Funkcjonalność, szybkość i pewność informacji pozwala zwiększyć efektywność prac warsztatowych
Programy wspierające prowadzenie warsztatów powinny sprzyjać efektywności pracy placówki, kojarzyć się z wygodą, oszczędnością czasu i z precyzyjnie wykonaną usługą warsztatową.
Decydując się na zakup programu, warto prześledzić oferowane na rynku produkty, zapoznając się z wersjami demonstracyjnymi, sprawdzić warunki zakupu czy częstotliwość aktualizacji. Dla jednych istotniejszy będzie dostęp do dokumentacji serwisowo-naprawczej. Dla drugich aplikacje planowania terminów naprawy – terminarze online służące do umawiania klientów przez strony internetowe. Znajdziemy też zaawansowane rozwiązania IT ułatwiające prowadzanie biznesu, włącznie z raportami pozwalającymi nie tyle zweryfikować sytuację finansową, co podnieść dochodowość firmy. Te bardziej zaawansowane generują alerty i „uczą się” przyzwyczajeń obsługujących.
Na pewno rośnie zainteresowanie aplikacjami do błyskawicznego przyjmowania zleceń, wygodnego i dokładnego określenia ich zakresu oraz wprowadzenia usterek za pomocą graficznego interfejsu. Takimi, które umożliwiają przygotowanie wyceny z możliwością jej akceptacji przez klienta w trybie online. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się aplikacje na urządzenia mobilne i funkcjonalność w postaci dokumentacji filmowej czy zdjęć.
Czym jest oprogramowanie warsztatowe?
Oprogramowanie warsztatowe to szerokie pojęcie. Możemy je podzielić wg zastosowania w różnych typach serwisów, np. oponiarskie czy warsztaty blacharsko-lakiernicze. Mamy też programy do wyszukiwania i zamawiania części zamiennych, czyli katalogi części z systemami zamówieniowymi. Możemy także wyróżnić aplikacje do planowania terminów naprawy – terminarze online służące do umawiania klientów poprzez strony internetowe. Wchodzą one w kolejny segment aplikacji „wspierających biznesowo” prowadzenie warsztatów.
– Takie wersje oprogramowania są odzwierciedleniem praktycznych potrzeb różnych rodzajów serwisów i powstają we współpracy z tymi warsztatami i z dystrybutorami części – wyjaśnia Maciej Mioduszewski, prezes firmy Integra Software. – Przykładowo warsztatom oferujemy program Integra Car 7, serwisom oponiarskim – wersję Tyre Service, serwisom samochodów ciężarowych – system Integra Truck, jest również specjalna wersja dla serwisów blacharsko-lakierniczych. Nasze rozwiązania są przygotowywane w specjalnych wersjach przeznaczonych dla wielu sieci serwisowych.
Programy wspierające prowadzenie warsztatów powinny zawierać branżowe funkcje dotyczące ewidencjonowania napraw pod kątem rozliczeń i historii serwisowej, a także raporty pozwalające zweryfikować dochodowość serwisu i jego sytuację finansową. Ważne są również kontrola efektywności pracy serwisu i rozliczenia prowizyjne mechaników. W zależności od specyfiki serwisu można wykorzystywać także dedykowane funkcje np. przechowalnia opon, serwis podzespołów. Takie kompleksowe rozwiązanie powinno być zintegrowane z katalogami dostawców części, tak aby znacząco skrócić czas poświęcany na wyszukiwanie i zamawianie części. Można także znacznie przyspieszyć przyjmowanie towaru na magazyn, korzystając z funkcji importu faktur elektronicznych.
W jaki sposób oprogramowanie warsztatowe może podnieść jakość świadczonych usług, zwiększyć wydajność pracy czy obniżyć ogólne koszty związane z prowadzeniem działalności? Coraz większym zainteresowaniem cieszą się aplikacje mobilne na smartfony i tablety. Służą one do błyskawicznego przyjmowania pojazdu do naprawy, wygodnego i dokładnego określenia zakresu zlecenia oraz wprowadzenia usterek za pomocą graficznego interfejsu. Umożliwiają również mechanikowi szybki dostęp do zakresu naprawy oraz danych serwisowo-naprawczych, nagranie filmów i zdjęć wykrytych usterek i przygotowanie wyceny naprawy z możliwością jej akceptacji przez klienta (online).
– Programy takie jak np. Integra Car 7, będące kompleksowymi rozwiązaniami, pozwalają lepiej wykorzystać możliwości serwisu, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie zysków firmy – dodaje Maciej Mioduszewski. – Integra Car 7 jest zintegrowane z katalogami wyceny napraw, katalogami części i danymi dotyczącymi okresowych przeglądów. Dostęp do odpowiednich danych jest niezbędny do prawidłowej kalkulacji kosztów usług i umożliwia znaczne zwiększenie przychodów serwisu. Zapewniając serwisantom szybkie i dokładne informacje o naprawie, można również podnieść efektywność ich pracy. Ważnym elementem w oprogramowaniu Integra jest również oszczędność czasu dzięki elektronicznej wymianie danych z innymi programami branżowymi, m.in. z katalogami i systemami dystrybutorów części; z oprogramowaniem firmy Bosch ESI[tronic], eCAT, z systemami firm TecDoc, Autodata, Hayness Pro, Audatex, Eurotax Car Wert, z systemami finansowo-księgowymi, takimi jak Comarch Optima, Sage Symfonia, Enova, Insert, z oprogramowaniem bezprzewodowych terminali radiowych do inwentaryzacji. Wymienione funkcjonalności to tylko niektóre z wielu praktycznych możliwości oprogramowania.
W poszukiwaniu profesjonalnych rozwiązań
W odniesieniu do kalkulacji napraw blacharsko-lakierniczych warto zwrócić uwagę na ofertę firmy DAT Polska, która jest dostawcą nowoczesnych narzędzi eksperckich służących do wyliczania kosztów napraw blacharsko-lakierniczych. Jej produkty dostępne są online, dzięki czemu użytkownik nie ma potrzeby instalowania ich na komputerze, a logując się w przeglądarce internetowej do swojego konta, ma zawsze dostęp do aktualnych baz danych. Praca w systemie jest prosta i intuicyjna, typowanie elementów do wymiany/naprawy odbywa się na profesjonalnej i przejrzystej grafice pojazdu.
– A dzięki temu, że dane pojazdów zawarte w systemach DAT pochodzą bezpośrednio od producentów, kalkulacja kosztów naprawy oparta jest na logice i automatyce, co eliminuje możliwość powstania błędów – mówi Krzysztof Juralewicz, dyrektor handlowy DAT Polska sp. z o.o. – Dostępna w systemach DAT usługa rozkodowania VIN pozwala użytkownikowi na szybką i trafną identyfikację naprawianego pojazdu, co zapewnia między innymi właściwy dobór części niezbędnych do wykonania naprawy. Dla warsztatów korzystających z części alternatywnych (zamienników) firma DAT przygotowała moduł optymalizacji, który zawiera bazę zamienników, dzięki czemu wyeliminowane zostały błędy, jakie zdarzają się przy typowaniu takich części.
Firma DAT Polska posiada w swojej ofercie dwa rozwiązania online: system CalculatePRO jest przeznaczony przede wszystkim dla warsztatów, które chcą w sposób szybki i profesjonalny wykonać kosztorys naprawy pojazdu. Drugie rozwiązanie to platforma myClaim, dająca możliwość nie tylko wykonania profesjonalnego kosztorysu, ale będąca nowoczesnym narzędziem służącym do zarządzania i kontroli procesów likwidacji szkód. Ponadto jest ona narzędziem, w ramach którego w procesie likwidacji szkód może uczestniczyć kilka podmiotów: firma leasingowa, warsztat blacharsko-lakierniczy, rzeczoznawca, poszkodowany, towarzystwo ubezpieczeń.
– Nowoczesne systemy DAT są odpowiedzią na zmieniający się i wymagający rynek napraw blacharsko-lakierniczych i znajdują zastosowanie w coraz większej liczbie firm zajmujących się likwidacją szkód komunikacyjnych. Oferta cenowa dopasowana jest do indywidualnych potrzeb klientów, zarówno tych małych, jak i dużych grup dealerskich – zapewnia Krzysztof Juralewicz.
Co to oznacza? Najtańszy pakiet zawierający dwie kalkulacje dostępny jest w stałej miesięcznej opłacie w wysokości 100 zł netto. Jak nas zapewniono, dla firm wykonujących kilkadziesiąt i więcej kalkulacji miesięcznie ustalane są indywidualne warunki współpracy.
Rynek szkód komunikacyjnych wciąż się zmienia
Nowe regulacje i oczekiwania rynku, zmieniające się wymagania ubezpieczonych oraz przede wszystkim nowoczesne technologie stosowane w budowie pojazdów sprawiają, że oprogramowanie wspomagające warsztat wykonujący naprawy blacharsko-lakiernicze to już nie tylko „kalkulator”. Współczesne samochody, niezależnie od marki, cechuje duża złożoność budowy, wykorzystanie różnorodnych materiałów oraz technik ich wzajemnego połączenia w sposób zapewniający maksymalny poziom bezpieczeństwa podróżujących. Naprawa powypadkowa winna być zatem wykonywana w oparciu o najnowsze, dostępne instrukcje związane z wymianą elementów, których montaż winien być wykonany z zachowaniem najwyższej staranności. Identycznym kryterium zgodności z normatywami producenta pojazdu powinna być również nacechowana naprawa mechaniczna czy obsługa serwisowa.
– Tak postawiona teza była głównym powodem, dla którego właściciel Audatex Polska Sp. z o.o., międzynarodowy koncern Solera Holdings Inc., zdecydował się rozszerzyć ofertę produktową dla swoich obecnych klientów oraz skierować swój profil działalności w stronę rynku napraw mechanicznych – przybliża najnowszą propozycję Przemysław Zys, implementation & customer support manager Audatex Polska Sp. z o.o. – Wynikiem tej filozofii była akwizycja firmy AutoData, lidera na rynku oprogramowania dla warsztatów mechanicznych, i włączenie tej spółki do grupy Solera. Tym samym Audatex Polska Sp. z o.o. stał się oficjalnym dystrybutorem AutoData w Polsce. Z kolei AudaNet, flagowy produkt Audatex, kompleksowa platforma do likwidacji szkód komunikacyjnych zintegrowana procesowo z systemami likwidacji szkód największych ubezpieczycieli, zostanie rozszerzony o dane producentów pojazdów z zakresu napraw mechanicznych. Konsolidacja platform AudaNet i AutoData umożliwi przygotowanie produktu wszechstronnego, niezależnie od typu prowadzonej działalności. Produktu innowacyjnego, odpowiadającego na zapotrzebowanie rynku napraw mechanicznych i powypadkowych, których współistnienie jest faktem generującym bezpośrednie zapotrzebowanie na rozwiązanie aktualne, jednorodne, merytoryczne i kompleksowe w zastosowaniu. Jak nas poinformowano, premierę skonsolidowanej platformy Audatex Polska Sp. z o.o. zapowiada na grudzień 2018 roku.
Rafał Dobrowolski
Komentarze (0)