Części i regeneracja

ponad rok temu  07.10.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Z wizytą u Denso Thermal Systems

16 lipca br. nasza redakcja uczestniczyła w spotkaniu prasowym, a głównym punktem programu była wizyta na terenach przemysłowych w regionie Piemontu, gdzie znajdziemy najnowocześniejszy magazyn urządzeń klimatyzacyjnych i grzewczych marki DENSO. Tu też produkuje się najważniejsze komponenty budujące układy klimatyzacji na potrzeby motoryzacji.

Wśród klientów DENSO są najwięksi światowi producenci samochodów, a jako globalny partner sektora automotive jest numerem jeden w produkcji kompresorów, świec zapłonowych, cewek zapłonowych, a nawet wycieraczek samochodowych. Firma powstała w roku 1949 w wyniku restrukturyzacji firmy Toyota i początkowo zajmowała się tylko produkcją układów elektrycznych oraz chłodnic do samochodów. Od lat 70. ubiegłego wieku poczyniła ogromne inwestycje poza swą siedzibą, fundując przedstawicielstwo na kraje europejskie w Holandii. Holenderska filia DENSO w Weesp jest zarazem europejską siedzibą korporacji, obejmując działaniami zarówno rynki części oryginalnych, jak i zamiennych. DENSO Europe posiada obecnie 18 zakładów produkcyjnych i siedem biur handlowych w Europie, które zatrudniają prawie 14.000 pracowników. Rozszerzająca się europejska sieć biur sprzedaży DENSO obejmuje Niemcy, Wielką Brytanię, Włochy, Hiszpanię, Francję oraz Rosję.
- Priorytetem są dla nas inwestycje w obszarze badań i rozwoju produktów. W ubiegłym roku DENSO przeznaczyło na ten cel 9,2% przychodów. Efekty tych inwestycji są znaczące – dość powiedzieć, że w 9 na 10 produkowanych samochodach na świecie znajdziemy części z logo Denso – podkreślił Gianluca Guasco, Marketing Manager Denso Thermal Systems. - W ostatnich latach poczyniliśmy starania, by klienci aftermarketu czerpali coraz to więcej z naszych doświadczeń wiodącego dostawcy OEM. Naszym celem jest wprowadzenie na niezależny rynek wtórny jak największej liczby linii części, które produkujemy na pierwszy montaż. W tej chwili na niezależnym rynku wtórnym jest już dostępnych ponad 20 z nich. Zauważyliśmy też, że udział produktów z rodziny urządzeń klimatyzacyjnych i grzewczych rośnie wyjątkowo dynamicznie w portfolio naszych produktów. Sporo nadziei na jeszcze lepsze relacje biznesowe wiążemy z nową koncepcją podziału obowiązków po wydzieleniu ze struktur DENSO osobnego podmiotu – Denso Thermal Systems (w skrócie: DNTS), która, debiutując w roku 2004, zatrudniała raptem kilka osób, a dziś aż 125. Celem nadrzędnym spółki jest zarówno dystrybucja części zamiennych i wyposażenia na niezależnym rynku wtórnym (IAM), jak i sprzedaż oraz dostawa do klientów OES. We Włoszech zajmujemy się montażem końcowym komponentów, pakowaniem produktów i magazynowaniem do czasu wysyłki.


