– zestawy naprawcze do odpowietrzenia skrzyni korbowej. W celu zminimalizowania emisji substancji szkodliwych podczas procesu spalania w skrzyni korbowej powstałe spaliny, tzw. gazy „blow”, ponownie poddawane są spalaniu.
Gaz zanieczyszczony najdrobniejszymi kropelkami oleju, resztkami paliwa, parą wodną i sadzą musi zostać oczyszczony przez separator oleju, zanim zostanie ponownie skierowany do kolektora ssącego powietrze w silniku. W przeciwnym razie może dojść do powstania smołowatych osadów w przewodach ssących turbosprężarki i innych elementów konstrukcyjnych, a w najgorszym razie nawet do uszkodzenia silnika.
Dlatego konieczna jest terminowa wymiana wszystkich narażonych podzespołów, takich jak zawory, separatory i węże ssące.
Po czym rozpoznam błąd w układzie?
W niektórych przypadkach alarmuje żółta lub czerwona lampka ostrzegawcza – symbol silnika, kod błędu – pogarszają się parametry emisji spalin. Jednak nie należy na to liczyć, gdyż nie zawsze ten błąd jest wyświetlany.
Innymi oznakami są: niezwykle intensywny biały lub czarny dym z rury wydechowej, spienione osady na korku wlewu oleju i na miarce oleju, duże ubytki oleju oraz nieregularna praca silnika. W najgorszym razie silnik gaśnie.
W razie wątpliwości należy odkręcić korek wlewu oleju na biegu jałowym. Jeżeli da się lekko wykręcić – niewielkie ciśnienie ssania jest normalne, to zawory, separator i węże są w porządku. Jeżeli jest mocno zasysany – tak, że trzeba go mocno wyciągać, to uszkodzony jest zawór. Jeżeli korek wlewu oleju odchodzi prawidłowo wskutek nadciśnienia w skrzyni korbowej, to zapchany jest separator oleju.
Jak można temu zapobiec?
Podczas co trzeciej wymiany oleju, najpóźniej po 80.000 kilometrów, należy wymienić wszystkie węże i zespół odpowietrzający.
Rada
Dla wielu przewodów i separatorów oleju istnieją wersje dla krajów z chłodniejszym klimatem. Tam węże są osłonięte izolacją termiczną. W ten sposób w czasie zimy zapobiega się ryzyku zamrożenia.
Firma VIEROL AG oferuje pod marką VAICO obszerną gamę produktów dla wolnego handlu częściami zamiennymi oraz zestawów naprawczych składających się z zaworów i węży do najbardziej popularnych niemieckich pojazdów.
Komentarze (0)