We Frankfurcie odbędzie się premiera nowej generacji klocków hamulcowych do pojazdów elektrycznych o nazwie Electric Blue. Fot. ZF
Transformacja rynku motoryzacyjnego jest w szczytowym punkcie. Alternatywne koncepcje napędów, cyfryzacja, samochody połączone w sieci i autonomiczne jeżdżące pojazdy to tylko niektóre z dużych wyzwań, jakie stoją przed firmami z branży motoryzacyjnej. Firma ZF Aftermarket zajmuje w tym wyścigu dobrą pozycję dzięki innowacyjnemu portfolio produktów i usług, które zapewniają jej status architekta i współtwórcy mobilności jutra, a także wiarygodnego i kompetentnego partnera dla klientów.
Produkty koncernu ZF są pierwszym wyborem producentów samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów i motocykli, gwarantując, że pojazdy te będą sprawne, bezpieczne, dynamiczne i niezawodne. Kierując się mottem „see. think. act.”, grupa ZF uzyskała silną pozycję na świecie dzięki opanowaniu interakcji czujników, jednostek sterujących i kontroli ruchu pojazdów. Dział wiodącego dostawcy motoryzacyjnego, który działa w branży aftermarketowej, jest mocno zaangażowany w rozwój mobilności jutra, czego wynikiem jest odpowiedni program dotyczący przyszłości tego rynku.
Realizacja możliwości oferowanych przez cyfryzację
Helmut Ernst, dyrektor generalny ZF Aftermarket, wyjaśnia, w jaki sposób wykorzystać możliwości oferowane przez cyfryzację: – Z jednej strony wymaga to gotowości do wypróbowania znanych modeli biznesowych, określenia potencjału danych pojazdów i użytkowników oraz uzyskania atrakcyjnych możliwości biznesowych. Z drugiej strony zaś uczestnicy rynku muszą jeszcze silniej dostosować się do oczekiwań klientów, oferując bardziej zindywidualizowane usługi w zakresie mobilności. Tutaj najważniejsza jest podstawowa wiedza na temat systemów i technicznego know-how.
Dzięki zindywidualizowanym rozwiązaniom dla aftermarketu i uznanym produktom marek ZF, Lemförder, Sachs i TRW firma ZF Aftermarket ma bardzo dobrą pozycję. Na targach Automechanika we Frankfurcie szczególnym punktem była premiera Electric Blue – nowych klocków hamulcowych marki TRW do pojazdów elektrycznych. Znacząco redukują one hałas wewnątrz pojazdu i emisję pyłu powstającego podczas hamowania.
Produkty i portfolio usług dopasowane do potrzeb
– W najbliższym czasie widoczny będzie wzrost liczby pojazdów i systemów transportowych zasilanych elektrycznie, które są wysoce zautomatyzowane, a nawet autonomiczne, szczególnie w środowisku miejskim. ZF szacuje, że do 2030 roku około 30% globalnej produkcji motoryzacyjnej skoncentruje się na całkowicie elektrycznych lub hybrydowych pojazdach – podkreśla Markus Wittig, szef Independent Aftermarket Business Unit (IAM). – Jako producent podzespołów w jakości OE dysponujemy wiedzą z pierwszej ręki, od producentów. Dlatego od samego początku pracujemy nad szkoleniami dla mechaników z zakresu systemów wysokiego napięcia (HV), które stały się bestsellerem naszej kompleksowej oferty szkoleń.
Szkolenie zapewnia pracownikom warsztatu niezbędne kompetencje, kluczowe do opanowania złożonego zakresu zagadnień związanych z przyszłymi technologiami. Koncepcja modułowych szkoleń ZF Aftermarket daje optymalny poziom wiedzy przy skróconym czasie ich trwania i redukcji kosztów.
