Po przepaleniu się żarówki w samochodzie należy wymienić także jej odpowiedniczkę – w różnych krajach przepisy często wymagają posiadania żarówek na zmianę.
Przepalenie się żarówki w reflektorze i lampie samochodu jest niebezpieczne – szczególnie jesienią i zimą. Ograniczeniu ulega i widoczność kierowcy, i postrzegalność jego pojazdu. A zwykle zaraz po tej pierwszej przepala się i jej odpowiedniczka. Ale można uniknąć nerwów i stresu, jeśli zawsze wymienia się żarówki w samochodzie parami. Jeśli bowiem przepali się jedna, dni drugiej są z pewnością policzone. Przyczyna tego paralelnego przepalania się leży paradoksalnie w wysokiej jakości żarówek. Są produkowane z tak niewielkim marginesem tolerancji, że ich trwałość niemal nie wykazuje odchyleń. Dlatego specjaliści od oświetlenia z firmy Hella doradzają, by wymieniać źródła światła zawsze parami. A po wymianie żarówek w reflektorach głównych opłaca się podjechać do serwisu na sprawdzenie ustawienia reflektorów. Stanowiące dziś normę minimalne tolerancje podczas produkcji żarówek wyszły ich niezawodności zdecydowanie na dobre. Przeciętna żarówka ma dziś życie serwisowe ok. 10-krotnie dłuższe niż jeszcze 30 lat temu. Ponadto istnieją tzw. wersje długowieczne o trwałości dwu- lub nawet i trzykrotnie wyższej od konwencjonalnych, dobrych żarówek. Szczególnie warte polecenia są żarówki długowieczne w lampach sygnalizacyjnych – kierunkowskazach, lampach cofania i stopu.
<00009114a_AM01.jpg>
Czasami wymiana opłaca się nawet wtedy, kiedy żarówka się w ogóle nie przepaliła. Przykład – kiedy kierunkowskaz świeci na biało zamiast (przepisowo) na bursztynowo. Tu chodzi nie o jakąś modę czy techniczne unowocześnienie, przyczyną jest utrata przez żarówkę żółtego filtru. W wielu samochodach światło kierunkowskazu wytwarza się z żarówki, która jest pokryta żółtym filtrem. W starszych wersjach żarówki PY21W filtr ten czasami schodził i pomóc mogła tylko wymiana żarówki – oczywiście, Hella zaleca równoległą wymianę i jej odpowiedniczki po drugiej stronie auta.
<112940_1.jpg>
Posiadanie żarówek na wymianę jest obowiązkowe podczas wyjazdu za granicę do niektórych krajów. Np. we Francji, Hiszpanii i Holandii obowiązkowe jest posiadanie w samochodzie żarówek na wymianę do lamp głównych i pomocniczych. Odpowiednie zestawy do samochodów z żarówkami H4 lub H7 produkcji Helli można nabyć w specjalistrycznych sklepach. Te odporne na zgniatanie pudełka oprócz żarówek do lamp głównych zawierają dwie żarówki do kierunkowskazów – żółtą i białą. Hella zaleca, by zapasowe żarówki przewozić ze sobą zawsze, nie tylko podczas wojaży zagranicznych. Tylko w ten sposób bowiem zagwarantować można szybką wymianę żarówek – bo przecież i krajowe przepisy nie dopuszczają jazdy z przepaloną żarówką.
Komentarze (0)