Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

X-431 w praktyce

Skaner Launch X-431 nie jest ani najlepszy na świecie, ani tym bardziej najgorszy. Na pewno jest dobry, a nawet bardzo dobry, o ile nauczymy się go dobrze obsługiwać. Każdy przyrząd diagnostyczny posiada swoje tajemnice. Ciekawymi informacjami, pewnymi “kruczkami” możemy się wymieniać z kolegami posługującymi się takim samym przyrządem, na forum internetowym lub czytając prasę motoryzacyjną.

Ciekawostki najlepiej omawiać na konkretnych przypadkach. Ford Galaxy z roku 2002, silnik 1,9 TDI o kodzie AUY. Uszkodzenie dotyczy układu klimatyzacji. Objawia się w następujący sposób. Dmuchawa wewnątrz samochodu nie działa na pierwszym i drugim biegu, ale można włączyć kompresor. Na następnych biegach dmuchawa działa, ale za to nie można załączyć kompresora. Po wybraniu marki Ford w Launch X-431 nie można było “wejść” do układu klimatyzacji. Ale za to po wybraniu VW Sharana, bez trudu nawiązało się łączność z całym



układem ogrzewania i klimatyzacji. I tu musimy mieć pewne doświadczenie, odpowiednie tabele albo program. W Volkswagenie odczytamy oczywiście błędy, jakie widzi sterownik zainstalowany w samochodzie, a nawet zostaniemy poinformowani dokładnie, jaki symbol ma podejrzane urządzenie (według nomenklatury Volkswagena). W naszym przypadku otrzymałem następujące wyniki:
- 00926 - podłączenie stałego zasilania 30,
- 01189 - nastawnik klapy podziału powietrza V145,
- 01271- nastawnik klapy zmiany temperatury V68.
Po przeczytaniu błędów, w każdym innym samochodzie przechodzimy do listy danych, aby zobaczyć czy błędy są spowodowanie poprzez eksperymenty w poprzednim warsztacie, czy może występują w tym momencie. Ale nie w Volkswagenie. Tutaj obowiązuje nas pewien szyfr, znajomość kodów lub inaczej grup. W cienkiej książeczce, którą dostaliśmy podczas zakupu skanera, znajduje się na końcu część numerów bloków Volkswagena. Ale oczywiście to nie wszystko. Możemy skorzystać z pomocy w Internecie, na przykład forum.vwgolf.pl. Największy opis mamy jednak w programie VW-ELSA, w dziale “Reparaturleitfaden” i dalej w poszczególnych rozdziałach. W naszym przypadku jest to “Klimatyzacja”, “Diagnoza” i “Bloki wartości”. Znajomość tych rzeczy jest warunkiem koniecznym, aby szybko i skutecznie przeprowadzić diagnozę. Zresztą, jeżeli będziemy naprawiać dużo Volkswagenów, musimy mieć notatki z tymi wartościami poszczególnych bloków. Przechodząc dalej (z naszym Fordem), wybieramy klimatyzację i wchodzimy do grupy “01”. Tutaj mamy cztery pola:
1 - zasilanie stałym napięciem (30),
2 - zasilanie oświetlenia (58),
3 - pozycja przełącznika obiegu zamkniętego,
4 - pole puste.



Jeżeli mieliśmy błąd 00926, a mamy zasilanie, zgodnie z polem pierwszym, to znaczy, że aktualnie jest wszystko w porządku. Na wszelki wypadek możemy sprawdzić odpowiedni bezpiecznik i stan wtyczki. Po tej kontroli przechodzimy do grupy “02”. W tej grupie pola dotyczą następujących parametrów:
1 - wybór temperatury pokrętłem 0% = zimno, 100% = gorąco,
2 - wybór temperatury przez ustawienie nastawnika V68, 0% = zimno, 100% = gorąco,
3 - wybór rozdziału powietrza pokrętłem 0% = odmrażanie, 42% = odmrażanie i powietrze na nogi, 60% = powietrze na nogi 100% = powietrze na tułów,
4 - wybór rozdziału powietrza przez ustawienie nastawnika V145, 0% = nawiewy środkowe, 42% = odmrażanie i powietrze na nogi, 60% = powietrze na nogi, 100% = powietrze na tułów.



Mając tak dobry podgląd, łatwo jest zweryfikować działanie pokręteł i nastawników. Bez trudu można było sprawdzić prawidłowość działania elementów, które zostały nam pokazane jako możliwie uszkodzone. Wszystko mamy wyświetlane na skanerze. Ale zanim to nastąpiło, musieliśmy przebrnąć przez tajemnicze bloki volkswagenowskie. Jeżeli to okazało się nieprawdą (pokazane błędy), to należy sprawdzić obwody, które nie są kontrolowane przez sterownik. Takim elementem, najczęściej psującym się jest zespół oporników dmuchawy powietrza. I logicznie rzecz biorąc, to on musi być zepsuty, skoro dmuchawa nie pracuje na niższych biegach. Po wymontowaniu okazało się, że rzeczywiście jedna sekcja oporników jest spalona. Na pewno wielu doświadczonych elektryków samochodowych powie, że wynik naszych poszukiwań był do przewidzenia. Ale nie zawsze tak jest. Kontrola klap powietrza dużo nam daje, ponieważ oddając samochód klientowi jesteśmy pewni, że sprawdziliśmy najbardziej newralgiczne układy systemu klimatyzacji. Na pewno warto uczyć się swojego skanera, aby podczas napraw wiedzieć więcej i być szybszym. A skaner Launch X-431 jest na pewno ciekawy i poznawanie go przyniesie nam większe pieniądze.

Mikołaj Prive
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony