Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Wymiana paska rozrządu
– silniki benzynowe Renault 1.4/1.6 16V. Na podstawie analizy poszczególnych przypadków określono szereg problemów, na które należy zwrócić szczególną uwagę podczas wymiany paska rozrządu w silnikach K4J/K4M.

Często pojawiający się zwiększony luz na łożysku pompy wodnej powoduje zsuwanie się paska oraz zrywanie kołnierza koła pasowego wałka rozrządu, a w konsekwencji uszkodzenie paska rozrządu. Także uprzednie mechaniczne uszkodzenie kołnierza może doprowadzić do tego typu awarii (fot. 1). Konstrukcja koła pasowego wałka rozrządu uległa zmianie (numer OE pozostał ten sam) w późniejszych latach, zapobiegając powstawaniu tego typu usterek.


Zaleca się weryfikację pompy wodnej oraz, jeżeli to konieczne, jej wymianę. Wszystkie niezbędne elementy znajdują się w zestawie rozrządu Gates KP15501XS. Przy wymianie pompy wody należy sprawdzić czy stosuje się odpowiednią śrubę z podkładką oraz dokręcić ją właściwym momentem obrotowym. Odległość pomiędzy śrubą pompy a kołem pasowym napinacza jest mała, co przedstawiono na zdjęciu 2.

Zastosowanie niewłaściwych części lub śruby może doprowadzić do kontaktu z kołem pasowym napinacza (fot. 3).
Podczas wymiany koła pasowego luźnego należy upewnić się, czy podkładka dystansowa (usadowiona pomiędzy starym kołem pasowym a blokiem silnika) została zamocowana pomiędzy nowym kołem pasowym a blokiem silnika. Jeżeli nie, koło pasowe luźne będzie dotykało pompy wodnej, powodując uszkodzenie koła/paska. (fot. 4 i 5). Śruba na wale korbowym (nr OE 8200557644, dostarczana w zestawie rozrządu) jest śrubą jednorazowego użytku i powinna być wymieniona. Dokręcenie śruby właściwym momentem obrotowym jest bardzo istotne. Wartość momentu różni się w zależności od kodu silnika i modelu samochodu, należy ustalić prawidłowe wartości w instrukcji serwisowej danego pojazdu. Niezastosowanie się do powyższych zaleceń może doprowadzić do zerwania śruby (fot. 6).

W przypadku naprawy silnika po kolizji tłoka z zaworem konieczna jest szczegółowa kontrola dźwigienek zaworowych wałka rozrządu. Możliwe jest, iż dźwigienka uległa uszkodzeniu. W takim przypadku należy ją wymienić. W przeciwnym razie uszkodzona dźwigienka spowoduje zatarcie wałka rozrządu (fot. 7). Podczas wymiany paska zaleca się stosowanie specjalistycznych narzędzi (zestaw Gates GAT4960).

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony