Międzynarodowe Targi Części i Akcesoriów Samochodowych TAIPEI AMPA 2013. Od 10 do 13 kwietnia 2013 roku wyspa Tajwan była miejscem ważnych wydarzeń dla wszystkich uczestników globalnego rynku motoryzacyjnego. Powodem wzmożonego zainteresowania lotami do Tajpej była 29. edycja Międzynarodowych Targów Części Samochodowych Taipei AMPA i AUTOTRONICS oraz dwóch innych imprez nierozerwalnie związanych z branżą automotive. Tereny TWTC Nangang Exhibition Hall i TWTC Exhibition gościły ponad 65 tys. specjalistów. Targi te odwiedziła redakcja „Nowoczesnego Warsztatu”.
Azja to wielkie rynki o wielu możliwościach dla polskich przedsiębiorców z branży części samochodowych, a TAIPEI AMPA 2013 i imprezy towarzyszące były w tym roku jedną z większych i najbardziej profesjonalnych imprez targowych poświęconych branży samochodowej w tej części świata. Niewątpliwym walorem miasta jest wielki węzeł komunikacyjny, z międzynarodowym lotniskiem na czele. Mówi się, że Tajpej jest motorem innowacji dla przemysłu Azji. Niewątpliwie podwaliny industrializacji zawdzięcza rządom Japonii, a możliwość penetracji rynków chińskiej gospodarce. Odkąd w 1967 roku otrzymało status miasta wydzielonego tajwańscy przedsiębiorcy skwapliwie czerpią z tego faktu profity. Boom motoryzacyjny Tajwanu wpędza w zakłopotanie niejednego Europejczyka. Po udanej ekspansji na rynki USA, Kanady czy Australii Tajwańczycy wypatrują teraz kontrahentów na Starym Kontynencie.
Tegoroczna, 29. edycja TAIPEI AMPA i tym razem odbyła się w świetnie skomunikowanym na obrzeżach 2,6-milionowego miasta –Taipei Word Trade Centre i NANGANG Exhibition Hall. Nowoczesny obiekt gościł tu na powierzchni 60 tys. m2 1350 wystawców (o 4,7% więcej. niż rok temu). Kolejnym rekordem jest frekwencja. Na targi przybyło ze 130 krajów ponad 65 tys. profesjonalistów branży części samochodowych, akcesoriów, tuningu i restylingu, podzespołów silnikowych, elementów podwozia i karoserii, a także szeroko rozumianej elektroniki samochodowej. Dominowała reprezentacja rodzimej branży automotive, ale niemałe grono wystawców przybyło z Filipin i Tajlandii. Spośród zagranicznych gości najliczniej przybyli specjaliści branży motoryzacyjnej z Japonii, Chin, Ameryki Północnej, Malezji, Tajlandii, Korei Południowej, Singapuru, Hongkongu, Indonezji, Australii, Kanady i Nowej Zelandii. W dalszej kolejności należałoby wymienić Rosjan, Niemców, ale też np. mieszkańców Afryki Północnej i Azji Mniejszej. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji liczba gości zagranicznych wzrosła o 8%.
Tegoroczna impreza (10-13 kwietnia, Tajpej) po raz kolejny okazała się większa od edycji poprzednich. Trzeba bowiem wiedzieć, że przez kilka dni kwietnia mieliśmy tu cztery równolegle odbywające się imprezy targowe: Międzynarodowe Targi Części Samochodowych i Akcesoriów Samochodowych (TAIPEI AMPA 2013), Międzynarodowe Targi Elektroniki Samochodowej (AUTOTRONICS TAIPEI 2013), powiązane z dodatkowymi wydarzeniami – Międzynarodowymi Targami Motocyklowymi (2013 Taiwan International Motorcycle Industry Show) oraz Międzynarodowymi Targami Pojazdów Elektrycznych (2013 EV Taiwan). Dwie ostatnie imprezy urządzono na terenach TWTC, dokąd każdego dnia kursowały darmowe autobusy (równie szybko można było tam dotrzeć metrem). Oba wydarzenia zdominowały rozwiązania w dziedzinie napędów hybrydowych, pojazdów o napędzie akumulatorowym, a także aplikacji i komponentów dla stacji ładowania. Nie zabrakło tu także konceptów i modeli studyjnych. Uwagę zwracała na pewno premiera modelu Luxgen, a jakże – w wersji elektrycznej! Zabrakło natomiast pioniera tajwańskich skuterów, marki SYM, ale za to największym chyba stoiskiem i zainteresowaniem cieszyły się pojazdy ATV i motocykle z logo Dinli. Nie zabrakło też strefy jazd testów najnowszymi modelami motorowerów i minisamochodów, w przeważającej mierze z napędem elektrycznym. Główne uroczystości i najwięcej wiodących rozwiązań produktowych pokazano oczywiście podczas AMPA i AUTOTRONICS. Anonsowano je zaś niezwykle uroczyście podczas ceremonii otwarcia, na którą przybyli najważniejsi dla gospodarki Tajwanu goście. Nie zabrakło też osobistości w randze ministrów. Inauguracyjne mowy wygłosili organizatorzy: TAITRA (Tajwańska Rada ds. Rozwoju Współpracy Zagranicznej) i szefowie tajwańskich stowarzyszeń branżowych: TTVMA (skupia przedsiębiorców branży motoryzacyjnej – przyp. red.), TREIA (skupia m.in. przedsiębiorców branży oponiarskiej – przyp. red.), TEEMA (zrzeszenie producentów elektroniki), TARC (instytut naukowy branży Automotive).
