Współczesne samochody posiadają całkiem dobre fabryczne zabezpieczenia antykorozyjne i zazwyczaj są one wystarczające na całe “życie” samochodu. Niestety, i od tej reguły są wyjątki i wówczas powinno się uzupełniać i odnawiać wątpliwe zabezpieczenia.
Zagadnienie ochrony antykorozyjnej karoserii samochodowych to bardzo szeroki temat i w niniejszym artykule możemy tylko zasygnalizować niektóre sprawy z tym związane.
Fot. 1. Terotex Record 2000 HS i Terotex HV 400
Praktyka pokazuje, że najwięcej problemów z korozją występuje w samochodach po naprawach blacharskich. Użytkownik samochodu dowiaduje się o korozji dopiero wtedy, gdy ją zobaczy, gdy dochodzi do tzw. perforacji. Wówczas jest już za późno na zastosowanie tylko preparatów chemicznych do zabezpieczeń antykorozyjnych i konieczna jest naprawa blacharska. Najogólniej można to określić, że samochody rdzewieją od środka na zewnątrz, czyli od przestrzeni zamkniętych, których nie widać w kierunku zewnętrznych powierzchni. Największym sprzymierzeńcem korozji jest wilgoć, a ta w naszych warunkach klimatycznych jest wszechobecna. We wszystkich tzw. profilach zamkniętych wcześniej czy później pojawi się wilgoć pochodząca z kondensacji pary wodnej, a jej usunięcie jest prawie niemożliwe. W takich miejscach korozja rozwija się bardzo szybko i aby temu zapobiec wnętrze profilu powinno być zabezpieczone właściwym preparatem chemicznym.
Firma Henkel Polska w swojej ofercie handlowej wśród produktów marki Teroson ma szeroką gamę profesjonalnych produktów ochrony antykorozyjnej. Do ochrony antykorozyjnej profili zamkniętych oferuje produkty Terotex HV200, Terotex HV350, Terotex HV400 (fot. 2). Są to preparaty na bazie wosków, stąd często są nazywane woskami do profili zamkniętych. Preparaty te aplikuje się przy pomocy specjalnego pistoletu. Pistolet do zabezpieczania profili zamkniętych jest wyposażony w specjalne sondy umożliwiające doprowadzenie preparatu do wnętrza profilu. Już warstwy rzędu 0,05 mm dają doskonałą ochronę antykorozyjną i nie ma konieczności nanoszenia grubszych warstw. Dzięki temu preparaty są bardzo wydajne.
Kolejnym zagadnieniem jest ochrona antykorozyjna karoserii od strony podwozia, nazywana często krócej jako ochrona podwozia. Współczesne samochody osobowe i dostawcze mają już fabryczną powłokę, która chroni karoserię od strony podwozia. Większość producentów wykonuje to przy pomocy mas na bazie PCW (polichlorek winylu). Masy tego typu są utwardzane w temperaturach rzędu 100 - 120 °C i z tego względu w warsztatach nie da się ich wykorzystać. W warsztatach, po naprawach, często zachodzi konieczność uzupełnienia powłoki ochronnej podwozia i wówczas należy zastosować właściwy preparat chemiczny. W tym zakresie firma Henkel Polska ma w swojej ofercie handlowej wśród produktów marki Teroson odpowiedni preparat i jest to Terotex Record 2000 HS (fot. 1). Jest to preparat na bazie kauczuku i żywic syntetycznych, nie zawiera produktów bitumicznych. Produkt ten jest dostępny w jednolitrowych opakowaniach w trzech kolorach: białym, szarym i czarnym. Ze względu na fabryczne PCW na podwoziu, do uzupełniania ubytków NIE WOLNO stosować produktów bitumicznych lub z dodatkami tego typu. Rozpuszczalniki tam zawarte powodują, że fabryczne PCW traci przyczepność do karoserii i odpada.
Aby wyjaśnić więcej szczegółów i odpowiedzieć na ewentualne pytania zapraszamy do kontaktu z konsultantami technicznymi firmy Henkel Polska, dział Henkel Adhesives Technologies, tel. (022) 5656200, infolinia 0 801 111 222, www.loctite.pl
mgr inż. Radosław Salamonik
Konsultant techniczny w firmie Henkel Polska Sp. z o.o.
Dział Henkel Adhesives Technologies
tel. 0601 213 885
Komentarze (0)