Kiedyś nadejście zimy oznaczało przymusową przerwę w pracy warsztatów lakierniczych. Dziś kabiny lakiernicze oraz promienniki znacząco wydłużają sezon. Krótko o wyborze właściwego promiennika.
Przy lakierowaniu całego samochodu lub większej jego części najlepiej jest wysuszyć jego świeżą powłokę w kabinie lakierniczej. Jednak naprawy o tak dużym zakresie należą już dziś do rzadkości.
Obecnie większość napraw blacharsko-lakierniczych ogranicza się do pojedynczych elementów samochodu (drzwi, błotnik, maska). Badania statystyczne wykazują, że w około 80% przypadków naprawia się jeden, najwyżej dwa elementy. Przy tego rodzaju naprawach suszenie świeżo położonej powłoki w kabinie lakierniczej jest bardzo nieekonomiczne.
Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest więc w takim przypadku użycie promiennika podczerwieni. Działa on tylko na wybrany obszar i bardzo przyspiesza proces jego suszenia.
Rodzaje promieniowania
Promieniowanie elektromagnetyczne, do którego należy również światło, dzieli się na trzy zasadnicze zakresy:
- IR/fale podczerwone – najdłuższe,
- światło widzialne – widziane gołym okiem przez człowieka,
- UV/ultrafiolet – fale krótsze od światła widzialnego.
W procesie suszenia zastosowanie znalazły tylko fale IR, które wykorzystują wszystkie promienniki. Jednak tylko niektóre z nich wykorzystują część promieniowania podczerwonego w jego krótkofalowym zakresie.
Podstawowa różnica między działaniem poszczególnych ilości fal polega na różnej głębokości ich przenikania przez warstwy lakiernicze nałożone podczas naprawy.
Fale krótkie stosowane w promiennikach NTools FDS docierają do metalowego podłoża, powodując wydzielanie ciepła na jego powierzchni. Dlatego proces suszenia zaczyna się od najgłębiej położonych miejsc suszonej powłoki, a następnie przebiega jednocześnie w całej objętości warstwy, zapewniając równomierne odparowanie rozpuszczalnika z całej powłoki lakierniczej.
Promienniki podczerwieni NTools FDS (Fast Dry System) wyposażone są dodatkowo w wysokiej jakości odbłyśniki oraz promienniki kwarcowe, emitujące krótkie fale podczerwone. Dzięki falom krótkim promieniowanie podczerwone przenika przez materiał i natychmiast dociera do podłoża, nie nagrzewając powietrza wokół lampy i suszonego przedmiotu. Promienniki pozwalają szybko i ekonomicznie wygrzewać szpachle, podkłady i lakiery nawierzchniowe.
Typy promienników
Promienniki mogą być wyposażone w jedną regulowaną lampę o mocy 1000 W o dużym zakresie ustawień (FDS 1000), co daje możliwość suszenia większości płaszczyzn występujących w samochodach. Występują też promienniki wyposażone w dwie regulowane lampy (FDS 2000), każda o mocy 1000 W, zamontowane na statywie bądź wysięgniku teleskopowym o dużym zakresie ustawień.
Największą serią są promienniki wyposażone w jedną kasetę z czterema lampami, każda o mocy 1000 W (FDS 4000), ze specjalnie zaprojektowanym układem żarników w kasecie, który daje bardzo równomierne rozłożenie temperatury na wygrzewanym elemencie. Regulacja mocy i czasu odbywa się tu za pomocą elektronicznego panelu sterującego, a wygrzewanie może odbywać się w systemie pulsacyjnym lub ciągłym.
Przed zakupem promiennika należy również zwrócić szczególną uwagę, czy kupujemy promiennik z promieniowaniem bliskiej podczerwieni, krótkiej podczerwieni, krótkofalowej podczerwieni czy może średniej krótkiej itd. W przypadku niejasności należy zadać pytanie dostawcy, jakiej długości jest fala emitowana przez proponowany nam promiennik – kiedy będziemy już to wiedzieli, to na pewno proces naprawy lakierniczej w naszym warsztacie się skróci, a i końcowy aspekt ekonomiczny też nas zadowoli.
Damian Jakubiak
Komentarze (0)