Po krótkiej prezentacji mieliśmy okazję poznać najnowszy poradnik techniczny, jaki opracowano na potrzeby specjalistów branży warsztatowej, dla których kompetencje w dziedzinie serwisowania samochodowych układów klimatyzacji stanowią pierwszorzędną okazję do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. „Przyczyny uszkodzeń kompresorów klimatyzacji” – pod takim tytułem zebrano najważniejsze wskazówki dla fachowców branży warsztatowej, analizując najczęstsze zagadnienia w konwencji: opis problemu, przyczyna awarii, wynik. Z doświadczenia działu analizującego usterki układów klimatyzacji samochodowych wynika, że aż w 70% przypadków zaniechanie wymiany kompletu wszystkich koniecznych części skutkuje ponadnormatywną degradacją najkosztowniejszego elementu, jakim jest sprężarka. Na domiar złego na niezależnym rynku wtórnym (IAM) aż 99,9% wszystkich awarii sprężarki nie jest związanych z uszkodzeniem produktu spowodowanym wewnętrznymi problemami technicznymi (np. wadami produkcyjnymi lub niedopasowaniem do danego układu A/C). W prawie wszystkich przypadkach to przyczyny zewnętrzne są winne usterek. Nierzadko wynikają po prostu z niewiedzy i zaniedbania. Analiza zgłoszeń gwarancyjnych wykazała, że co czwarty warsztat nie stosuje właściwego oleju PAG do sprężarek klimatyzacji DENSO, a nagminnym zaniedbaniem jest niewystarczające czyszczenie obiegu chłodniczego.
- Stosowanie niewłaściwych olejów, takich jak oleje uniwersalne lub mieszane, nieuchronnie prowadzi do uszkodzenia sprężarki – mówił Daniele Covino, Technical Engineer DNTS. - Oleje uniwersalne, często preferowane przez warsztaty, są olejami PAO lub olejami mineralnymi o innej lepkości niż syntetyczne oleje PAG. Różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami olejów sprawia, że nie mieszają się one ze sobą ani z czynnikami chłodniczymi R134a oraz R1234yf, co prowadzi do złego smarowania, uszkodzenia uszczelek i zwiększonego zużycia sprężarki. Co więcej, różna lepkość powoduje, że między cylindrem i tłokiem tworzy się cieńsza warstwa oleju. Zmiana lepkości oleju zmniejsza żywotność sprężarki i prowadzi do jej zatarcia. Pomyłki mogą się okazać bardzo kosztowne i skutkować lawinowym przyrostem reklamacji w serwisie samochodowym, dlatego podczas naszych szkoleń kładziemy nacisk na najtańsze i najszybsze metody weryfikacji stanu układu.
Niestety, w większości krajów UE konserwacja i kalibracja stacji klimatyzacji nie jest obowiązkiem prawnym, dlatego też łatwo zbagatelizować ryzyko infekowania zabrudzeniami wszystkich obsługiwanych w warsztacie pojazdów. O tym, jak w prosty sposób można zapobiec zanieczyszczeniu swojego sprzętu, a tym samym zapobiec zanieczyszczeniu układów A/C w kolejnych pojazdach, pisaliśmy całkiem niedawno na łamach NW. Czystość i wydajność układu sprawdzimy zwykłym wziernikiem szklanym i o tym też sporo było mowy podczas wystąpienia szefa działu technicznego DENSO.
Krótko potem zwiedziliśmy centralny magazyn, w którym każdego dnia przygotowuje się wysyłkę zarówno elementów do europejskich fabryk samochodowych, jak i na potrzeby rynku wtórnego. Trzeba bowiem wiedzieć, że tu nie czyni się rozróżnienia jakościowego produktów ze względu na adres nadawcy, co zresztą byłoby nieefektywne, skoro magazyn o pojemności 7200 palet (68 tys. kartonów) jest w pełni zautomatyzowany. Filarem systemu składowania i logistyki magazynowej jest system kilkunastometrowej wysokości suwnic, które poruszają się z prędkością 3 metrów na sekundę!
Kolejnym punktem wizyty w Denso Thermal Systems było zwiedzanie zakładu produkcyjnego, w którym powstają chłodnice, wentylatory i skraplacze. Większość prac również wykonują roboty, a dopiero montaż końcowy jest dziełem 1400-osobowej załogi. Ostatnim elementem wizyty było centrum badań i rozwoju Denso, w którym przyglądaliśmy się pracy inżynierów w strefie testowania urządzeń w komorze klimatycznej. Co ciekawe, w prototypowaniu i testowaniu koncepcyjnych systemów klimatyzacji wykorzystuje się tu najnowsze zdobycze technologii, m.in. drukarki 3D.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i DENSO

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony