- od ekstrawagancji do codzienności
Od chwili wprowadzenia na polski rynek instalacji wtrysku gazu IV generacji minęło już kilka lat. Instalacje poprzednich generacji, chociaż nadal obecne na rynku, odgrywają już niewielką ilościowo rolę w montażu w samochodach. Wraz ze zmianami wprowadzanymi przez producentów aut do układów zasilania benzyną, zachodzi konieczność dostosowania również instalacji gazowych. Aby spełnić obecnie obowiązujące normy toksyczności spalin, trzeba sięgnąć po najbardziej rozbudowane układy sterowania wtryskiem gazu. Dlatego też, chcąc reprezentować profesjonalny poziom montażu, wiele warsztatów oferuje już tylko najnowsze instalacje wtrysku gazu IV generacji. W początkowym okresie wprowadzania na rynek wtryski gazu były bardzo drogie i dedykowane do konkretnych modeli. Nie cieszyły się więc dużą popularnością zarówno wśród montażystów, jak i klientów. Stopniowo jednak ich techniczna przewaga nad starszymi systemami gazowymi zaczęła budzić coraz większe zainteresowanie. Chociaż w wielu przypadkach montaż wtrysku gazu był koniecznością, to jednak decyzja o wyborze rodzaju instalacji mogła być podyktowana również chęcią użytkowania trwałej i niezawodnej instalacji.
Wzrost konkurencji na rynku instalacji LPG przyniósł wiele korzyści użytkownikom autogazu. Przede wszystkim przyczynił się do spadku cen samych instalacji, przez co znacznie poszerzyło się grono zainteresowanych takim rodzajem paliwa. W stosunku do systemów II czy III generacji, cena instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu była oczywiście wygórowana, jednak są to zupełnie różne układy gazowe. Biorąc pod uwagę zaawansowanie technologiczne obecnie produkowanych samochodów, nie sposób porównać ich z autami sprzed dekady, dla których opracowywane były poprzednie generacje. Obecnie montaż instalacji do zasilania paliwem LPG czy CNG nie jest prostą rzeczą i musi być to instalacja z najwyższej półki. Sekwencyjny system sterowania wtryskiem gazu jest odzwierciedleniem sterowania wielopunktowym wtryskiem benzyny. Idea podawania paliwa gazowego (w fazie lotnej bądź ciekłej) bezpośrednio przed zawór ssący przy pomocy elektromagnetycznego wtryskiwacza jest obecnie najlepszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem. Chociaż historia takich systemów gazowych jest jeszcze krótka, to pojawiło się już wiele ciekawych rozwiązań. Rzeczą zasadniczą wydaje się, że jest element dawkujący paliwo gazowe, czyli wtryskiwacz. Z występujących na rynku trudno wyróżnić najlepszy, trudno też znaleźć ten najgorszy. Okazuje się, że uzyskanie liniowej wydajności wtryskiwacza oraz powtarzalności poszczególnych cykli jest sprawą bardzo skomplikowaną, szczególnie gdy mamy do czynienia z fazą lotną paliwa. Jest to duże utrudnienie dla pracy sterownika gazowego, ponieważ należy przeliczyć czas otwarcia wtryskiwacza benzynowego (w którym podana jest określona masa paliwa ciekłego) na czas otwarcia wtryskiwacza gazowego, w którym ma być dostarczona ta sama energetycznie ilość paliwa, jednak w fazie lotnej. Jak na razie możemy przyjąć, że większość systemów sekwencyjnego wtrysku gazu radzi sobie bardzo dobrze w większości samochodów. Zdobywane doświadczenia pozwalają stale modyfikować istniejące już programy. Ostatnie edycje targowe pokazują duże zainteresowanie wtryskiem gazu w fazie ciekłej. Ten rodzaj zasilania ma niewątpliwie wiele zalet, jak chociażby stałe ciśnienie paliwa (wymuszone pracą pompy) i wydaje się być docelowo najlepszym rozwiązaniem podawania paliwa LPG czy CNG. Na razie duży stopień trudności montażu i cena podzespołów nie pozwalają na opanowanie rynku i rozpowszechnienie tego rodzaju zasilania.
Dla właściwej sytuacji na rynku autogazu, obok dystrybucji nowoczesnych instalacji samochodowych, konieczna jest również ustabilizowana sytuacja w obszarze cen gazu na stacjach tankowania. Zapewnienie komfortu od tej strony nie leży widocznie w sferze zainteresowania polskiego rządu, gdyż zmiany przepisów od lat działają raczej na niekorzyść użytkowników instalacji LPG. Tegoroczne informacje o planowanych podwyżkach stawek akcyzy na gaz propan-butan, pojawiające się co jakiś czas w mediach, spowodowały szybką reakcję potencjalnych klientów. Zainteresowanie tańszym paliwem zamarło w oczekiwaniu na konkretną wiadomość o wysokości podwyżki i terminie jej wprowadzenia. Tymczasem na dystrybutorach stacji tankowania gazem LPG widnieje atrakcyjna cena ? ok. 1,95 zł, która w porównaniu z benzyną daje niebagatelną kwotę ponad 2 zł oszczędności na jednym litrze gazu. Ten, kto śledzi różnice cen pomiędzy paliwami na przestrzeni ostatnich miesięcy, szybko zorientuje się, że od bardzo dawna nie było tak korzystnej dla LPG relacji cenowej. Szkoda, że mimo to zainteresowanie jazdą na tańszym paliwie wcale nie wzrosło. Prawdopodobnie dopiero po wakacjach doczekamy się konkretnych informacji na temat cen paliw i ewentualnych zmian. Duże zainteresowanie autogazem obserwujemy natomiast w krajach blisko z nami sąsiadującymi: Niemczech, na Ukrainie czy Litwie. Eksport instalacji do tych krajów stale się rozwija, a wprowadzone niedawno właśnie w Niemczech ujednolicone przepisy (Regulamin 115) stworzyły możliwość szerszej działalności na tym rynku. Miejmy nadzieję, że dobra koniunktura potrwa na tyle długo, aby zasilanie paliwem gazowym LPG czy CNG stało się ważną i prężną gałęzią sektora motoryzacyjnego.
Piotr Grabowski
Dział Techniczny Auto Gaz Centrum
Komentarze (0)