Ogumienie

ponad rok temu  13.04.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Zaprojektowane pod kątem zmiennych warunków

Daleko na północ od arktycznego koła podbiegunowego firma Nokian Tyres założyła własne Centrum Testowe Ivalo, nazywane White Hell (Białym Piekłem), które zajmuje obszar ponad 700 ha. Fiński odpowiednik niemieckiego toru testowego Nürburgring leży około 300 km na północ od koła podbiegunowego, w samym sercu lodowej pustyni. To właśnie tam zostaliśmy zaproszeni na początku marca br., aby przetestować najnowsze opony Nokian WR A4 i nie tylko.

Kilka faktów
Nowe sportowe opony Nokian WR A4 optymalnie łączą doskonałe właściwości jezdne z niezawodną przyczepnością zimą. Lamelka Functional Performance Siping i mieszanka gumy Performance Traction Silica to tylko podstawa, na której budowane są innowacje zastosowane w tych zimowych oponach przeznaczonych do jazdy zimą i w szybko zmieniających się temperaturach, które występują np. w Polsce. Zapewniają one doskonałą stabilność w czasie burz śnieżnych, na błocie pośniegowym, w ulewnym deszczu i na spalonym słońcem asfalcie, który zachęca do szybkiej jazdy. Inspirowana naturą lamela Centipede Siping umieszczona na środkowym żebrze to innowacja wprowadzona przez firmę Nokian Tyres, zapewniająca zimą dodatkową przyczepność. Postrzępione lamele 3D przypominające stonogę wczepiają się w nawierzchnię, maksymalizując przyczepność na śniegu i stabilność prowadzenia.
Nokian WR A4, czyli najwyższej klasy opony zimowe do samochodów o dużych osiągach, są dostępne w rozmiarach od 16” do 21” i z indeksem prędkości od H (210 km/godz.) aż do W (270 km/godz.). Oferta obejmuje również rozmiary do nowoczesnych samochodów elektrycznych, takich jak Tesla Model S. W niektórych produktach z tej serii wykorzystywana jest technologia run flat, czyli jazdy na oponie bez powietrza, a wiele z nich ma symbol XL, który oznacza najwyższe możliwe obciążenie dla opon do samochodów osobowych.
Polscy kierowcy już zeszłej zimy mogli cieszyć się produktami, które zwyciężyły w testach – dostępne były opony Nokian WR D4 charakteryzujące się klasą A przyczepności na mokrej nawierzchni, oraz całoroczne opony Nokian Weatherproof All-Weather. Nowe opony Nokian WR A4 stanowią uzupełnienie dostępnych w Polsce opon zimowych firmy Nokian Tyres. Ta opona zimowa reprezentuje nową generację, następcę opony Nokian WR A3, zwycięzcę testów porównawczych w magazynach motoryzacyjnych. Pełna oferta obejmująca ten najwyższej jakości produkt trafi do sprzedaży jesienią 2016 roku.


Dzień testowy
Dziennikarskie testy rozpoczęliśmy m.in. jazdą Audi RS 4 na okolcowanych Hakkapeliittach 8. Jazda w iście zimowych warunkach i po zamarzniętym jeziorze to prawdziwa gratka dla wszystkich fanów czterech kółek. Okazuje się, że nie taki diabeł straszny... odpowiednia opona w połączeniu z dobrym autem to gwarancja utrzymania się na torze w każdym momencie. Oczywiście wymaga ona umiejętności jazdy, ale i ta po każdym przejechanym okrążeniu była coraz lepsza. Następnie przyszła pora na jazdę Audi Q5 Hybrid. Tu gama testowanego ogumienia była szersza. Rozpoczęliśmy od przejazdów po leśnych fińskich drogach, by wreszcie dotrzeć na taflę jeziora. Tam testowaliśmy opony podczas jazdy na prostych odcinkach oraz slalomem. Aby poczuć różnicę w jeździe, kolejno sprawdzaliśmy różne rodzaje opon: Hakkapeliitta 8 SUV, WR G3 SUV, Hakkapeliitta R2 oraz opony całoroczne. Trzeci etap testowy to jazda Audi RS 5 na najnowszych oponach Nokian WR A4. Leśne odcinki oraz – najciekawsze – przejazdy fińskimi publicznymi drogami były najbardziej ekscytującymi momentami dnia testowego.

Tekst: Mirosław Giecewicz, Nokian
Fot. Nokian

Pełna wersja artykułu w czasopiśmie „Świat Opon”.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony