Producent doskonali dobrze znane produkty, m.in. te z serii Ultravent, we własnym laboratorium
W 2019 roku portugalska Indasa obchodziła 40-lecie działalności. Na krótko przed nastaniem pandemii zainwestowano w rozbudowę zakładu aż 25 mln euro. Rok 2023 to nie mniej ważny moment w historii firmy, która chwali się powiększeniem zdolności wytwórczych aż o ok. 40% i bezprecedensowym wzmocnieniem pozycji na rynkach zagranicznych.
Na początku czerwca (1-2 czerwca 2023 r., Indasa SA, Portugalia) nasza redakcja uczestniczyła w Global Media Event Indasa 2023 – spotkaniu w siedzibie firmy w Aveiro. „Zapraszając 16 wiodących światowych mediów motoryzacyjnych do siedziby Indasa, poczyniliśmy prawdziwy przełom w sposobie komunikacji korporacyjnej”, czytamy w zaproszeniu, jakie dotarło do redakcji „NW”.
W zapowiedzi wydarzenia znalazła się wzmianka, że poznamy najnowszy projekt inwestycyjny firmy, która od 1979 r. może pochwalić się zaangażowaniem na rynku motoryzacyjnym, dostarczając innowacyjnych rozwiązań dla fachowców odpowiedzialnych za obróbkę ścierną.
Przegląd projektu inwestycyjnego firmy Indasa
Założona w 1979 r. firma jest obecnie jednym z wiodących producentów wysoko wydajnych materiałów ściernych. Jej siedziba znajduje się w Aveiro w Portugalii. Tu też mieści się zakład produkcyjny, który dziś poprzez sieć dystrybutorów eksportuje produkty do ponad 100 krajów na całym świecie.
Od momentu założenia przez grupę profesjonalistów związanych z branżą materiałów ściernych firma działa na rynku pod marką Indasa, od 1981 r. na produktach pojawia się logo z nosorożcem (Rhyno). Dzięki niezmiennym, wysokim standardom rozwoju, produkcji i marketingu zdobyła uznanie na rynku międzynarodowym. W 1988 r. powstała pierwsza filia (Indasa Hiszpania), w kolejnym roku stworzono struktury organizacyjne we Francji i w Wielkiej Brytanii. 2 lata po utworzeniu filii Indasa w Niemczech firma zadebiutowała na targach Automechanika 1996 we Frankfurcie. Od tego czasu jest stałym wystawcą najważniejszych tarów lakiernictwa samochodowego. W 1998 r. otwarto piąty oddział – Indasa Brazylia, a rok później Indasa USA i Indasa Polska. W 2019 r. powstała filia we Włoszech.
Wspomnijmy, że Indasa to także oficjalny dystrybutor na Europę gamy produktów Evercoat, światowego lidera w produkcji szpachli samochodowych do profesjonalnych napraw lakierniczych. Z kolei Indasa Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku jest nie tylko filią firmy na naszym rodzimym rynku. Od 2020 r. w centrali i na terenie całego kraju regularnie organizuje szkolenia w ramach Akademii Indasa. O inicjatywie mającej na celu maksymalizację wydajności i zapewnienie wysokiej rentowności firm korzystających z portfolio produktów Indasa więcej piszemy niżej.
– Ten rozmach dobrze ilustruje liczba 50 partnerów, z którymi zaczynaliśmy współpracę, i dziś ponad 2 tys. kontrahentów – z czego większość to czołówka branży motoryzacyjnej, bo też niezmienne najbardziej zorientowani jesteśmy na dostarczanie gamy rozwiązań dla aftermarketu, tj. napraw powypadkowych. I co warte podkreślenia – organizacyjnie wciąż jesteśmy biznesem rodzinnym i jednocześnie marką światową – zaznacza Andrew Tindall, commercial director w Indasa Group. – W 2002 r. doinwestowaliśmy zaplecze produkcyjne, 10 lat później znowu zwiększyliśmy wydajność naszych linii produkcyjnych. Jednak najbardziej spektakularnym momentem w historii firmy okazał się rok 2019, gdy zapadła decyzja o największej inwestycji. To wtedy kosztem aż 25 mln euro powstawać zaczęła trzecia linia produkcyjna. A wszystko to w sytuacji pogarszających się nastrojów w związku z wybuchem epidemii Covid-19. Dziś? Jesteśmy autorami odważnych decyzji biznesowych. Dzięki szeroko zakrojonemu programowi inwestycji zakład produkcyjny w Aveiro stał się jednym z najnowocześniejszych w Europie.
O wdrożeniu najlepszych rozwiązań może świadczyć porównanie: dodanie trzeciej linii produkcyjnej sprawiło, że produkcja wzrosła o ok. 40%, podczas gdy powierzchnia fabryki „tylko” o 24%.
Sztandarowym produktem dla warsztatów blacharsko-lakierniczych są wciąż materiały szlifierskie z rewolucyjnej serii Ultravent – a wspomnijmy, że debiutowały na rynku w 2015 r. Ultravent przekonują fachowców z branży refinish bardzo skuteczną ekstrakcją pyłu, co praktycznie eliminuje zapychanie materiału szlifierskiego, przedłuża jego wydajność oraz zapewnia czyste i zdrowe środowisko pracy. Proces szlifowania wolny od pyłu gwarantuje lepsze rezultaty, gładkie wykończenie. Uzyskiwane wyniki pozwalają zoptymalizować wydajność warsztatu, skoro proces staje szybszy i sprawniejszy.
