Podczas montażu DKZ należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
Upadek DKZ nawet z niewielkiej wysokości dyskwalifikuje jego montaż!
Zniszczeniu mogły ulec łożyska toczne, ślizgowe bądź pierścień czujnikowy. Może pojawić się bicie promieniowe lub osiowe.
Niedopuszczalne jest obrabianie powierzchni ciernej!
Osłabienie powierzchni ciernej powoduje przyspieszenie powstawania pęknięć.
Nie wolno obciążać masy wtórnej (z łożyskiem ślizgowym) DKZ dużą siłą osiową!
Może to powodować uszkodzenie wewnętrznej membrany.
W żadnym wypadku nie można czyścić DKZ za pomocą myjki wysokociśnieniowej, myjki parowej, sprężonym powietrzem lub sprayem ze środkiem czyszczącym! Należy upewnić się czy śruby mają odpowiednią długość!
Zbyt długie śruby będą dotykały masy pierwotnej, powodując hałas, mogą ją nawet zablokować. Zbyt długie śruby uszkodzą łożysko toczne i wyrwą je z mocowania.
Zawsze należy używać nowych śrub mocujących!
Do czyszczenia powierzchni ciernej DKZ powinno się używać czyściwa nasączonego odpowiednim środkiem!
Należy uważać, aby środek czyszczący nie dostał się do wnętrza DKZ!
Metaliczne hałasy z układu napędowego
- Producent: Opel
- Model: Astra H, Corsa D, Meriva, Signum, Vectra C, Zafira B
- Rok produkcji: 2004-
- Silnik: Z13###, Z17###, Z19###, Y20###, Y22###, Y30###, Z30###, Z16 LEL (nur Corsa D)
W przypadku pojazdów wymienionych powyżej, przy obrotach pomiędzy 2000/min – 2500/min (czasami powyżej 4000/min) pojawia się metaliczny hałas pochodzący z przedniej prawej strony układu napędowego. Hałas ten dochodzi z miejsca łączenia z półosią. Niedostateczne smarowanie jest powodem zwiększenia się luzu w miejscu łączenia. W związku z tym, producent pojazdu zmodyfikował smar używany podczas produkcji. Zapobiega on powstawaniu hałasu na połączeniu wału napędowego. Dlatego po zdiagnozowaniu hałasu powinno się przede wszystkim oczyścić złącze w układzie napędowym i zastosować nowy smar. Jeśli pomimo smarowania metaliczny hałas nadal występuje, należy zweryfikować jego przyczynę.
Wszelkie odniesienia do numerów części zamiennych producentów pojazdów podano jedynie w celach porównawczych.
Głośna praca układu napędowego
- Producent: Opel
- Model: Astra H, Zafira B
- Rok produkcji: 2005
- Silnik: Z17DTH, Z17DTL, Z19DTL, Z19DT, Z19DTH, Z19DTJ
- Nr OE.: 24459603 (tłumik drgań)
W przypadku pojazdów wymienionych powyżej, przy obrotach pomiędzy 1700/min – 1900/min pojawia się buczący dźwięk pochodzący z układu napędowego. Hałasy te mogą być spowodowane poprzez niewłaściwą częstotliwość rezonansową w układzie napędowym. Z tego powodu producent pojazdu na bieżąco wprowadził do produkcji tłumik drgań. Dlatego nie wszystkie pojazdy są seryjnie wyposażone w tę część. Dlatego też gdy pojawiają się problemy z hałasem, należy przede wszystkim sprawdzić czy podany tłumik jest zamontowany na osi przedniej (fot. 1).
W pojazdach bez tłumika drgań powinno się zamontować element o nr OE: 24459603 (fot. 2). Jeśli pomimo zastosowania się do tych instrukcji hałas nadal występuje, należy zweryfikować jego przyczynę. Decyzja o wymianie DKZ powinna być podjęta dopiero po wszystkich niezbędnych badaniach!
Wszelkie odniesienia do numerów części zamiennych producentów pojazdów podano jedynie w celach porównawczych.
W porównaniu do sztywnego koła zamachowego, dwumasowe koło zamachowe (DKZ) składa się z wielu dokładnie do siebie dopasowanych części, które pomimo szczelnie zamkniętej obudowy, mogą zostać uszkodzone w wyniku błędnego stosowania DKZ. Skutkiem może być krótszy okres użytkowania, hałas lub nadmierne drgania.
Komentarze (0)