Firma rozumie, że tradycyjne usługi związane z obsługą posprzedażową w dłuższej perspektywie stracą na znaczeniu. W pełni elektryczne pojazdy nie wymagają na przykład zmiany paska rozrządu lub filtra oleju. Zanim jednak do tego dojdzie, wzrost zainteresowania hybrydowymi pojazdami elektrycznymi doprowadzi do wzrostu działalności usługowej dzięki podwójnemu systemowi, który wykorzystuje konwencjonalny i elektryczny układ napędowy.
Usługi oparte na danych będą w przyszłości głównymi generatorami sprzedaży. Warsztaty sieciowe będą znały stan pojazdów swoich klientów, a co za tym idzie – będą w stanie zaoferować profilaktyczne działania, bazując na aktualnych danych pojazdów. W przypadku awarii personel serwisowy będzie mógł zapewnić nawet zdalną diagnozę. Pomoże to znacznie usprawnić procesy operacyjne, a klienci szybciej odzyskają swoje pojazdy gotowe do jazdy.
Markus Wittig opisuje zmieniające się oczekiwania klientów: – Zwolennicy nowoczesnych technologii będą przyjmować zlecenia przeglądu bezpośrednio ze swojego auta. Oczekują oni, że ich warsztaty będą cały czas do dyspozycji, będą działać szybko i zaoferują najlepszą obsługę za rozsądną cenę. Porównanie cen i usług online jest dla nich tak samo naturalne jak zakupy online. Jeśli wybrany przez nich warsztat dostosuje się do tego i opracuje konkretne oferty usług cyfrowych lub usługi mobilne, takie jak wypożyczanie samochodu, zyska nie tylko dobrą reputację, ale także zauważalny wzrost obrotów.
Inteligentne tworzenie sieci flot i warsztatów
Inteligentne tworzenie sieci poszczególnych systemów za pośrednictwem telematyki jest kluczowym elementem procesu cyfryzacji. Szczególnie w przypadku flot rozwiązanie Openmatics firmy ZF daje wymierne korzyści, ponieważ opiera się na inteligentnej i otwartej platformie łączności, niezależnej od producenta pojazdu. Klucz OBD zbiera i przesyła dane telematyczne i diagnostyczne, odczytywane z 74 czujników i przekazywane bezpośrednio do interfejsu OBD pojazdu, w tym m.in.: na temat poziomu paliwa, pracy układu hamulcowego, komunikaty o błędach itp. Ponadto urządzenie przesyła dane z GPS i informacje o nagłych zmianach prędkości. Ponieważ Openmatics nie tylko rejestruje, ale również interpretuje te dane, platforma znacząco przyczynia się do bezpieczeństwa jazdy i optymalnego zarządzania flotą pojazdów.
– Openmatics pozwala warsztatom zaoferować klientom flotowym różnego rodzaju produkty i usługi. Mówiąc prościej, system ten wyznaczył nowe standardy telematyczne na niezależnym rynku aftermarketowym – mówi Helmut Ernst, szef ZF Aftermarket.
Firma ZF Aftermarket uczestniczyła również w tworzeniu neutralnego cyfrowego rynku danych pojazdów w różnych firmach, zapewniając w ten sposób nieograniczony dostęp do danych pojazdu dla IAM. Na tym cyfrowym rynku można nabyć kolejne usługi ze stale powiększającego się katalogu.
Zgodnie z zasadą „see. think. act” ZF dysponuje kompetencjami technicznymi i asortymentem produktów, aby wszystkie pojazdy mogły skorzystać z owych udogodnień. ZF Aftermarket idzie o krok dalej. Nie tylko widzi przyszłe wyzwania stojące przed rynkiem, ale także rozwija i ustanawia odpowiednie produkty, wachlarze usług i koncepcje warsztatowe. W ten sposób zabezpiecza przyszłość rynku wtórnego, pomaga partnerom w zdobyciu technicznego know-how oraz wyznacza tempo i standardy przyszłej mobilności. Po prostu #futureproofed.
Komentarze (0)