Wizyta w fabryce materiałów ściernych
W portugalskiej fabryce Indasa produkuje materiały ścierne, ale też narzędzia pomocnicze do renowacji karoserii samochodowej takie jak: taśmy maskujące, uszczelniacze, kleje i powłoki, papiery ścierne (wodoodporne, do pracy na sucho i na mokro), dyski i gąbki ścierne czy elektronarzędzia. Najwięcej miejsca podczas wycieczki po stanowiskach pracy poświęcono procesowi powstawania systemów szlifowania na sucho. Materiały tego typu tworzone są z wyselekcjonowanej mieszaniny żywic, a cały proces jest bardzo zautomatyzowany, począwszy od transportu skrupulatnie odważonych półproduktów na rolkach transportowych typu jumbo, przez produkcję wyrobów gotowych, na pakowaniu i składowaniu w magazynie fabrycznym kończąc.
– W produktach Indasa stosowane są wyłącznie najwyższej jakości surowce i ziarna mineralne. Każdy materiał ścierny akredytowany jest przez FEPA (Europejska Federacja Materiałów Ściernych), zatem zapewnia spójność wydajności i efektywności w całym asortymencie – wyjaśniał Flavio Santiago, specjalista ds. bezpieczeństwa na liniach produkcyjnych. – Nasza siedziba główna w Aveiro w Portugalii jest miejscem produkcji, dystrybucji, prac laboratorium badawczo-rozwojowego i co najważniejsze – ośrodkiem szkoleniowym – Indasa Academy.
Akademia Indasa zaprasza profesjonalistów z całego świata obsługujących najszersze spektrum branż. Wszak liczą się nie tylko wysoko wydajne materiały, ale także wsparcie techniczne i know-how. Pod okiem szkoleniowców profesjonaliści doskonalą swoje umiejętności, wykorzystując najnowsze techniki napraw lakierniczych. Ta inicjatywa ma na celu maksymalizację wydajności i zapewnienie wysokiej rentowności firm korzystających z portfolio produktów Indasa.
– Zespół doświadczonych techników szkoli uczestników w zakresie najnowszych metod i technik aplikacji. Zainteresowanie naszą propozycją rośnie, ponieważ bez względu na branżę i lokalizację konsumenci wymagają najwyższych standardów i chcą doskonałego wykończenia powierzchni – dodał Flavio.
Tu nadmieńmy, że o ile firma znajduje się w czołówce producentów systemów szlifowania na sucho dla przemysłu motoryzacyjnego i aftermarketu, to ze względu na jakość jej produkty zyskały uznanie także w branży drzewnej, przemysłu metalowego, oraz w szkutnictwie i obróbce kompozytów.
Priorytet dla rynków eksportowych i troska o środowisko
Wielokrotnie podczas konferencji prasowej przewijał się historyczny moment, gdy zdecydowano o realizacji projektu największego w dziejach firmy doinwestowania w modernizację zakładu produkcyjnego. Odtąd tym bardziej strategicznym celem firmy jest ekspansja globalnej marki i dotarcie do kluczowych odbiorców wśród fachowców od renowacji powłok samochodowych. Równolegle czynione są starania o wejście w lukratywny świat dostawców (jako OEM i Tier 1).
Portugalska firma inwestuje oczywiście w badania i rozwój dotychczasowych linii produktowych. Na drugim biegunie jej działań znajdziemy troskę o zrównoważony rozwój środowiskowy.
– Zrównoważony rozwój środowiskowy to jedna z naszych głównych wartości od samego początku istnienia. Od 1979 r. nieustannie dążymy do zmniejszenia naszego wpływu na środowisko i jesteśmy dumni z dotychczasowych rezultatów – oznajmiła Maria Manuel Santos, executive director w Indasa. – W tym celu w 2019 r. zainaugurowaliśmy inicjatywę Rhyno Goes Green, u podstaw której leży redukcja plastiku jednorazowego użytku, stacje uzdatniania wody do celów produkcyjnych, eliminacja toksycznych rozpuszczalników w procesach produkcyjnych, wykorzystanie energii słonecznej. Jednym słowem, myślimy przyszłościowo, jesteśmy firmą etyczną, kompetentną i dumną ze swojej historii.
Portugalczycy postawili niedawno na flotę pojazdów elektrycznych i dokonują śmiałej ewolucji w kierunku cyfrowych rozwiązań, tj. zastępując papierowe instrukcje. Także nowy projekt opakowań służy redukcji śladu węglowego. Mowa o w 100% biodegradowalnych pudełkach.
Na zakończenie wspomnijmy jeszcze o ważnej zapowiedzi. Otóż lada moment ten producent wysoko wydajnych materiałów ściernych zaprezentuje zupełnie nową gamę produktów.
Fot. P. Szponar i materiały Indasa
Komentarze (0)