Paliwa i oleje

8 miesięcy temu  22.08.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Właściwy olej kluczowy dla pracy automatycznej skrzyni biegów

Samochody z automatycznymi skrzyniami biegów zyskują w naszym kraju na popularności. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie jednak sprawę, jak ważna jest kwestia prawidłowej eksploatacji i obsługi serwisowej takich przekładni. To otwiera nowe możliwości dla warsztatów, które mogą poszerzyć swoje kompetencje o te dotyczące m.in. olejów do automatycznych skrzyń biegów.

Według raportu OtoMoto.pl w Polsce od lat wzrasta liczba osób poszukujących samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. W 2021 roku używanych aut osobowych z automatycznymi skrzyniami biegów szukało 42,3% kupujących. W kategorii nowych aut te z automatami stanowiły aż 70,3% wyszukiwanych.
Trudno dziwić się tej tendencji. Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów zapewniają większy komfort jazdy samochodem, pozwalają na szybką i płynną zmianę biegów, nie zwiększając przy tym spalania paliwa. Spada też koszt zakupu auta z takim wyposażeniem.

Jak dbać o automatyczną skrzynię biegów?
Aby cieszyć się długą i bezproblemową eksploatacją „automatu”, należy odpowiednio dbać o ten złożony mechanizm. Bardzo ważne są optymalna temperatura pracy skrzyni biegów i jej właściwe smarowanie. Automatyczne przekładnie wymagają oleju o doskonałej płynności i pompowalności od momentu uruchomienia, ponieważ olej nie tylko smaruje skrzynię – musi też zapewnić szybką reakcję układu sterowania na impulsy z jednostki centralnej pojazdu. Układ hydrauliczny skrzyni powinien w jak najkrótszym czasie wytworzyć odpowiednie ciśnienie, aby wymusić zmianę biegu. Ponadto środek smary odpowiada za chłodzenie skrzyni biegów. Utrzymanie stałych parametrów oleju przez jak najdłuższy czas jest więc warunkiem bezpiecznej jazdy.
Trzeba też pamiętać, że olej nie jest niezniszczalny i nawet w skrzyniach biegów określanych jako bezobsługowe należy go wymieniać. Jak często jest to konieczne, zależy od jakości zastosowanego oleju. Wydajność przepracowanego środka smarnego może się pogorszyć, skutkiem czego może być ryzyko poważnego uszkodzenia, a nawet zatarcia skrzyni. Częstotliwość wymiany oleju przekładniowego zależy też od warunków eksploatacji pojazdu. Jeśli auto jeździ w górach lub w terenie, a użytkownik prowadzi dynamicznie, warto zdecydować się na skrócenie odstępów między wymianami. Należy również zadbać o stosowanie oleju dobrej jakości i z właściwymi parametrami, który zagwarantuje odpowiednie smarowanie, odbiór ciepła i odporność na działanie wysokich temperatur. Niezależnie od typu do automatycznych skrzyń biegów wolno używać tylko zatwierdzonych płynów ATF, z właściwymi aprobatami.

Oleje przekładniowe premium
Produktami spełniającymi wymagania stawiane środkom smarnym do automatycznych skrzyń są Shell Spirax ATF. To oleje wytwarzane z wykorzystaniem syntetycznego oleju bazowego powstającego w technologii GTL, który odznacza się minimalną parowalnością, bardzo wysokim wskaźnikiem lepkości, wyjątkową stabilnością lepkości i odpornością na obciążenia termiczne.
– W kontekście wymagań, jakie stawiają środkom smarnym producenci automatycznych skrzyń biegów, jest to idealny produkt, który w połączeniu z zaawansowanym pakietem dodatków zapewni bezpieczne warunki pracy skrzyni biegów, najwyższą sprawność i dynamikę jazdy. Oferowane przez firmę Shell produkty Spirax z przeznaczeniem do przekładni ATF, DCT i CVT zostały opracowane w ścisłej współpracy z OEM, projektującymi i wytwarzającymi automatyczne skrzynie biegów – mówi Cezary Wyszecki, doradca techniczny w dziale sprzedaży dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.

