Niemal 75% kierowców deklaruje, że wymianę oleju zleca mechanikowi w warsztacie – wynika z badania, które w 2019 roku na zlecenie marki Petronas przeprowadził Instytut ARC Rynek i Opinia. Jeszcze większy odsetek respondentów (80%) chce, żeby podczas takiej wizyty mechanik doradził im, jaki olej wybrać. Warsztat, obok sklepu motoryzacyjnego, jest miejscem, w którym kierowcy najczęściej kupują olej.
Trzech na czterech ankietowanych kierowców wymienia olej w warsztacie, ale, co ciekawe, jest wśród nich mniej kobiet niż mężczyzn (odpowiednio 70 i 77%). Czyżby znaczyło to, że panie chętniej niż panowie majsterkują przy samochodzie? Nie do końca – gdy zagłębimy się w wyniki badania, okaże się, że 22% przedstawicielek płci pięknej wymianę oleju „zleca” mężowi czy partnerowi.
Zdecydowana większość ankietowanych serwisuje samochód w warsztacie niezależnym, a tylko 7% zajmuje się obsługą auta samodzielnie lub z pomocą rodziny czy przyjaciół. Majsterkowicze powinni pamiętać, że przepracowany olej trzeba oddać do punktu utylizacji, np. PSZOK. Dużo łatwiej wymienić olej w warsztacie, koszt tej usługi jest bardzo niski, często wliczony w cenę oleju. Na dodatek możemy liczyć na fachową poradę, bo mechanik w warsztacie samochodowym jest najważniejszym źródłem wiedzy na temat olejów – tego zdania jest 71% pytanych. 42% chce, by mechanik czy doradca zarekomendowali mu markę oleju. Zdecydowana większość kierowców, bo aż 80%, chętnie słucha porad mechanika. Niemal połowa ankietowanych (47%) otrzymała wskazówki dotyczące oleju z inicjatywy mechanika, a 37% – po zapytaniu go. Aż 92% postąpiło zgodnie z rekomendacjami. W tej grupie większe zaufanie do rad mają panie (95% ich posłuchało), podczas gdy u mężczyzn ten odsetek wyniósł 89%.
– Stale poszerzamy sieć warsztatów, które współpracują z naszą firmą, staramy się cały czas podnosić poziom wiedzy mechaników i doradców serwisowych. Zdecydowaliśmy się na nieco inny niż pozostali producenci model dystrybucji – nasze produkty są dostępne tylko w warsztatach i sklepach motoryzacyjnych. Z badania wynika, że dwóch na trzech kierowców kupuje olej właśnie w tych miejscach – komentuje Adam Bober, dyrektor Petronas Lubricants Poland.
Co trzeci ankietowany deklaruje, że zaopatruje się w olej w sklepie motoryzacyjnym, a 28% kupuje go w warsztacie. Źródła internetowe są daleko za tradycyjnymi – kanały online (sklepy, portale aukcyjne itp.) są miejscem zakupu oleju dla 14% pytanych.
Ponad połowa kierowców deklaruje, że wymienia olej raz w roku, przy okazji przeglądu. Nieco mniejsza grupa (41%) robi to po przejechaniu określonej liczby kilometrów – z reguły co 10 lub 15 tys. 5% twierdzi, że wymienia olej rzadziej niż co roku. Może to wynikać z tego, że korzystają z samochodu rzadziej lub jeżdżą takim, w którym producent przewidział wydłużone nawet do 2 lat okresy pomiędzy wymianami (lub co 20-30 tys. km).
Komentarze (0)