Każda naprawa hamulców powinna obejmować sprawdzenie, czy bicie tarczy hamulcowej mieści się w zakresie tolerancji podanej przez producenta pojazdu/układu hamulcowego. Ma to zapobiec biciu bocznemu tarczy podczas hamowania z wyższych prędkości. Nawet niewielkie odchylenia (niektórzy producenci pojazdów dopuszczają tolerancję tylko 0,03 mm) mogą prowadzić do wibracji, które powodują hałas i odczuwalne drgania na kierownicy.
Większość warsztatów rutynowo przy każdej naprawie mierzy bicie boczne. Jednak odsetek kierowców, którzy na nie właśnie narzekają, jest stosunkowo wysoki. Możliwą przyczyną mogą być błędy pomiarowe. Jeśli tarcza zachowuje się inaczej podczas pomiaru, a inaczej podczas jazdy, to nawet najprecyzyjniejszy czujnik zegarowy nie dostarczy dokładnych wyników. Kwestią jest to, jaki jest nacisk na tarczę i w jaki sposób przylega ona do piasty. Żeby dokonać poprawnego pomiaru tarczy, musi być ona dokręcona śrubami bądź nakrętkami z zachowaniem odpowiedniego dystansu.
Jeśli śruby kół są wkręcane bez felgi, prawie zawsze okazują się zbyt długie, więc powodują zablokowanie piasty. W warsztatach samochodowych często stosuje się nakrętki lub innego rodzaju tulejki służące jako podkładki. To rozwiązanie ma dwie wady. Po pierwsze, większość śrub kół ma stożkowy kołnierz, przez co nie można uzyskać równomiernej siły nacisku nawet po dokręceniu na krzyż. Po drugie, powierzchnia styku kołnierza tarczy może zostać uszkodzona podczas montażu stalowej nakrętki. W szczególności pierwsza z tych dwóch wad może przyczynić się do uzyskania nieadekwatnego wyniku pomiaru w zakresie niskich tolerancji.
Firma Textar oferuje proste i niezawodne rozwiązanie: stożkowe pierścienie adaptacyjne służące jako podkładki dystansowe, ale również jako uchwyty do kołnierza śruby koła.
– Podczas serii testów z naszymi pierścieniami adaptacyjnymi stwierdziliśmy, że gdy tarcza hamulcowa jest przykręcana na krzyż z zastosowaniem momentu dokręcenia wynoszącego 80 Nm, uzyskuje się znacznie dokładniejsze wartości pomiarowe – powiedział Thomas Beier, junior product manager w TMD Friction Services GmbH. – Podczas pomiaru bicia tarcza hamulcowa zachowuje się tak, jakby była dociśnięta przez koło. Jest to bardzo efektywne rozwiązanie, które warsztaty mogą wykorzystać, aby zapewnić najwyższy poziom jakości montażu.
Pierścienie adaptacyjne Textar ze stali nierdzewnej (nr art. TEX1038) oferowane są jako zestaw (10 pierścieni). Używając tych podkładek i precyzyjnego miernika bicia bocznego (nr art. TEX1028), można dokonać prawidłowych pomiarów jednocześnie na jednej osi. Szczegółowy opis narzędzi znajduje się w katalogu Textar BrakeBook pod adresem www.brakebook.com.
Komentarze (0)