Instalacja elektryczna, w tym różnego rodzaju dodatkowe złącza, instalacja pneumatyczna, oświetlenie kierunkowe i LED, trójkąt ostrzegawczy to dodatkowa masa równa około 30 kg. Do tego dochodziło kilkadziesiąt kilogramów na wykończenie przedziału ładunkowego. Jeśli warunki na to pozwalały, przedział wykończony był aluminiową blachą ryflowaną lub wodoodporną, antypoślizgową płytą (podłoga oraz do pewnej wysokości boki) i tworzywem sztucznym (ściany i sufit).
W niektórych przypadkach rezygnowano z blachy ryflowanej, aby dodatkowo ograniczyć masę pojazdu. Pod uwagę należało brać oczywiście wszystkie płyny eksploatacyjne oraz pasażerów, tak jak ma to miejsce w sytuacji użytkowania na drodze. Dopuszczalna masa całkowita jest przedmiotem kontroli w trakcie realizacji projektów. Priorytetem zatem jest poszukiwanie rozwiązań redukujących masę, w szczególności poprzez dobór urządzeń i narzędzi.
Obecnie redukcja mas w tym zakresie spełnia oczekiwania klientów. Producenci wspomnianych urządzeń i narzędzi dostarczają coraz to nowszych rozwiązań, które cechują się wyższą funkcjonalnością i niższą masą. Przykładem może być montażownica M&B DIDO 26MV zespolona z kompaktową wyważarką M&B WB290. Ich waga to tylko 564 kg, przy czym umożliwiają one obsługę zarówno pojazdów ciężarowych, jak i dostawczych oraz osobowych, tj. w zakresie demontażu/montażu i wyważania.
Od swojej premiery, która odbyła się we wrześniu 2014 r. na targach Automechanika we Frankfurcie nad Menem, urządzenie to cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem klientów. W Polsce zastosowane w nim rozwiązania doceniło jury, które na tegorocznych Targach Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu przyznało mu Złoty Medal.
W zakresie wysokości pojazdy typu „blaszak” już w ich podstawowych wersjach spełniały oczekiwania użytkowników. Wobec ograniczonych potrzeb komunikacyjnych wewnątrz samochodu parametr ten nie był istotnym utrudnieniem. Wynikało to z faktu, że większość operacji wykonuje się poza pojazdem, z wyjątkiem serwisu osobowego, gdzie montażownica i wyważarka wymuszają pracę wewnątrz. Wysokość nie miała także wpływu na możliwość zamocowania w przedziale ładunkowym określonych urządzeń. Znacząca większość z nich mieściła się bez dokonywania jakichkolwiek modyfikacji. Jeśli takowe występowały, to dotyczyły głównie kompresorów oraz montażownic, które posiadały wyrafinowane funkcje obsługi kół (zastosowane przystawki, obsługa opon typu Run Flat i UHP). Zwieńczeniem projektu jest indywidualnie wykonywane mocowanie poszczególnych narzędzi. Ich rozlokowanie i funkcjonalność zależą głównie od preferencji przyszłego użytkownika.
Robert Różalski, Le-Gum
Komentarze (0)