Wytłumienie nadmiernych wibracji jest bardzo istotne. W większości nowoczesnych samochodów stosuje się w tym celu dwumasowe koło zamachowe. Powszechnym zastosowaniem cieszą się również koła pasowe z tłumikiem drgań (TVD), Poza tymi dwoma elementami, tłumienie odbywa się również na kole pasowym alternatora (zastosowanie coraz mocniejszych alternatorów powoduje bardziej dotkliwe wahania prędkości/wstrząsy/wibracje). W celu wytłumienia drgań na alternatorze wykorzystywane są dwa różne systemy: sprzęgło jednokierunkowe (z ang. OWC – One Way Clutch – zdj. 1) oraz sprzęgiełko alternatora (z ang. OAD - Overruning Alternator Decoupler – zdj. 2). OWC obraca się swobodnie w jednym kierunku i blokuje natychmiast w kierunku odwrotnym, podczas gdy OAD obraca się swobodnie w jednym kierunku i pozwala na niewielki kąt obrotu w kierunku przeciwnym. Ruchy te są wymagane głównie wówczas, gdy prędkość obrotowa silnika spada, np. podczas wyłączania silnika lub zmiany biegów (ciężki wirnik alternatora może obracać się dalej z wyższą prędkością w porównaniu do prędkości koła pasowego) oraz do absorpcji kąta obrotu/ nie stałej prędkości paska. OAD dostępne są w dwóch wersjach: w wersji suchej (starszej) oraz nowej wersji, mokrej (wypełnione olejem).
Jak rozpoznać, co jest czym?
OWC zazwyczaj ma kolor stali wolnej od rdzy, podczas gdy OAD jest zazwyczaj w kolorze czarny. Suche OAD ma plastikową osłonę chroniącą przed zanieczyszczeniami. Mokra wersja dostarczana jest ze stalową, gumowaną osłoną. Ta (nieuszkodzona) osłona zawsze powinna być montowana w celach ochronnych.
Uwagi:
- Przedwczesne zużycie napinacza może być spowodowane wadliwie funkcjonującym OWC/ OAD lub przez stosowanie pełnego koła pasowego zamiast OWC/OAD. Również stosowanie OWC, tam gdzie wymagane jest OAD, będzie prowadzić do przedwczesnych uszkodzeń.
- Zużyte OWC/OAD może być przyczyną pękania elementu napinającego (zdj. 3); podczas pracy silnika na biegu jałowym można zauważyć nadmierny ruch napinacza (co prowadzi do uszkodzenia).
- Można sądzić, że alternator przestał funkcjonować poprawnie, podczas gdy w rzeczywistości uszkodzone jest OWC/OAD.
Zalecenia:
- Wymień OWC/OAD przy każdej wymianie paska wieloklinowego.
- Wymień OWC/OAD przy wymianie alternatora.
- Regularnie sprawdzaj napięcie paska, jeśli jest niewystarczające, pasek może się ślizgać, skutkując niską mocą alternatora oraz sygnalizacją błędu na desce rozdzielczej.
- Stosuj OWC/OAD tylko do zalecanych zastosowań.
Testowanie na samochodzie:
- Przy silniku pracującym na biegu jałowym: sprawdzaj występowanie nietypowych ruchów napinacza. Jeżeli występują, OWC/OAD może wymagać wymiany.
- Przy silniku pracującym na wysokich obrotach: wyłącz silnik i nasłuchuj nietypowych dźwięków z wirnika alternatora. Jeżeli występują, OWC/OAD może mieć zużyte łożyska.
Testowanie poza pojazdem:
OWC: Przytrzymaj zewnętrzny pierścień jedną ręką, a pierścień wewnętrzny drugą (kciukiem i palcem). Powinna wystąpić możliwość obrócenia pierścienia wewnętrznego tylko w prawą, a nie w lewą stronę, w przeciwnym razie OWC jest uszkodzone.
OAD: Właściwym sposobem testowania OAD jest sztywne założenie (starego) paska wokół OAD, dociśnięcie paska w imadle i obracanie wału OAD (delikatnie i płynnie) przy użyciu odpowiedniego narzędzia (klucz/ bit). Jeśli obraca się on swobodnie w kierunku najazdu (w prawo) oraz podczas obrotu w kierunku pracy (w lewo) jest wyczuwalne uczucie sprężystości, OAD nadal działa poprawnie.
Ważne!
- Nigdy nie zaciskaj OAD bezpośrednio w imadle, ponieważ spowoduje to uszkodzenie OAD.
- Wewnętrzna sprężyna OAD jest mocna, funkcjonowanie sprężyny może być wyczuwalne wyłącznie przy użyciu
odpowiedniego klucza.
Wniosek:
- Jeżeli wał obraca się w obu kierunkach lub ślizga się w kierunku jazdy pod obciążeniem, OAD należy wymienić.
- Jeżeli obraca się swobodnie w kierunku pracy, możliwą przyczyną jest pęknięte sprzęgło OWC/OAD.
Skutek: alternator nie będzie ładował, będzie generowane ciepło, uszkodzenia cieplne, przebarwienia (zdj. 4).
Zasadnicze przyczyny: niewłaściwa część, nieprzewidziana do danego zastosowania (silne drgania skrętne); nie stosowano osłony (ubytki smaru, generowanie ciepła); problem ze sprzęgłem OWC/OAD.
- Jeżeli wał nie obraca się w żadnym kierunku, możliwą przyczyną jest pęknięcie sprężyny lub tulei.
Zasadnicza przyczyna: niewłaściwa część, nieprzewidziana do danego zastosowania; nie pali cylinder (silne drgania skrętne).
Z uwagi na to, że oba systemy (OWC i OAD) nie są wzajemnie wymienne (nigdy nie używaj OWC w miejsce OAD lub odwrotnie), firma Gates zdecydowała się wyszczególnić oba systemy w katalogu jako “OAP” (Wolne koło pasowe alternatora, z ang. Overruning Alternator Pulley).
Najbardziej aktualne dane dotyczące zastosowań dostępne są w katalogu internetowym na stronie www.gatesautocat.com.
Komentarze (0)