Sprężarka klimatyzacji jest z reguły napędzana przez pasek klinowy lub wieloklinowy. Jak sama nazwa wskazuje, element ten spręża i tłoczy czynnik chłodniczy w układzie.
Zasada działania
Czynnik chłodniczy z parownika zasysany jest w postaci gazu o niskim ciśnieniu i niskiej temperaturze. Następnie jest sprężany, co zwiększa jego temperaturę i ciśnienie. Jako gaz o wysokim ciśnieniu i temperaturze kierowany jest ze sprężarki do skraplacza.
UWAGA! Przed montażem nowej sprężarki należy sprawdzić ilość i lepkość oleju zgodnie z zaleceniami producenta i w razie potrzeby dolać olej (patrz schemat).
Skutki awarii
Uszkodzenie lub awaria sprężarki może mieć następujące objawy:
- nieszczelność,
- nietypowe odgłosy,
- niedostateczne chłodzenie lub jego brak,
- kod błędu w sterowniku klimatyzacji, sterowniku silnika lub centralnym.
Awaria może wynikać z następujących przyczyn:
- uszkodzenie łożyska w wyniku niesprawnego lub zużytego napinacza paska napędowego,
- nieszczelność wału sprężarki lub korpusu,
- mechaniczne uszkodzenie korpusu sprężarki,
- uszkodzenie połączeń elektrycznych,
- wadliwie działający lub uszkodzony elektryczny zawór regulujący,
- brak oleju w układzie,
- brak czynnika chłodzącego,
- ciała obce (np. opiłki),
- wilgoć (korozja itd.),
- wadliwe elementy napinające, urządzenia dodatkowe.
Diagnostyka
- Test działania i pomiar ciśnienia w układzie.
- Sprawdzić, czy sprężarka się włącza, czy wtyczka jest dobrze podłączona, czy jest napięcie.
- Sprawdzić elektryczny zawór regulujący i wysterowanie.
- Sprawdzić, czy pasek napędowy jest prawidłowo ułożony, naprężony i czy nie jest uszkodzony.
- Kontrola wzrokowa pod kątem nieszczelności.
- Sprawdzić prawidłowe zamocowanie przewodów czynnika chłodniczego.
- Porównać ciśnienie po stronie wysokiego i niskiego ciśnienia.
- W nowszych układach sprawdzić pamięć błędów.
Materiał firmy HELLA
Komentarze (0)