Uwagę licznie zgromadzonych mediów, także oczywiście spoza kraju, zwróciły słowa adresowane do przedstawicieli kół rządzących Tajwanem.
- Mamy nadzieję, że politycy jeszcze bardziej obniżą obciążenia fiskalne z myślą o skuteczniejszej promocji pojazdów elektrycznych. Oczekujemy również nowych regulacji dla integracji i wspierania innowacji w dziedzinie elektroniki samochodowej. Mamy bowiem niepowtarzalną szansę, by stać się pierwszym graczem w międzynarodowej drużynie słynącej z najbardziej wyczekiwanych przez rzesze kierowców rozwiązań – mówił Dr. Chih-Kang Wang, dyrektor TAITRA, anonsując przy okazji Międzynarodowe Forum – 2013 EV Market Trends Seminar, poświęcone rozmowom na temat wysoce efektywnej i przyjaznej środowisku naturalnego mobilności społeczeństwa. - Apetytu dodają nam nawet wskaźniki ekonomiczne ostatnich lat. Te wykazują bowiem nadspodziewanie wysoką tendencję wzrostową. Poprzedni rok zapisał się wzrostem eksportu o 5,41%. Spektakularnie wygląda podbój rynków zagranicznych, jeśli eksport do USA wzrósł aż o 36,51%, do EU o 13,83%, do Japonii o 6,87%, a do Chin o 5,87%. Jesteśmy wiodącym producentem części motoryzacyjnych, oświetlenia samochodowego, opon I elektroniki samochodowej.
Podczas ceremonii otwarcia anonsowano 12 produktów ubiegających się o tegoroczne nagrody – 2013 Innovation Awards. Zwycięzcami w kategorii Części Samochodowe okazali się: Nankang – za oponę ECO-2, TYC – za adaptacyjne reflektory (ASF) i za zespolone lampy tylne w technologii LED. W kategorii Akcesoria zwyciężyły firmy: ATBS – za kombinację sensora w technologii Bluetooth OBD2TMPS, CUB Elecparts – za TPMS, RED Heart – za system przesuwanych foteli samochodowych, Whetron Electronics – za detektor antykolizyjny, Zung Sung – za opatentowane rozwiązanie w dziedzinie ładowania akumulatorów. W dziedzinie Elektroniki Samochodowej zwyciężyły produkty firm: E-LEAD – za system nawigacji (EL-918C), HOLUX – za detektor DFD-100B, JET Optoelectronics – za 10-calowy monitor z ekranem Gorilla Glass, MOBILETRON – za Night Vision Camera. Na wskroś nowoczesny obiekt (darmowe WI-FI, ogromna ilość punktów informacyjnych i gastronomicznych, akredytacji on-line, ale i sala modlitw dla muzułmanów) stał się oczywiście miejscem ważnych rozmów handlowych, ale też prezentacji i szkoleń. Premiery najnowszych rozwiązań w dziedzinie oświetlenia samochodowego przybliżamy w osobnym artykule. Podczas AMPA i AUTOTRONICS TAIPEI nie zawiedli najwięksi gracze, m.in. Depo Auto Parts Ind. Co., Ltd. (lider na rynku oświetlenia samochodowego, marka notowana w czołówce producentów tajwańskich – „Taiwan Top-20 Global Brand”), TYC Brothers Industrial Co., Ltd. (największy producent oświetlenia dla samochodów i motocykli), TFT Racing Co., Ltd. (wiodący producent felg aluminiowych), TW Racing Co., Ltd. (producent amortyzatorów). Mocno reprezentowany był sektor technologii służących dostarczaniu rozrywki podczas jazdy samochodem (rozwiązania z pogranicza telematyki i audio), komfortu podróży i bezpieczeństwa (czujniki, kamery), czyli produktów stanowiących od lat wiodącą dziedzinę osiągnięć technologicznych Tajwanu. Nie zabrakło oczywiście kompleksowej oferty z dziedziny: akumulatorów, filtrów samochodowych, chłodnic, lusterek. Z wyposażenia warsztatowego warto wspomnieć o producentach narzędzi pneumatycznych (duże stoisko KUANI GEAR). Opony, felgi, amortyzatory, tarcze i klocki hamulcowe – tego typu części oferowano do niemal każdego modelu produkowanego pojazdu. Zupełnie natomiast nieobecni byli dostawcy kompleksowych rozwiązań. Znaleźliśmy raptem kilku producentów podnośników samochodowych. Ciekawe montażownice demonstrowano za to na stoisku Dachen Tires&Machinery.
Oczywiście impreza zapisała się kolejnym sukcesem organizatorów. Jak będzie wyglądała kolejna, jubileuszowa edycja? Czy do tego czasu uda się zakończyć budowę najnowszego centrum targowego (podczas naszej wizyty trwały roboty ziemne)? Bliźniaczo podobnej wielkości 4-piętrowy kolos powstaje po przeciwnej stronie metra, które ma tu swoją stację końcową o wiele mówiącej nazwie: Taipei Nangang Exhibition Center.
Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i TAITRA
Komentarze (0)