Firma ZF Friedrichshafen AG osiągnęła cele finansowe wyznaczone na 2023 rok. W warunkach bardzo niestabilnej gospodarki światowej zwiększyła sprzedaż o 6,5% do 46,6 mld euro (2022: 43,8 mld euro). Skorygowany EBIT wyniósł 2,4 mld euro (2022: 2 mld euro), a skorygowana marża EBIT – 5,1% (2022: 4,7%).
Ze względu na pozytywny rozwój wolnych przepływów pieniężnych w drugiej połowie roku firma spłaciła zobowiązania w wysokości około 2 mld euro i zmniejszyła zadłużenie netto o 400 mln euro do poziomu poniżej 10 mld euro.
– 2023 był dla ZF rokiem szeroko zakrojonych decyzji: zmieniliśmy kierunek transformacji firmy oraz skupiliśmy się na konkurencyjności i rentowności – mówi dyrektor generalny ZF dr Holger Klein. – Dzięki wielkiemu zaangażowaniu całego zespołu ZF osiągnęliśmy nasze cele finansowe. Będziemy kontynuować tę ścieżkę. 2024 będzie rokiem wdrożenia, obierzemy kurs na większą koncentrację, wydajność i konkurencyjność.
Jak wspomina dr Klein, ważnymi decyzjami w roku 2023 było przygotowanie połączenia dywizji technologii podwozi samochodowych z dywizją aktywnych systemów bezpieczeństwa w nową dywizję systemów podwozi (ZF Chassis Solutions Division), co nastąpiło 1 stycznia br. Ponadto rozpoczęto wydzielanie dywizji pasywnych systemów bezpieczeństwa (Passive Safety Systems Division).
– Proces wydzielania dywizji pasywnych systemów bezpieczeństwa przebiega zgodnie z planem – zaznacza Klein. – Rozważamy opcje jego przyszłego rozwoju, które mogą obejmować całkowitą albo częściową sprzedaż lub IPO.
Kolejnym ważnym krokiem było powołanie spółki joint venture zajmującej się systemami podwozi samochodów osobowych, ZF Chassis Modules GmbH, z Foxconn – największym na świecie producentem elektroniki.
Decyzja o rezygnacji z rozwoju projektu autonomicznych wahadłowców i skupieniu się na roli dostawcy premium technologii autonomicznej jazdy i usług inżynieryjnych była również przełomowa dla długoterminowej perspektywy.
– Szerokie portfolio pozwala nam inwestować w rentowne obszary wzrostu, a także w mobilność elektryczną – w zależności od zapotrzebowania klientów – aby dostarczać produkty do napędów całkowicie elektrycznych, hybrydowych i konwencjonalnych – wyjaśnia Klein.
Aby zwiększyć globalną przewagę konkurencyjną i odpowiednio reagować na słabą koniunkturę rynkową, ZF będzie korzystać z programów zwiększania efektywności i jeszcze mocniej koncentrować się na poprawie swojej struktury kosztów. Do końca 2025 r. baza kosztowa ma zostać zmniejszona w całej grupie o 6 mld euro. Pięć głównych obszarów przyczyni się do osiągnięcia tego celu. Obejmują one generowanie efektów cenowych w zakupach materiałów, zwiększanie produktywności oraz poprawę kosztów badań i rozwoju, a także strukturę kosztów w funkcjach korporacyjnych oraz szczegółowy przegląd inwestycji pod kątem ich ukierunkowanego wykorzystania.
Prognozy na rok fiskalny 2024...
...pozostają ostrożne. W dalszym ciągu mamy do czynienia ze słabym otoczeniem gospodarczym, inflacją i konfliktami geopolitycznymi. Przy utrzymaniu stabilnych kursów wymiany walut oraz biorąc pod uwagę zaplanowane transakcje korporacyjne, ZF przewiduje w 2024 r. sprzedaż powyżej 45 mld euro. Odpowiada to ok. 5% wzrostu organicznego. Przy oczekiwanym rozwoju sprzedaży i rynków zaopatrzenia w połączeniu z odpowiednią kontrolą struktur kosztowych ZF spodziewa się, że skorygowana marża EBIT wyniesie od 4,9 do 5,4%. Oczekuje się, że wolne przepływy pieniężne skorygowane o transakcje korporacyjne wyniosą ponad 800 mln euro.
Miliardowe inwestycje w bezpieczną i czystą mobilność
Holger Klein potwierdza plan ZF zakładający globalne inwestycje o wartości prawie 18 mld euro do końca 2026 r. Około 10,6 mld euro ma zostać wydane na badania i rozwój, a ponad 7 mld euro zainwestowane w nieruchomości, zakłady i sprzęt. Wraz ze wzrostem konkurencyjności niemieckie lokalizacje ZF mają otrzymać do 30% tych inwestycji. Klein wyjaśnia to w kontekście trwających programów poprawy efektywności: – Widzimy wiele zalet Niemiec jako lokalizacji, ale jesteśmy świadomi ich wad w odniesieniu do międzynarodowej konkurencji. Chcemy pracować nad nimi w ukierunkowany sposób za pomocą naszych programów zwiększania wydajności. Aby powrócić na pozycję lidera, ZF idzie naprzód z inicjatywą, siłą innowacji i wolą sukcesu. Jesteśmy gotowi do znacznych inwestycji w Niemczech, jeśli ogólne warunki będą sprzyjające i poprawimy naszą bazę kosztową.
Komentarze (0)