Pojazdy użytkowe

ponad rok temu  08.08.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Wymiana łożyska koła w ciężarówce może być szybka i prosta?

W ostatnich latach znacznie podwyższyły się wymagania dotyczące pojazdów użytkowych. Wraz ze zwiększającym się wolumenem transportowym, wzrastającą mocą silnika oraz ekonomiczniej użytkowanymi samochodami zmieniły się również wymagania dotyczące łożysk. Długa żywotność, brak częstej konserwacji oraz wysoka niezawodność są kluczowe, ponieważ łożysko stanowi element bezpieczeństwa. Aby możliwa była jego szybka i bezproblemowa wymiana, firma Schaeffler opracowała między innymi wstępnie zmontowany, uszczelniony i nasmarowany na cały czas eksploatacji moduł łożyska koła FAG (RIU) do samochodów ciężarowych.

Nowoczesne łożyska zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnej żywotności i wysokiej wydajności. Obecnie wyznacznikiem jest przebieg na poziomie miliona kilometrów. Używając do napraw prostych łożysk stożkowych uzyskanie takich przebiegów jest praktycznie niedostępne, jednak stosując wstępnie zmontowane, uszczelnione łożyska, takie jak FAG RIU, sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Rozwiązanie naprawcze FAG RIU znacznie wydłuża czas użytkowania pojazdu, jednocześnie obniża koszty eksploatacji floty oraz koszty naprawy w warsztacie.

FAG RIU to wstępnie zmontowane, uszczelnione i nasmarowane na cały czas eksploatacji łożysko. Składa się z dwóch rolek stożkowych, które po montażu są łączone za pomocą pierścienia ustalającego. Dzięki niemu łożysko podczas jazdy jest zabezpieczone przed uszkodzeniem, a podczas montażu jest utrzymywane we właściwym położeniu na osi. Jest ono fabrycznie napełniane odpowiednią ilością smaru o właściwej specyfikacji zgodnie z zaleceniami producenta i dostarczane jako para łożysk, składająca się z jednostki wewnętrznej i zewnętrznej. Kompletny zestaw łożyska FAG RIU z narzędziem do wciskania umożliwi łatwiejszy i szybszy montaż. Pozwoli to wyeliminować typowe błędy podczas naprawy łożyska oraz zminimalizować ryzyko przedwczesnego zużycia łożyska. Wszystko to wpływa na znaczne wydłużenie żywotności i tym samym na obniżenie kosztów eksploatacyjnych.

Wykluczone potencjalne źródła błędów

Dzięki właściwościom produktu od samego początku wykluczone zostaną częste błędy podczas montażu. Do typowych błędów zalicza się na przykład niewłaściwe ustawienie piasty koła względem zwrotnicy, niewystarczające oczyszczenie obszaru roboczego, co może ułatwić przeniknięcie zanieczyszczeń do nowego łożyska, lub nieprawidłowe nasmarowanie nowego łożyska. Wiele rzeczy można zrobić źle: Niewłaściwy lub zanieczyszczony środek smarny oraz nieprawidłowa ilość smaru mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia łożyska.

Nasze łożyska pozwalają zniwelować potencjalne błędy montażowe i przestoje wynikające z przeprowadzania napraw. Jednocześnie dzięki wysokiej żywotności produktu wydłużają okresy międzyobsługowe – wyjaśnia Samuel Braun, kierownik działu ciężarowych pojazdów dostawczych w firmie Schaeffler Automotive Aftermarket.

Kolejnym zagrożeniem jest użycie tanich części zamiennych – w takich przypadkach łożysko często zbyt szybko się zużywa, a pojazd musi po raz kolejny trafić do warsztatu. Jeszcze poważniejsza jest sytuacja, gdy pojazd ciężarowy zatrzyma się na autostradzie i konieczne będzie jego odholowanie. „Jednak ponad 55% wszystkich awarii łożysk wynika z niewystarczającego smarowania, a więcej niż 20% powstaje w wyniku zanieczyszczenia” – dodaje Braun. Nieprawidłowy montaż również może prowadzić do przedwczesnego zużycia łożyska. Dlatego eksperci ds. rynku części zamiennych zalecają stosowanie dostarczonego narzędzia specjalnego i przestrzeganie zaleceń producenta.

Przyczyny przedwczesnego zużycia łożyska w kole

Podsumowując. Rozwiązanie naprawcze o jakości wyposażenia oryginalnego opracowane z myślą o warsztatach, dzięki któremu można naprawić wiele różnych modeli piasty koła w samochodach ciężarowych. Obecnie dostępnych jest jedenaście modeli, które umożliwiają naprawę pojazdów najważniejszych producentów samochodów ciężarowych (np. Renault, Volvo, DAF) oraz producentów osi (np. SAF). Przy czym dzięki jedynie trzem wariantom RIU możliwa jest naprawa 43 piast w ponad 2100 różnych typach pojazdów. Asortyment jest cały czas rozszerzany, a do 2020 roku zaplanowano wprowadzenie trzech kolejnych wariantów RIU. Kolejna zaleta: Ze względu na wszechstronne zastosowania modułu FAG RIU w warsztatach można obniżyć koszty zamówień oraz ilość części w magazynie.

Tagi: Schaeffler,

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony