Świece SIP, wynalezione przez firmę DENSO w 2003 r., zwiększają zapłonność nawet w najbardziej wymagającym środowisku silników zasilanych ubogą mieszanką. Zmniejszają także emisję szkodliwych składników w spalinach oraz zużycie paliwa. Dział Business Unit Aftermarket firmy DENSO Europe B.V. udostępnił już program świec zapłonowych SIP, który pokrywa znaczną część europejskiego parku samochodowego i pomaga zaspokoić popyt na wymianę świec. Volvo jest jednym z producentów samochodów, którzy wybrali świece zapłonowe Super Ignition. DENSO dostarczy firmie Volvo świece SIP FK20HQR10 przeznaczone dla nowych wersji silników SI6 i I5, które będą montowane w wielu modelach Volvo od 2011 r. Unowocześnione silniki SI6 i I5 zostały zaprojektowane tak, aby spełnić najsurowsze w historii wymagania światowych przepisów regulujących emisję spalin, w tym norm Euro T i Euro 6. Silniki te mogą pracować na ubogiej mieszance paliwowo-powietrznej, zawierającej do pięciu razy mniej paliwa niż dzisiaj. Jest to wyjątkowo trudne środowisko pracy, w którym doskonale radzą sobie świece zapłonowe Super Ignition. Świece dla firmy Volvo nie są jedyną nowością. Firma DENSO rozpoczęła również dostawy swoich świec irydowych Double Needle, z rodziny świec zapłonowych Super Ignition, do firmy Honda. Świece te stanowią oryginalne wyposażenie nowego, kompaktowego modelu sportowego CR-Z z napędem hybrydowym. Świece DK20PR-D13 montowane w CR-Z mają środkową elektrodę irydową o średnicy 0,7 mm, platynową elektrodę (iglicę) masy o średnicy 0,7 mm. Dzięki nowym świecom 4-cylindrowy silnik CR-Z o pojemności 1,5 l charakteryzuje się energicznym działaniem, imponującą oszczędnością paliwa i niską emisją CO2 – z korzyścią dla kierowcy i środowiska naturalnego.
Świece SIP, stając się coraz bardziej popularnym wyborem OE dla producentów samochodów, odgrywają również kluczową rolę w pracach innowacyjnych i rozwojowych dotyczących silników. Ilustruje to nagroda jaką otrzymała firma Volvo w grudniu 2010 r. w konkursie organizowanym przez magazyn Ward’s AutoWorld – amerykańskie pismo dla producentów OE. Jednostka T6, montowana w sportowym sedanie S60, została uznana za jeden z 10 najlepszych silników. Wersja T6 na 2011 r., na potrzeby wewnętrzne firmy oznaczona kodem B6304T, została zaprojektowana przez Volvo w celu zrównoważenia osiągów i oszczędności paliwa, przy jednoczesnym zachowaniu niskiej ingerencji w środowisko. Firma Volvo, aby przyczynić się do zachowania osiągów silnika T6, jako oryginalne wyposażenie wybrała świece zapłonowe DENSO Super Ignition. Podając do wiadomości informację o zdobyciu nagrody, wyraziła uznanie dla podwyższonej mocy, lepszego zimnego rozruchu i dłuższej żywotności tych świec.
Marios Gerogiannis, menedżer produktu świec zapłonowych w oddziale Europe Business Unit Aftermarket DENSO, wyjaśnia wyjątkową zdolność świec SIP do zmniejszania emisji szkodliwych składników w spalinach, przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa, oraz do pracy w trudnych warunkach: Świece zapłonowe Super Ignition wyposażone są nie w jedną, lecz w dwie bardzo cienkie, wytrzymałe elektrody, środkową i masy, wytwarzające w mieszance paliwowo-powietrznej mocniejszą iskrę niż zwykłe świece zapłonowe. Minimalizuje to straty w procesie rozchodzenia się płomienia i zwiększa natężenie pola elektrycznego, poprawiając zapłonność. W porównaniu ze zwykłymi świecami zapłonowymi świece SIP zwiększają moc silnika o 4% i zmniejszają zużycie paliwa o 5%. Zapewniają również zmniejszoną emisję gazów cieplarnianych, dłuższą, bezobsługową żywotność aż do 100 000 km i lepszy zimny rozruch silnika w temperaturze do -30°C. Kierowca może zauważyć wyższy moment obrotowy, lepszą reakcję pedału przyspieszenia i równiejszą pracę na biegu jałowym – cechy tak poszukiwane przez patrzących przyszłościowo producentów samochodów. Świece DENSO nie tylko poprawiają zapłonność w wymagających silnikach zasilanych ubogą mieszanką, są również najlepiej przystosowane do dwóch innych gwałtownie rozwijających się technologii: silników z recyrkulacją spalin (EGR) wymagających ekstremalnej zapłonności świec oraz silników z agresywnym stopniem sprężania powietrza dolotowego, które generują wysokie napięcie rozładowania i powodują zazwyczaj niszczenie świec. W obu przypadkach tylko świece Super Ignition mogą zapewnić właściwy zapłon i spalanie.
Wyjątkowe cechy jakościowe świec SIP natychmiast stały się atrakcyjne dla producentów samochodów, pomagając im w przystosowaniu silników do przyszłych docelowych wartości emisji. Do pojazdów, w których już zastosowano technologię SIP, należą: Lexus GS 4.5 Hybrid (2006); Nissan Qashqai 1.6/2.0 (2007); Nissan 370Z (2009) i około 20% nowych samochodów japońskich, w tym wiele modeli firmy Toyota, Subaru i Mazda.
Dwaj kolejni czołowi producenci samochodów wybrali zaawansowane, zmniejszające emisję spalin, świece zapłonowe Super Ignition (SIP) firmy DENSO jako oryginalne wyposażenie swoich modeli z rocznika 2011. Firma Volvo uznała te świece zapłonowe za kluczowy czynnik, który zadecydował o otrzymaniu nagrody na 2011 rok w konkursie 10 Best Engines, organizowanym przez magazyn Ward’s AutoWorld.
Komentarze (0)