Przyczyny i skutki przy defektach chłodnicy doładowanego powietrza
1. Uszkodzona/zanieczyszczona chłodnica doładowanego powietrza może objawiać się następująco:
- niedostateczna moc silnika
- utrata środka chłodzącego (chłodnice doładowanego powietrza chłodzone wodą)
- wydostawanie się powietrza z chłodnicy powietrza
- zwiększone wydzielanie substancji szkodliwych
- zwiększone zużycie.
2. Klasyczne przyczyny awarii intercoolera:
- uszkodzone/zablokowane połączenia wężowe środka chłodzącego
- utrata środka chłodzącego lub złe powietrze spowodowane nieszczelnościami
- uszkodzenia zewnętrzne (uderzenia kamieni, wypadek)
- zredukowane przepuszczanie powietrza (zanieczyszczona powierzchnia)
- wewnętrzne zanieczyszczenia (olej,ciała obce, korozja, uszczelniacze).
3. Turbosprężarka jako przyczyna uszkodzenia chłodnicy powietrza ładowanego:
- przez mechaniczny defekt turbosprężarki w chłodnicy powietrza mogą się zbierać cząsteczki metalu
- przez zanieczyszczenie/blokadę może zmniejszyć się moc silnika
- jeśli drobiny metalu opuszczą chłodnicę powietrza i dostaną się do komory spalania, może to nierzadko doprowadzić do uszkodzenia silnika;
- cząsteczki metalu mogą odrywać się w chłodnicy powietrza nawet po dłuższym czasie od wymiany turbosprężarki i dostawać się do komory spalania, tak zwane "późne następstwa".
WAŻNE:
- Po każdej wymianie turbosprężarki zawsze należy sprawdzać intercooler, a także elementy montażowe!
- Po uszkodzeniu mechanicznym turbosprężarki zasadniczo konieczna jest wymiana chłodnicy powietrza!
Materiał Behr Hella Service
Ilustracje 1-3: przykłady mechanicznego uszkodzenia turbosprężarki.
Komentarze (0)