Wydarzenia

ponad rok temu  28.11.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Wyższa akcyza to dyskryminacja Polaków?

Do głośnej w ostatnich dniach sprawy planowanego zwiększenia akcyzy na samochody osobowe odniosło się Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów. Publikujemy wydane oświadczenie:

W związku z coraz częściej pojawiającymi się w mediach informacjami o zalewie Polski „wrakami samochodowymi” oraz dyskusją nad sposobem ograniczenia tak dużego napływu, np. poprzez wielokrotne zwiększenie akcyzy, Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów FORS sprzeciwia się stawianej przez niektóre środowiska tezie, że do Polski sprowadzane są w dużych ilościach „wraki samochodów”.

Do Polski sprowadzane są samochody używane, które mają lub uzyskują przed rejestracją samochodu w Polsce ocenę diagnosty. Diagnosta pod odpowiedzialnością karną własnoręcznym podpisem potwierdza stan techniczny pojazdu, zezwalając jednocześnie na dopuszczenie pojazdu do ruchu na drodze, zarówno w Polsce jak i każdym innym Kraju Wspólnotowym. Swoboda przepływu towarów i usług w UE to jedno z najważniejszych dóbr Wspólnoty Europejskiej. Każdy mieszkaniec UE powinien mieć jednakowe lub bardzo zbliżone warunki zakupu samochodu używanego czy też innych dóbr. Dlaczego mieszkaniec np. Berlina, miałby możliwość zakupu samochodu używanego o 50 % taniej? Dlaczego mieszkaniec np. Rzeszowa, Lublina, Białegostoku czy Olsztyna, ma być dyskryminowany tylko dlatego, że mieszka w mniej zamożnej części Europy i nie stać go na zakup samochodu nowego? Jednocześnie Stowarzyszenie FORS informuje, że sprowadzanie do Polski „wraków samochodów” bez zezwolenia na transgraniczne przemieszczanie odpadów jest zabronione. Kontrolę w tym zakresie sprawuje Główny Inspektorat Ochrony Środowiska korzystając z Wytycznych Korespondentów Nr 9 w sprawie przemieszczania odpadów w postaci pojazdów. 

Wprawdzie wytyczne nie mają mocy prawnej i być może niektóre punkty należałoby przenieść do prawa krajowego, to z posiadanych przez nas informacji wynika, że w praktyce organów i sądów są respektowane i stosowane przy kontroli nadmiernego importu „samochodowych wraków”. Ponadto duża ilość sprowadzanych samochodów używanych do Polski jest zjawiskiem korzystnym nie tylko z powodu zabezpieczenia mniej zamożnych rodzin w środki transportu, ale także z tego powodu, że po stosunkowo krótkim okresie używania i po wycofaniu z eksploatacji pojazdy stanowią źródło cennych surowców.

Komisja Unii Europejskiej dokłada wszelkich starań, aby surowce z zużytych pojazdów oraz zużytych urządzeń elektronicznych pozostawały na terenie UE. Nie jest więc zrozumiałe dlaczego Polskę próbuje się pozbawić tak cennych dla przemysłu surowców. Z tych względów jesteśmy przeciwni wszelkim zmianom prawnych, które zahamują czy ograniczą napływ do naszego kraju pojazdów używanych.

Prezes Stowarzyszenia FORS

Adam Małyszko 

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony