O tym jak wygląda powierzchnia po lakierowaniu w największym stopniu decyduje staranność i skrupulatność, z jaką cały proces został przygotowany. Ważne jest również miejsce, w którym tę czynność przeprowadzamy. Nie mniej jednak, możemy dysponować najwyższej klasy kabiną lakierniczą, a powierzchnie elementów mogą być po lakierowaniu zanieczyszczone. Z podobnymi problemami spotykamy się również w trakcie lakierowania OEM (produkcyjnego) – niezbędna jest wtedy ingerencja lakiernika. W omawianym przypadku zjawisko to występuje sporadycznie dzięki przestrzeganiu norm określonych przez producenta. Przy lakierowaniu renowacyjnym, aby ustrzec się podobnych problemów w przyszłości musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
Po pierwsze: ważne jest miejsce lakierowania. Jeżeli jest to kabina to należy przestrzegać terminów wymiany filtrów powietrza zgodnie z zaleceniami producenta oraz z ich stanem faktycznym. Ściany powinny być pokryte preparatem pyłochłonnym, a podłoga, jeżeli nie posiada na całej powierzchni krat musi być czysta. Możemy też połączyć karoserię samochodu uziemieniem z kratami. W pomieszczeniach przystosowanych do lakierowania nie powinna w żadnym miejscu zalegać woda. Utwardzacze absorbują wodę, a dla baz wodorozcieńczalnych duża wilgotność wydłuża czas odparowania.
Po drugie: obiekt lakierowania. Lakierowane elementy powinny być dokładnie oczyszczone i umyte również zmywaczem do silikonów. To bardzo ważne, ponieważ nie wszystkie środki usuwają pozostałości silikonów, np. benzyna ekstrakcyjna może nie zmyć wszelkich zanieczyszczeń, a tylko je rozprowadzić po powierzchni. Używamy również ściereczek antystatycznych.
Po trzecie: sprzęt. Sprężarka i instalacja muszą nam dostarczać przefiltrowane powietrze w odpowiedniej ilości i jakości. W trakcie czyszczenia pistoletów lakierniczych staramy się nie zalewać rozcieńczalnikiem kanałów powietrznych w tymże pistolecie. Do przedmuchiwania lakierowanych elementów używamy specjalnie do tego celu zaprojektowanych pistoletów. Lakiernik musi też zadbać o odpowiedni kombinezon podczas lakierowania. Nie możemy tuż po pracach szlifierskich bez wcześniejszego oczyszczenia odzieży wchodzić do miejsca lakierowania.
Pamiętajmy, przestrzeganie określonych procedur w trakcie przygotowania do malowania może nas w przyszłości uchronić przed wieloma niemiłymi niespodziankami.
Marek Lemiszewski
Ostatni etap, który wieńczy prace lakiernicze to polerowanie. Ile czasu lakiernik musi poświęcić na tę czynność zależy między innymi od jakości powierzchni oraz ilości zanieczyszczeń jakie na niej pozostały.
Komentarze (0)