawsze jest to wina samej świecy. Często przyczyna tkwi w nieprawidłowym momencie dokręcania. Specjaliści z firmy DENSO, wiodącego producenta świec zapłonowych jakości oryginalnego wyposażenia (OE), podpowiadają jak prawidłowo montować świece.

Właściwy moment dokręcania

Większość problemów i reklamacji świec zapłonowych jest związana ze zbyt wysokim momentem dokręcania:
- Nadmierne dokręcenie odkształca metalowy korpus świecy i obluzowuje ceramiczny izolator, uniemożliwiając skuteczne odprowadzanie ciepła, co powoduje przegrzanie stożka izolatora świecy i przedwczesny zapłon.
- Obciążenie cieplne spowodowane przedwczesnym zapłonem i detonacją na skutek zbyt wysokiego momentu dokręcenia może prowadzić do szybkiego uszkodzenia elektrod świecy. Niszczy również silnik, poprzez utworzenie otworu w koronie tłoka i zwiększenie luzu na pierścieniu górnego tłoka.
- Gdy moment dokręcania jest zbyt wysoki, pomiędzy izolatorem a metalowym korpusem można zaobserwować czarny wyciek. Jest to skutek nieszczelności – nie należy go mylić z efektem koronnym, który powstaje wskutek naturalnych naprężeń elektrycznych w powietrzu wokół świecy.
- Pęknięty ceramiczny stożek świecy wskazuje na zbyt mocne dokręcenie – izolator jest wówczas obluzowany w metalowym korpusie świecy i wpada w wibracje, powodując uszkodzenia.




Niedostateczne dokręcenie świecy również powoduje problemy:
- Jeżeli moment dokręcenia jest zbyt niski, wewnątrz tej świecy mogą powstawać wibracje, powodujące uszkodzenia elektrody masowej (bocznej) oraz pęknięcia ceramicznego stożka izolatora.
- Luźna świeca uniemożliwia skuteczne odprowadzanie ciepła poprzez metalowy korpus świecy do głowicy silnika, co powoduje przegrzanie stożka izolatora i przedwczesny zapłon.




Montaż świecy zapłonowej – 4 wskazówki
1.) Wykręcając zużytą świecę upewnij się, że olej i zanieczyszczenia wokół szczeliny nie przedostają się do komory spalania.
2.) Użyj odpowiedniego klucza, ostrożnie umieść świecę w kluczu, uważając, aby nie uszkodzić końcówki izolatora.
3.) Ustaw nową świecę w jednej linii z gwintowanym otworem i wkręć ją ręcznie na tyle, na ile to możliwe.
4.) Przy pomocy klucza dynamometrycznego dokręć świecę zgodnie z zalecanym momentem obrotowym.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony