Inicjatywa aktywnego wsparcia i kojarzenia biznesu. Najbardziej profesjonalne i kompleksowe targi motoryzacyjne w Azji? O tajwańskiej gospodarce pisaliśmy swego czasu sporo i nadarza się właśnie niebywała okazja, by przyszły rok w kalendarzu naszych spotkań biznesowych był kluczowy, jeśli oczywiście rozważamy pozyskanie niezwykle rokującego kontrahenta. Wszak mowa o kraju, który zajął II miejsce w rankingu najbardziej ekspansywnych eksporterów w Polsce.
Bez wątpienia to sektor produkcyjny stanowi główną siłę napędzającą rozwój gospodarczy kraju położonego na zachodnim Pacyfiku – między Japonią a Filipinami, którego powierzchnia przywołuje skojarzenia z… Holandią. Podobnie jak w Królestwie Niderlandów najpopularniejszym językiem obcym jest tu angielski. Cechą wspólną jest też wysoka konkurencyjność w rankingu gospodarek światowych, efektywność siły roboczej i doskonała infrastruktura. Różnica? Tajwan dąży do tego, by stać się krajem o najniższych stawkach podatkowych w Azji (na wzór Hongkongu) i już dziś uznawany jest za wyjątkowo przyjazny dla inwestycji długoterminowych. Wysoką pozycję (17. gospodarka świata!) zawdzięcza aktywnej polityce kolejnych rządów, a rokrocznie dobre wyniki makroekonomiczne czynią to państwo coraz bardziej atrakcyjnym i przyjaznym miejscem do inwestycji. Miejscem, które w zglobalizowanym świecie jawi się inwestorom jako regionalny ośrodek działalności gospodarczej w Azji.
Promowanie wzajemnego zaufania i wspieranie specjalizacji legło u podstaw powodzenia prywatnych inicjatyw, które wyczekują dziś tylko jednego – kontrahentów zagranicznych! Ze względu na niewielki rynek wewnętrzny (23,4 mln konsumentów) wymiana handlowa z zagranicą odgrywa kluczową rolę w rozwoju gospodarki. Co ciekawe, tutejsi przedsiębiorcy coraz częściej będą spoglądać na wschodzące i modernizujące się rynki Europy. I właśnie z myślą o wspieraniu przedsiębiorców tajwańskich w prowadzeniu działalności oraz inwestowaniu na terytorium Polski i trzech państw bałtyckich powstało przedstawicielstwo Tajwańskiej Rady Rozwoju Handlu Zagranicznego (TAITRA, www.taitra.org.tw) w Polsce – Taiwan Trade Center Warsaw (TTCW), z którego inicjatywy zrodził się projekt aktywnego wsparcia współpracy firm polskich z tajwańskimi.
Taipei AMPA 2016
Dotychczas najczęstszym celem wizyt naszych przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej na Tajwanie były oczywiście targi motoryzacyjne w Tajpej. Przyszłoroczna edycja to aż cztery wydarzenia (Taipei AMPA, AutoTronics, Motorcycle Taiwan, EV Taiwan) odbywające się równocześnie w Tajpej od 6 do 9 kwietnia. Wizyta na targach AMPA, które rokrocznie przyciągają ponad 1400 wystawców (na prawie 4000 stoisk) oraz ponad 43 tysiące odwiedzających ze 130 krajów na całym świecie, jest doskonałą okazją do nawiązania bezpośrednich kontaktów biznesowych oraz dokonania zakupów.
- Goszczący na targach motoryzacyjnych w Tajpej zamiast wracać do kraju zaraz po ich zakończeniu (9.04.2016), już nazajutrz mogą wsiąść w pociąg, by 1,5 godziny później uczestniczyć w targach Fastener Show w Kaohsiung (11-13.04.2016) – zachęca Lee Chien-Hui, dyrektor Taiwan Trade Center Warsaw. - Już dziś przyjmujemy zgłoszenia od polskich przedsiębiorców, by zorganizować taki połączony wyjazd, bo też korzyści jest niemało. Za naszym pośrednictwem można otrzymać bezpłatny bilet na szybką kolej, transfer z hotelu na dworzec kolejowy, a na miejscu w Kaohsiung wstęp na bankiet VIP. Zapraszamy do kontaktu z naszym biurem wszystkie firmy, które chcą odwiedzić nasze targi. Udzielamy informacji pomocnych przy organizacji wyjazdu i dokonujemy rejestracji, dzięki której przedsiębiorcy otrzymają przed targami darmowe materiały promocyjne oraz wejściówkę na targi. Ponadto zachęcamy do uczestnictwa w całorocznym programie Spotkań Handlowych Online (wideokonferencje) z firmami tajwańskimi, podczas których pomagamy w wyszukiwaniu odpowiednich partnerów handlowych na Tajwanie, uwzględniających indywidualne wymagania klienta.
Odbywające się na południu wyspy targi Fastener Show w Kaohsiung to od lat trzecie co do wielkości targi branży elementów złącznych na świecie. Wszak Tajwan to drugi na świecie producent i eksporter w tej branży. Organizator przygotował więc wiele ułatwień dla uczestników obu imprez. Nic dziwnego. Wymiana handlowa z Polską kwitnie i od ubiegłego roku Tajwan plasuje się na drugim miejscu wśród najbardziej perspektywicznych eksporterów ze wskaźnikiem wzrostu na poziomie 10,4%. Wśród dóbr konsumpcyjnych przeważają rowery, motocykle, elektronika samochodowa i konsumencka.
Najnowsze wskaźniki rynku motoryzacyjnego
W 2012 roku przemysł motoryzacyjny Tajwanu osiągnął historyczną wartość 615,9 mld dolarów tajwańskich, co stanowi 4,43% ogólnej wartości produkcji. Największy udział mieli w tym producenci części samochodowych, których jakość już dziś odpowiada standardom oczekiwanym przez przemysł motoryzacyjny najbardziej rozwiniętych krajów świata. Ostatnie lata to przede wszystkim inwestycje w badania i rozwój, uwieńczone kolejnymi certyfikatami (SAE/ECE/CAPA/AQRP). Tajwański przemysł części samochodowych opiera się na produkcji prowadzonej przez małe i średnie przedsiębiorstwa, która rośnie nieprzerwanie od 5 lat. Ważną jego częścią jest produkcja elementów elektronicznych dla branży automotive, która osiągnęła w roku 2012 wartość 112,4 mld dolarów tajwańskich, co stanowi wzrost o 9,1% w porównaniu z rokiem poprzednim. Priorytetami dla tego sektora są: systemy telematyczne, TPMS i systemy kamer samochodowych.
Ze względu na to, że rynek krajowy Tajwanu stopniowo się kurczy – na 1000 mieszkańców przypada 308 samochodów – motorem rozwoju branży części samochodowych jest oczywiście eksport. W 2014 roku Tajwan wyeksportował części samochodowe o wartości 166,6 mld dolarów tajwańskich, o 9,1% więcej niż w roku 2013. W roku 2013 do najważniejszych odbiorców krajowych należeli w kolejności: Toyota (KOUZUI) – 36,8%, Nissan Luxgen/Tobe (Yulon) – 18%, Mitsubishi (CMC) – 16,7%, Ford/Mazda (Ford Lio Ho) – 13%, Honda (Taiwan Honda) – 9,5%, Hyundai (Sanyang) – 5,4%, DAF (Formasa) – 0,19%. Tajwańska branża motoryzacyjna eksportuje swoje wyroby na pierwszy montaż dla takich koncernów, jak: Toyota (30,8%), Mercedes-Benz (15,5%), BMW (11,6%), VW (9,6%), Suzuki (4,6%), Volvo (4,5%), Audi (3,4%), Nissan (2,9%).
W 2014 roku głównymi kierunkami eksportu według wartości były: Stany Zjednoczone (42,2%), Chiny (6,1%), Japonia (4,5%), Niemcy (3,1%) i Wielka Brytania (2,6%), a eksport do pierwszych pięciu krajów stanowił 58,5% całości. Od tej dekady następuje też historyczna zmiana, jeśli chodzi o łańcuch dostaw z podziałem na kontynenty. Kosztem Japonii, która generowała do niedawna 80% zamówień, rośnie import do Europy. Jeszcze w 2009 roku raptem 8% produktów trafiało na Stary Kontynent, a w roku ubiegłym aż 14,7%. Najważniejszymi odbiorcami w Europie były w 2012 roku tradycyjnie: Niemcy (2,66%), Wielka Brytania (2,36%) i Włochy (1,84%). Zwróćmy też uwagę, że wśród eksportujących komponenty samochodowe na Tajwan równie silna jest pozycja Niemiec (4,59%), a drugie miejsce wśród krajów z Europy zajmuje Szwecja (2,01%).
Najważniejszymi towarami eksportowymi tajwańskiej branży motoryzacyjnej są lampy, części nadwozia i zamienne, zderzaki, tarcze hamulcowe, opony, lusterka oraz akcesoria samochodowe. Naszą uwagę powinni zwrócić producenci lamp. Poza trzema największymi firmami zatrudniającymi ponad 1000 pracowników (Everlight Electronics, Depo Auto Parts, T.Y.C.) na Tajwanie działają dziesiątki mniejszych firm zatrudniających od kilkudziesięciu do kilkuset pracowników. Regułą jest, że bardziej energochłonne procesy produkcyjne odbywają się w filiach (satelitach) tajwańskich firm w Chinach, gdzie powstają również mniej złożone komponenty. Tylko w 2012 roku firmy tajwańskie zainwestowały w 280 nowych zakładów produkcyjnych lub modernizację dotychczasowych. Z kolei układy scalone i inne zaawansowane technologicznie podzespoły powstają na wyspie. Tajwan posiada najlepszy na świecie łańcuch dostaw w branży części elektronicznych oraz wiele renomowanych centrów projektowych, które wspomagają firmy w tworzeniu najnowszych rozwiązań.
Promowanie wzajemnego zaufania i wspieranie specjalizacji pozwoliło tutejszej branży stworzyć unikalny łańcuch powiązań. Regułą jest, że dla renomowanych marek produkuje niezliczona liczba mniejszych fabryk. To gwarancja elastycznego modelu produkcji i szansa na osiągnięcie efektu skali dla przedsiębiorców z zagranicy. Wspomnijmy tylko, że zapotrzebowanie zakupowe nie jest jedynym argumentem, by bliżej poznać uczestników najważniejszej imprezy branży motoryzacyjnej – targów AMPA 2016. Tajwan jest także importerem. Na tutejszy rynek trafiają z zagranicy przede wszystkim automatyczne skrzynie biegów i napędy, a to tylko 15% produktów branży motoryzacyjnej, która trafia na wyspę.
Rafał Dobrowolski
Komentarze (0)