Ze względu na fakt, iż na rynku jest bardzo duża konkurencja tego typu przyrządów, wybór konkretnego urządzenia diagnostycznego powinien być bardzo starannie przemyślany, a przede wszystkim - odpowiednio dobrany do potrzeb warsztatu, jego specjalizacji i zakresu obsługiwanych marek. Przy wyborze tego typu przyrządu należy pamiętać również, że choć daje on spore możliwości diagnostyczne, efekt końcowy uzależniony jest w znacznym stopniu od posiadanych przez diagnostę umiejętności. Wybór urządzenia powinien być więc dostosowany m.in. do zdolności obsługującego go pracownika warsztatu.
Jeszcze w niedalekiej przeszłości przyrządy diagnostyczne do obsługi elektronicznych systemów sterujących pojazdów samochodowych dostępne były w dwóch wersjach, jako:
- przystawki (tzw. interfejsy) do komputerów,
- samodzielne urządzenia.
Obecnie, ze względu na coraz wyższy stopień zaawansowania technologicznego i ciągły rozwój w zakresie elektroniki i związanej z nią miniaturyzacji, zdecydowanie częściej oferowane są przyrządy samodzielne. Tym bardziej, że zdecydowanie mniejsze niż niegdyś są dziś koszty wytworzenia samego przyrządu (hardware) - znacznie większe koszty związane są z oprogramowaniem diagnostycznym (software), które nawiązuje komunikację ze sterownikiem pojazdu. Samodzielne, niezależne od komputera PC przyrządy diagnostyczne do obsługi samochodowych systemów elektronicznych są zdecydowanie praktyczniejsze w użytkowaniu, zwłaszcza w trakcie prowadzonej w czasie jazdy diagnostyki próbnej. Część z oferowanych obecnie tzw. testerów diagnostycznych ma wbudowaną drukarkę, która umożliwia wydruk zmierzonych parametrów lub odczytanych z pamięci sterownika kodów usterek.
Przy wyborze konkretnego testera diagnostycznego należy brać pod uwagę zakres obsługiwanych marek i modeli pojazdów, wykonywanych przez niego funkcji diagnostycznych oraz – oczywiście – cenę.
O uniwersalności przyrządu decyduje zakres obsługiwanych marek i modeli obsługiwanych przez niego pojazdów. Przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego przyrządu wskazane jest więc zapoznanie się z aktualnym wykazem obsługiwanych pojazdów. Przy weryfikacji możliwości urządzenia bardzo pomocne może okazać się praktyczne sprawdzenie choćby kilku wyrywkowo wybranych z zestawienia pojazdów oraz uzyskanie wiarygodnych informacji na temat funkcjonowania przyrządu w praktyce, w warunkach warsztatowych, od dotychczasowych jego użytkowników.
[gallery][img]https://warsztat.pl/uploads/files/25/94/97/010c9ab94a1690a02e1d00cc31e1fa4a2cde1d03.jpg 15849 Tester diagnostyczny X-431 Master z transmisją przewodową i drukarką.
Urządzenie to nie wymaga corocznej aktualizacji oprogramowania. none[/img][/gallery]
Kompleksowo obsługujący samochodowe systemy elektroniczne przyrząd diagnostyczny ma następujące funkcje diagnostyczne:
- odczyt i kasowanie kodów błędów, zapisanych w pamięci sterownika (odczyt realizowany jest w postaci cyfrowej oraz interpretacji słownej);
- odczyt wartości parametrów rzeczywistych (np. prędkość obrotowa wału korbowego, temperatura oleju itp.);
- test członów wykonawczych (realizowany poprzez wysłanie z urządzenia sygnału uruchamiającego poszczególne elementy danego układu, np. wtryskiwacze);
- kasowanie inspekcji serwisowych (umożliwiające zgaszenie lampki kontrolnej na tablicy wskaźników po wykonanej obsłudze serwisowej, np. wymianie oleju, oraz zaprogramowanie w pamięci sterownika przebiegu, po przekroczeniu którego ponownie zaświeci się lampka kontrolna);
- adaptacje, które polegają na przywróceniu fabrycznych (początkowych) parametrów pracy układu;
- kodowanie, służące wprowadzeniu pewnych kodów niezbędnych do zapisania w sterowniku, umożliwiających pracę niektórych układów (wtryskiwaczy, kluczyków, przepustnic itp.).
Istotną kwestią przy podejmowaniu decyzji o wyborze odpowiedniego testera są warunki aktualizacji oprogramowania diagnostycznego. Należy przeanalizować częstotliwość aktualizacji oraz możliwości techniczne jej przeprowadzenia. Są bowiem w ofercie rynkowej przyrządy, które po okresie 12 miesięcy od daty zakupu wymuszają konieczność wykupienia kolejnej aktualizacji. Brak wykupienia takiej aktualizacji skutkuje zablokowaniem się przyrządu i brakiem możliwości wykonywania jakichkolwiek czynności diagnostycznych. W przypadku przyrządów, w których brak jest tzw. wymuszonej aktualizacji oprogramowania, należy zweryfikować kwestię kosztów zakupu kolejnych aktualizacji w nieregularnych odstępach (cyklach) aktualizacyjnych. Niektóre przyrządy nie wymuszają wykupienia corocznej aktualizacji, jednak w przypadku wykupienia kolejnej – z pominięciem wcześniejszej – naliczają dodatkową opłatę za brak nabycia wersji poprzedniej. Ważny jest również aspekt techniczny wykonywania aktualizacji. Najbardziej zaawansowane technologicznie przyrządy aktualizowane są poprzez pobranie wersji programowej ze strony internetowej producenta przyrządu.
Przed podjęciem decyzji o zakupie sprawdzić należy czy w „teoretycznie” atrakcyjnej cenie znajduje się komplet adapterów do wszystkich marek pojazdów. Można się bowiem „naciąć” sugerując się ceną, która obejmuje w standardzie wyłącznie uniwersalny 16-pinowy adapter, obsługujący tylko nowsze modele pojazdów.
mgr Andrzej Kowalewski
Komentarze (0)