Ford Focus jest jednym z najchętniej wybieranych pojazdów kompaktowych. Dwulitrowy silnik benzynowy jest trwały, a dzięki elastyczności daje wiele pozytywnych wrażeń. Napęd rozrządu w opisywanym silniku realizowany jest za pomocą paska rozrządu, w trakcie wymiany którego można popełnić kilka istotnych błędów wynikających z nieprawidłowego montażu.
Aby operacja ta przebiegła bezproblemowo, eksperci ContiTech Power Transmission Group przygotowali szczegółową instrukcję, w której „krok po kroku” wyjaśniają procedurę prawidłowej wymiany paska w samochodzie Ford Focus 2.0 l 16V o kodach silnika EDDB, EDDC, EDDD.
Producent zaleca sprawdzenie i – jeśli to konieczne – wymianę paska rozrządu oraz rolki napinającej co 160.000 km lub przed upływem 10 lat.
Wskazówka – podczas wymiany paska rozrządu wymienione powinny zostać również: napinacz, rolka prowadząca i pompa wody. Mimo że ta ostatnia napędzana jest paskiem wielorowkowym, a nie paskiem rozrządu, to jednak w silniku tym napinacz paska rozrządu jest zamocowany do pompy wody. W przypadku późniejszego uszkodzenia pompy procedura wymiany musi zostać powtórzona przy użyciu nowych części, ponieważ Ford zabrania ponownego użycia w takiej sytuacji starego paska rozrządu. Należy zatem zmienić pompę wody, jako część zestawu, w celu uniknięcia późniejszych awarii, które wiążą się z niepotrzebnymi kosztami.
Czas wymiany to 2,2 godziny.
Prawidłowy montaż wymaga zastosowania następujących narzędzi specjalnych:
- blokada wałków rozrządu – OE (303-376),
- trzpień ustalający wału korbowego – OE (303-574),
- uchwyt koła zębatego – OE (205-072).
Prace przygotowawcze:
- zidentyfikować pojazd przy użyciu kodu silnika,
- odłączyć akumulator pojazdu,
- nie obracać wału korbowego lub wałka rozrządu, gdy pasek rozrządu jest ściągnięty,
- wykręcić świece zapłonowe, aby można było łatwiej obracać silnikiem,
- obracać silnik w normalnym kierunku obrotów (w prawo),
- obracać silnik TYLKO kołem zębatym wału korbowego, a nie innymi kołami zębatymi,
- zwrócić uwagę na wszystkie momenty dokręcania,
- podnieść i podeprzeć przód pojazdu tak, aby odprężyć przednie mocowanie (poduszkę) silnika.
UWAGA!
Przed odłączeniem akumulatora zapisać lub zapamiętać kod radia.
Zdemontować: zbiorniczek płynu wspomagania układu kierowniczego (nie odłączać przewodów), pasek układu pomocniczego, zbiorniczek płynu chłodzącego (węże nie muszą być odłączone), koło pasowe pompy wody, górną i dolną pokrywę rozrządu, przednią poduszkę silnika, wspornik silnika. Następnie środkową osłonę rozrządu, świece zapłonowe, osłonę termiczną, wąż od odpowietrzenia skrzyni korbowej i pokrywę głowicy. Wskazówka dotycząca kolejności odkręcania – odkręcać na krzyż od zewnątrz do wewnątrz.
Demontaż
1. Ustawić znaki odniesienia w położenie GMP 1 cylindra.
2. Wsunąć blokadę wałków rozrządu – OE (303-376) w wałki (fot. 1 i 2).
3. Zamontować trzpień ustalający wału korbowego – OE (303-574). Aby to zrobić, należy wykręcić zaślepkę z boku bloku silnika i w to miejsce wkręcić trzpień (fot 3 i 4). Obserwować znaki odniesienia na kole pasowym wału korbowego (fot. 5).
4. Odkręcić śrubę rolki napinającej i zwolnić naprężenie paska rozrządu względem rolki napinającej. Aby zwolnić naprężenie, należy obrócić rolką napinającą w prawo (zgodnie z kierunkiem obrotów wskazówek zegara) za pomocą klucza imbusowego sześciokątnego.
5. Zdemontować koło pasowe wału korbowego.
6. Zdjąć pasek rozrządu (fot. 6).
Montaż
1. Poluzować śruby wałków rozrządu. Aby to zrobić, należy użyć uchwytu kół zębatych OE (205-072) (fot. 7). Sprawdzić lub ponownie ustawić położenie wałków rozrządu w taki sam sposób jak przy demontażu (kroki 1 do 3).
2. Zamontować nowe części. Należy upewnić się, czy uchwyt mocujący rolki napinającej (fot. 8) jest prawidłowo osadzony w gnieździe pokrywy metalowej (fot. 9, 10, 11).
3. Zamontować pasek rozrządu w kierunku przeciwnym do obrotów wskazówek zegara, zaczynając od koła zębatego wału korbowego. Należy upewnić się, czy pasek rozrządu nie jest zagięty w czasie montażu! Pasek rozrządu musi być napięty pomiędzy kołami zębatymi!
4. Napinać pasek rozrządu za pomocą rolki napinającej poprzez jej obrót w kierunku przeciwnym do obrotu wskazówek zegara, aż znaki na rolce będą w jednej linii. (fot. 12, 13, 14). Dokręcić śrubę rolki napinającej momentem 25 Nm.
5. Zamontować koło pasowe wału korbowego. Uwaga! W trakcie montażu koła pasowego i dokręcania śruby należy użyć dodatkowego uchwytu. Moment dokręcania – 115 Nm.
6. Zdemontować blokadę wałków rozrządu i dokręcić śruby kół zębatych: wałka zaworów wydechowych – 68 Nm, wałka zaworów ssących – 68 Nm.
7. Obrócić dwukrotnie silnikiem w kierunku jego pracy. Ustawić silnik w położeniu GMP 1 cylindra. Zamontować blokadę wałków rozrządu i trzpień ustalający wał korbowy. Jeżeli blokada wałków rozrządu nie może być włożona, należy ponownie ustawić położenie wałków rozrządu. Sprawdzić ponownie napięcie paska rozrządu.
8. Usunąć blokady. Wkręcić z powrotem zaślepkę z boku bloku silnika (24 Nm). Zamontować elementy w kolejności odwrotnej do demontażu, usunąć podpory.
9. Montaż: pokrywa głowicy (śruby: 1. etap dokręcania – 2 Nm; 2. etap dokręcania – 7 Nm), świece zapłonowe, górna osłona rozrządu (10 Nm) wraz z dolną osłoną rozrządu (7 Nm), koło pasowe pompy wody (24 Nm), pasek napędu pomocniczego. Śruby poduszki silnika (śruby – 48 Nm; nakrętki – 80 Nm; śruby wspornika silnika – 50 Nm) i poduszka silnika.
10. Zapisać wymianę oryginalnego paska rozrządu ContiTech na dostarczonej naklejce i umieścić ją w komorze silnika (fot. 15).
11. Uruchomić silnik lub wykonać jazdę próbną.
Szanowni Państwo, z okazji zbliżających się 15. targów Inter Cars oraz jubileuszu 25-lecia Inter Cars serdecznie zapraszamy do odwiedzenia stoiska ContiTech, gdzie będzie można wymienić cenne informacje, dowiedzieć się o nowościach w ofercie oraz wziąć udział w konkursie „MotoExplorer”.
Komentarze (0)