Ponieważ pełen wyzwań 2022 rok dobiegł końca, nadszedł dobry moment, aby podsumować bieżące postępy w zakresie transformacji w stronę zielonej mobilności. UE pozostało już tylko kilka formalnych kroków do sfinalizowania przepisów w zakresie polityki klimatycznej wobec samochodów osobowych i dostawczych. Mając cel 100% redukcji emisji do 2035 r., elektryfikacja układu napędowego jest głównym rozwiązaniem, które pomoże go osiągnąć. Elektryki bateryjne i wodorowe z ogniwami paliwowymi to podstawowe i w zasadzie jedyne opcje mające spełnić ambicje UE.
Przejście na mobilność bezemisyjną to wyzwanie zarówno dla branży, jak i dla decydentów. Aby elektryfikacja mogła rozpocząć się zgodnie z oczekiwaniami, należy określić warunki ramowe dotyczące ładowania, tankowania, produkcji wodoru i zielonej energii elektrycznej. Debata na temat powiązanych aktów prawnych musi zostać sfinalizowana tak szybko, jak to możliwe.
Pośpiech jest jeszcze bardziej wskazany w przypadku samochodów ciężarowych. Spodziewamy się publikacji propozycji norm CO2 dla nich na początku 2023 roku. Różnorodność zastosowań pojazdów użytkowych wymaga szerokiej gamy czystych rozwiązań. Potrzebne są różne opcje spełniające określone potrzeby przy jednoczesnym obniżeniu emisji i utrzymaniu przystępności cenowej. Podkreślano to w PAP podczas premiery raportu POPiHN „Zielony transport – stan obecny i perspektywy”. Całkowity koszt posiadania jest decydującym kryterium sukcesu nowych technologii. Przepisy dotyczące norm emisji CO2 muszą być zsynchronizowane z innymi założeniami, w szczególności z normą Euro 7, która w nadchodzących miesiącach będzie szeroko dyskutowana.
Producenci części motoryzacyjnych dostarczają technologie umożliwiające przejście na mobilność neutralną dla klimatu. Jednak branża potrzebuje wsparcia, podobnie jak cały ekosystem. Jak pokazały wyniki badań CLEPA, branża intensywnie inwestuje w pełny rozwój zrównoważonej mobilności, pomimo obecnej inflacji i rosnących kosztów, które w wielu przypadkach poważnie zmniejszają rentowność.
– Reprezentanci branży motoryzacyjnej, jak na przykład Europejskie Stowarzyszenie Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) czy polskie Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), podejmują inicjatywy mające na celu wsparcie przemysłu motoryzacyjnego w stojących przed nim wyzwaniach, tak aby przejście na mobilność neutralną dla klimatu zakończyło się sukcesem. Cieszymy się, że decydenci wsłuchują się w nasze głosy i podejmują dyskusję, ale podkreślamy, że potrzebne jest konkretne wsparcie polityczne, zwłaszcza w odniesieniu do finansowania sprawiedliwej transformacji w sektorze motoryzacyjnym – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający SDCM, członek zarządu CLEPA.
Komentarze (0)