Wszelkie uszkodzenia mechaniczne zaczepu kulowego wykluczają jego dalszą eksploatację
Haki holownicze to jedne z najbardziej przydanych akcesoriów motoryzacyjnych. Na przestrzeni lat, ze względu na mnogość ich zastosowań, zdobyły uznanie wielu użytkowników samochodów. Nie każdy jednak wie, z czego się składają i o czym warto pamiętać, decydując się na ich montaż. Konstrukcja haka i wybór odpowiedniej wiązki elektrycznej są kluczowe z punktu widzenia bezpieczeństwa i niezawodności.
Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów haków holowniczych: haki z kulą odkręcaną, wypinane automatycznie, półautomatycznie i haki chowane. Pierwsze z nich to popularne rozwiązanie, gdzie kula haka mocowana jest do korpusu za pomocą śrub montażowych. Kulę można zdemontować, odkręcając śruby za pomocą klucza.
– Standardowy hak holowniczy zbudowany jest z kilku połączonych elementów – tłumaczy Mariusz Fornal, kierownik działu konstrukcyjnego w firmie Steinhof. – Ze względu na zmiany w budowie samochodów, w tym podwozia i systemu mocowań, musi być dopasowany do konkretnego modelu auta. Podstawowym elementem konstrukcyjnym haka jest korpus, w skład którego wchodzą: belka główna, wsporniki mocujące i uchwyty kuli. Korpus haka zazwyczaj schowany jest za zderzakiem, w którym często należy wykonać wycięcie na elementy mocujące kulę. Belki nie muszą być proste – mogą być wygięte, szczególnie na dwóch skrajnych końcach. Ich długość waha się od kilkudziesięciu centymetrów do prawie dwóch metrów.
Ważne w tej układance są wsporniki, które mocują zestaw do samochodu. Wytwarzane są zazwyczaj z ciętej blachy o grubości od 8 do 10 mm i przykręcone śrubami. Mają często kształt prostokąta, jednak zależy to od potrzeb i dostępnego miejsca w samochodzie. W dolnej części belki przyspawane są uchwyty, do których montuje się kulę haka.
Najbardziej charakterystyczną częścią zestawu jest oczywiście kula. Znajduje się z reguły pośrodku belki i umożliwia holowanie przyczepy. Oprócz wspomnianych elementów producent umieszcza jeszcze uchwyt gniazda elektrycznego. Jest ono wykonane z plastiku lub blaszki i dokręcane do uchwytu kuli za pomocą dołączonych śrub. Gniazdo za sprawą wiązki elektrycznej musi dawać możliwość oświetlenia przyczepy lub nawet zasilać obecne w niej urządzenia.
– Należy pamiętać, by usunąć masę izolacyjną lub zabezpieczenie podwozia (jeśli są) w miejscach styku elementów haka holowniczego. Zestaw haka montuje się za sprawą dołączonych przez producenta śrub i podkładek. W opakowaniu znajdują się dodatkowo klucze i zaślepka gniazda w przypadku kul wypinanych. Proces montażu powinien odbywać się według wytycznych producenta. W przypadku firmy Steinhof instrukcja obsługi dołączana jest do każdego opakowania i dostępna na naszej stronie internetowej – mówi Mariusz Fornal.
Warto powiedzieć nieco więcej na temat oświetlenia przyczepy. Na rynku dostępne są dwie wiązki: ze złączem 7-pinowym i 13-
-pinowym. Wśród nich można wyróżnić: uniwersalne, uniwersalne z modułem i przeznaczone do danego modelu. Wybór wiązki zależy od rodzaju i stopnia skomplikowania instalacji elektrycznej zastosowanej w danym samochodzie, tego, co chcemy holować lub jaki bagażnik czy inne akcesoria chcemy zamontować.
– Na haku możemy ciągnąć małą przyczepkę (do 750 kg), ale również kemping. Na kuli haka zamontować można też bagażnik rowerowy. Wiązkę 7-pinową z powodzeniem zastosujemy w przyczepach poniżej 750 kg dmc. Przenosi ona jedynie podstawowe sygnały oświetlenia, czyli kierunkowskazy, pozycyjne, stop i światło przeciwmgłowe, dlatego według przepisów unijnych można ją zastosować tylko do tego typu przyczep. Cięższe przyczepy muszą mieć zamontowane własne światło cofania, a tę funkcję może przekazać tylko 13-pinowa wiązka. Co więcej, tylko ona jest w stanie obsługiwać np. kemping wyposażony w lodówkę, kuchenkę i szereg innych urządzeń wymagających stałego zasilania prądem – radzi Mariusz Fornal.
W zależności od stopnia skomplikowania systemu elektronicznego danego modelu samochodu w zestawie z wiązką znajdziemy elektroniczny moduł sterujący. Nie zawsze jest on wymagany, ale wiązka do haka holowniczego z modułem jest niezbędna w przypadku samochodów posiadających: system sterowania CAN Bus (rodzaj „systemu operacyjnego”), kontrolę oświetlenia Check Control (komputer informuje kierowcę o spalonych żarówkach) i czujniki parkowania.
Hak możemy zamontować w warunkach garażowych, jeśli potrafimy zrobić to w sposób profesjonalny. Z zamontowanym urządzeniem należy udać się do stacji kontroli pojazdów, aby odebrać zaświadczenie o poprawności montażu i spełnieniu wymogów homologacyjnych przez hak. Diagnosta wystawia stosowny dokument po uprzednim sprawdzeniu: potwierdzenia zakupu, tabliczki znamionowej umieszczonej na haku, posiadanego certyfikatu dopuszczającego (na tablicy znamionowej), instrukcji montażu dołączonej do haka i poprawności montażu. Po otrzymaniu zaświadczenia należy udać się do wydziału komunikacji, by uzyskać stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym. O czym jeszcze warto pamiętać w kontekście eksploatacji samochodu z zamontowanym hakiem?
– Po przejechaniu ok. 1000 km należy sprawdzić połączenia śrubowe, a w przypadku poluzowania nakrętek, śrub – dokręcić je. Kulę powinniśmy utrzymywać w czystości. Wszystkie uszkodzenia mechaniczne zaczepu kulowego wykluczają jego dalszą eksploatację. W Steinhof każdy model haka testowany jest wytrzymałościowo, przenosząc maksymalne obciążenia, i posiada stosowne certyfikaty, dlatego możemy być pewni, że wypuszczamy na rynek produkty najwyższej jakości – podsumowuje Mariusz Fornal.
Komentarze (0)