Dobry olej nie tylko smaruje
Dobór właściwego środka smarnego oraz prawidłowo przeprowadzona wymiana oleju w automatycznej przekładni to kwestie, od których będzie zależeć bezawaryjna i sprawna praca tego elementu samochodu, a więc również bezpieczna i komfortowa podróż. Dlatego warto zadbać, by zastosowany olej spełniał nie tylko podstawowe funkcje, czyli smarowanie i zapewnienie optymalnej temperatury pracy skrzyni. Oleje premium, takie jak przekładniowe Shell Spirax ATF, charakteryzuje również ściśle określona lepkość, szczególnie dla niskich temperatur, odporność na ścinanie, właściwie dobrany współczynnik tarcia, odporność na działanie temperatury oraz utlenianie, a także kompatybilność z uszczelkami i własności antykorozyjne.
– Co istotne, oleje są opracowane pod kątem konkretnych typów skrzyń. Shell Spirax S5 DCT X to syntetyczny olej do skrzyń biegów DCT z mokrym sprzęgłem dwumasowym. Jest zalecany do 5- i 7-biegowych skrzyń występujących w samochodach najpopularniejszych producentów, m.in. Volkswagen, BMW, Škoda, Volvo i Ford. Z kolei Shell ATF 134 to syntetyczny, najwyższej jakości olej do wysokoobciążonych, 5- i 7-biegowych przekładni G-tronic oraz skrzyń NAG2VSport montowanych w osobowych samochodach firmy Mercedes-Benz. Shell ATF 134 powstał jako olej do zalań fabrycznych i obsługi serwisowej tych podzespołów, więc spełnia wymagania fabrycznej normy MB 236.14 – podkreśla Cezary Wyszecki.

ATF spełniające normy Dextron, Ford Mercon oraz producentów azjatyckich
Oprócz najpopularniejszych aut europejskich marek na rynku dostępnych jest także sporo pojazdów z przekładniami innych producentów i o mniejszej liczbie przełożeń. One również potrzebują stosowania specjalistycznych olejów dopasowanych do specyficznych warunków pracy.
– Dla tego segmentu proponujemy zastosowanie olejów Shell Spirax S6 ATF X, Spirax S5 ATF X czy też Spirax S4 ATF HDX. Shell Spirax S6 ATF X to zaawansowany olej przekładniowy typu ATF, odpowiedni dla wielu typów pojazdów z maksymalnie 5-stopniowymi skrzyniami biegów. Spełnia wymogi wielu azjatyckich, w tym japońskich, oraz europejskich i północnoamerykańskich producentów automatycznych skrzyń biegów, które wymagają stosowania olejów o niskiej lepkości, takich jak GM Dexron-VI, Ford Mercon LV czy Toyota WS. Jednocześnie właściwości Shell Spirax S6 ATF X przewyższają wymagania wielu najważniejszych specyfikacji branżowych, w tym np. BMW, Audi, VW, Hyundai, Subaru, Mitsubishi, Mazda, Jaguar – wylicza Cezary Wyszecki, zwracając uwagę na jeszcze inne korzyści płynące ze stosowania wysokiej klasy środków smarnych. – Charakterystyczna dla wszystkich olejów przekładniowych Shell trwałość parametrów od wymiany do wymiany oraz właściwie dobrany współczynnik tarcia zapewniają płynną zmianę biegów, co przekłada się na poprawę płynności jazdy oraz oszczędności paliwa.

Artykuł pochodzi z archiwum Nowoczesnego Warsztatu
 

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Właściwy olej kluczowy dla pracy automatycznej skrzyni biegów
Właściwy olej kluczowy dla pracy automatycznej skrzyni biegów

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony